Contact | Sitemap | Route | 

Stadsmilieunieuws augustus 2017


Utrechtse politici praten over Domcarillon

Tja, het carillon van ’s lands hoogste toren moet in de nacht stil zijn, of mag het ieder kwartier zijn wijsjes spelen? Utrechtse raadsleden bespreken de kwestie vanavond in een commissievergadering. Ligt het aan het stadsbestuur dan kan het 50 tal klokken hun deuntjes ook des nachts gewoon ten gehore brengen. Het carillon is cultureel erfgoed.
Onno Nugteren en Peter Oostveen behoren tot de bezwaarmakers en ervaren het klokkenspel als geluidsoverlast. Ze wonen al heel lang nabij de Domtoren en startten een paar maanden eerder de Facebookpagina Domtoren in de nacht stil. Beide mannen vinden het carillon storend voor hun nachtrust. Bron: RTV Utrecht, 31-08-2017
 

PvdD stelt vragen over consumptie ongewenste dieren op festival

De Partij voor de Dieren is het oneens over het serveren van ‘ongewenste dieren’ op het Foodnote Festival op de Uithof. Dat festival loopt van 6 tot en met 17 september aanstaande. Dieren die geserveerd worden door de Keuken van het Ongewenste Dier, zijn onder meer afkomstig van de jacht, zoals herten en fazanten, en van dieren die gedood worden omdat ze als ongedierte gezien worden, zoals duiven. De partij stelde ook vragen in de raad. Bron: DUIC, 31-08-2017
 

Bo-Ex blij met functioneren windturbine

Woningcorporatie Bo-Ex is in zijn nopjes over het goed functioneren van de windturbine op het dak van de Henriëtteflat in Utrecht–Overvecht. De turbine draait al,zo’n drie maanden. Wel hebben bewoners geluid waargenomen en is de molen een paar keer stil gezet. Er moet nog gekeken worden hoe het kabaal wordt afgevoerd. Ook Utrechts grootste woningbouwcorporatie, Mitros, begint een experiment met windturbines. Op het dak van het kantoor van Mitros in Kanaleneiland verrijzen in september twee windturbines. Slaagt de proef, dan wil Mitros ook turbines plaatsen op zijn wooncomplexen in de stad. De opbrengst komt ten goede aan lagere energielasten voor de complexbewoners. De molens zijn niet het type met rotoren, maar die rond een verticale as draait.  Bron: AD/UN, 31-08-2017
 

Snelfietsroute Utrecht-Amersfoort op papier af

Er is een snelfietsroute geprojecteerd en gepland tussen Amersfoort en Utrecht. De route loopt grotendeels langs de spoorlijn tussen de twee steden en verbeteringen zijn her en der van node. Die zijn voorzien in de periode 2018-2020. Een snelfietsroute is een verbinding waar fietsers met relatief hoge gemiddelde snelheden over grotere afstanden kunnen fietsen. Belangrijk zijn een breed fietspad met strak wegdek, duidelijke belijning en markering en goede bewegwijzering en met zoveel mogelijk voorrang voor de wielrijders. De desbetreffende route is tussen Amersfoort en Den Dolder vrijwel autoluw en passeert alleen in Bilthoven, De Bilt en Utrecht een reeks verkeerslichten. Het pad in met name Bilthoven behoeft nog de nodige verbeteringen. Niet alleen voor recreanten, maar ook voor het woon- werk-verkeer is de snelfietsroute tussen Amersfoort en Utrecht interessant. Bron: AD/UN, 31-08-2017 
 

Fietser in Utrecht verwend

Utrecht is na Kopenhagen de beste fietsstad ter wereld, vindt reisgids Lonely Planet. Utrecht is met circa 340.000 inwoners een der kleinste steden uit de top 20 van de reisgids, maar komt toch één plaats boven het door toeristen zeer geliefde Amsterdam met zo’n 840.000 inwoners. De reden dat Utrecht iets beter scoort is, dat de Nederlandse hoofdstad, volgens Lonely Planet weinig doet aan de fietsinfrastructuur, terwijl er in Utrecht hard gewerkt is aan de meest uiteenlopende faciliteiten voor de stalen rossen. Bron: AD/UN, 31-08-2017
 

Utrecht op nummer 2 van lijst Beste Fietssteden

De stad Utrecht bezet de 2de plaats op de lijst van Beste Fietssteden 2017 van de Lonely Planet. Deze week werd dat bekend gemaakt. Kopenhagen bezet plaats nummer 1. Voor de lijst werd gekeken naar 14 diverse factoren, waaronder: stadsplanning, fietsverhuur, fietscultuur en veiligheid. De reisgids prees vooral de plannen voor de grote stalling, waar uiteindelijk 33.000 stalen rossen gestald kunnen worden. Ook de 6 kilometer lange fietsroute van De Meern en Leidsche Rijn naar Utrecht-West en de Binnenstad, wordt genoemd. Ook de Fietsflo komt in de reisgids voor. Daarbij krijgen wielrijders een dier voor ogen om te weten of ze moeten doorrijden dan wel remmen om het eerstvolgende verkeerslicht te halen. Voor meer info, kijk op: Lonelyplanet. Bron: DUIC, 30-08-2017
 

Actie Fietsersbond tegen afsluiten Oudegracht

Fietsersbond Utrecht voerde gisteren actie op het Domplein met het oppompen van fietsbanden tegen een fietsverbod op een deel van de Oudegracht. Utrecht wil het stuk gracht tussen het Wed en het voormalige hoofdpostkantoor inrichten als uitsluitend voetgangersdomein. Het is er te druk en te vol, redeneert de gemeente. Ria Glas van de Fietsersbond in Utrecht, vindt het druk, zeker op de Vismarkt, maar volgens Glas zijn er bij de bond geen ongevallen bekend. Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk staat bekend als pro-fiets, maar dit valt ons van haar er tegen, zegt Glas vervolgens. Ze vindt het fietsverbod te rigoureus. Utrecht houdt echter vast aan een verbod voor stalen rossen, het voetgangersgebied is sinds de jaren 70 ongewijzigd en wordt steeds drukker, zegt programmanager Annelies den Braber van de gemeente. Fietsers zelf zijn tegen een fietsverbod: een enkeling vindt het wel leuk en is ervaren genoeg om langs de voetgangers te manoeuvreren. Bron: AD/UN, 30-08-2017
 

Deel busstation in gebruik

Aanstaande zondag, 3 september, neemt openbaar vervoerder U-OV een deel van het nieuwe busstation bij station Driebergen-Zeist in gebruik. Het nieuwe deel ligt aan de noordzijde van het spoorwegstation en is ruimer en comfortabeler dan het nu nog bestaande aan de zuidzijde. De verplaatsing van het busstation is onderdeel van de grootschalige vernieuwing van dit station tussen Utrecht en Arnhem. Ook komt er een nieuwe wachtruimte. Als alle werkzaamheden vlot en soepel verlopen, is het gehele station in 2019 of 2020 gemoderniseerd. Bron: AD/UN, 30-08-2017 
 

Vermeende illegale bomenkap aan Groenedijk

De Utrechtse Bomenstichting wil dat Utrecht optreedt tegen de ‘illegale’ kap van bomen aan de Groenedijk in De Meern. Het gaat om 25 bomen die het loodje zullen leggen, waarvan 7 stuks voor de aanleg van een privaatzwembad. Dat zegt de Bomenstichting in een brandbrief aan het college van b en w. De kapvergunning is al afgegeven en ligt momenteel ter inzage. Pas als de inspraaktermijn voorbij is, kan de aanvrager aan de gang, maar volgens de stichting is de aanvrager al begonnen met het vellen van de desbetreffende bomen. De Bomenstichting begrijpt niet waarom bomen geveld zouden mogen worden om plaats te maken voor een privézwembad. Bron: AD/UN, 29-08-2017
 

Groene Hart vreest uitbreiding Schiphol

Divers gemeenten in het Groene Hart in de Randstad Holland starten de campagne “Geef stilte een stem”. De groei van de luchthaven zal meer leiden tot geluidsoverlast en luchtvervuiling en het milieu aantasten. De airport bij Amsterdam wil de capaciteit de komende jaren uitbreiden naar 70 tot 80 miljoen passagiers per jaar en tussen de 600.000 en 650.000 vluchten per jaar verwerken. Ondernemersorganisatie VNO-NCW rekent al op een groei naar circa 800.000 vluchten per annum. De communale actie is een initiatief van de gemeenten Alphen aan den Rijn, Gouda, Bodegraven-Reeuwijk, De Ronde Venen, Nieuwkoop, Stichtse Vecht en Woerden. Op de website ikstemvoorstilte.nl is te zien wat de zeven belanghebbende gemeenten willen. Bron: RTV Utrecht, 28-08-2017


Groene Hart tegen meer vliegtuigen

Gemeenten in het Groene Hart van Holland willen dat de luchthaven Schiphol bij mogelijke uitbreiding in de Haarlemmermeer en daarbuiten, rekening houdt met het unieke karakter van het desbetreffende gebied. Die gemeenten komen met de actie ‘Geef stilte een stem’. Verwacht wordt dat na de zomer een voorstel komt voor uitbreiding van de Amsterdamse airport. Voor een besluit valt willen de gemeenten aandacht voor hun leefgebied. De Nieuwkoopse wethouder Guus Elkhuizen ziet graag welke visie de landelijke overheid heeft op het Groene Hart vol Europees bepaalde stiltegebieden. En hij spreekt niet alleen voor Nieuwkoop, ook gemeenten en plaatsen onder de rook van Utrecht als Breukelen en Woerden zien uitbreiding van Schiphol met angst en beven tegemoet. Bron: AD/UN, 28-08-2017


Stad Utrecht voorop met zonnestroom

Nog niet eerder groeide in de Randstad het aantal daken met zonnepanelen zo hard als in de eerste helft van 2017. En nergens anders wordt zoveel zonnekracht opgewekt als in de stad Utrecht. Dat blijkt uit cijfermateriaal van netbeheerder Stedin. Utrecht heeft de koppositie van Den Haag overgenomen op de ranglijst van gemeenten  met het meest geregistreerde zonnekracht-vermogen. Amersfoort en Den Haag staan beide op nummer 2 van die lijst. Woordvoerder Koen de Lange van Stedin schrijft de opmars van zonnedaken in Utrecht toe aan het feit dat daar relatief veel nieuwbouw gepleegd wordt. Ook het naburige Houten heeft de nodige ambities met zonnestroom. Bron: AD/UN, 28-08-2017


Plan minder auto’s in stad krijgt steun

De wens van D66 de Utrechtse Binnenstad de komende vier jaar met meer ambitie autoluw, dan wel autovrij te maken, valt in goede aarde bij de Utrechtse politiek. Kritiek is er uiteraard ook, zeker op het idee de milieuzone strenger te maken en zelfs uit te breiden. D66 wil een fiks tandje bij schakelen als het gaat om het weren van de auto uit de Binnenstad. Dat is te lezen in het verkiezingsprogram voor 2018 van de vrijdemocraten. GroenLinks is echter de partij van dit soort opvattingen. Heleen de Boer van GL vindt dat je bij D66 maar moet afwachten, wat er onder druk van de overige politieke clubs, nog van overblijft. Er blijft nog wel het nodige gesteggel in de stadspolitiek over dit heikele onderwerp. Vooral CDA en nog sterker de VVD zien niet veel in de milieuzone. Bron: AD/UN, 28-08-2017


Spitsknip moeilijk te pruimen

Agrariërs aan de Achterdijk in Bunnik vinden het plan die dijk af te sluiten voor doorgaand verkeer een onzalig idee. De Achterdijk is een vaak gebruikte sluiproute. De knip die een einde moet maken aan het sluipverkeer in de richting van Utrecht door het buitengebied van Bunnik en Houten, komt op een steenworp afstand; zuidelijk van de Marsdijk, pal voor het minidorp Vechten. Daardoor zijn de bedrijven slechter bereikbaar voor de klanten van de agrariërs. Het plan voor het buitengebied gaat de inspraakfase in en moet worden vastgesteld door de raden van Bunnik en Houten en door de Provinciale Staten (PS) van de provincie Utrecht. Bron: AD/UN, 26-08-2017 


Zonnepark op geluidswal bij De Meern

Bij de wijk Veldhuizen in De Meern komt op de 12 meter hoge aardwal langs de autobaan A12 een zonnepark. Een paar belangstellenden hebben zich bij de gemeente Utrecht gemeld daar zonnepanelen op te mogen (laten) leggen. Of die panelen rendabel zijn moet nog blijken en dat hangt van subsidies en de kosten van de plaatsing van de zonnepanelen. De wal bestaat voor een groot deel uit zware metalen en de structuur van dat ding mag, naar b en w zeggen op geen enkele wijze aangetast worden. Dat houdt dus in dat die panelen extra duur worden. Bron: AD/UN, 26-08-2017


D66 opent aanval op auto in Utrechts Binnenstad

De grootste partij in Utrecht, D66, wil nog verder gaan in het weren van auto’s uit de Binnenstad. Meer straten moeten autoluw en autovrij worden, zodat er meer ruimte vrij komt voor fietsers en voetgangers. Ook willen de democraten de bestaande milieuzone strenger maken voor dieselauto’s en uitbreiden naar vervuilende scooters met tweetaktmotoren en brommers. Dit alles is te vinden in het verkiezingsprogram van D66, dat morgen gepresenteerd wordt. Maart 2018 vinden de raadsverkiezingen plaats. Naar lijsttrekker Klaas Verschuure zegt D66 de auto niet verbieden, maar er voor zorgen dat automobilisten vaker te voet, op de fiets of met het openbaar vervoer op pad gaan. Volgens Verschuure is D66 een ‘groene en duurzame fietspartij’. “En doen we niets, staan we permanent in de file”, zegt Klaas Verschuure tot slot. Bron: AD/UN, 26-08-2017


Stadsplattegronden actueler

De hopeloos verouderde Utrechtse stadsplattegronden op straat, waarop het stadsdeel Leidsche Rijn ontbreekt, worden eind september vervangen door bijgewerkte kaarten waar de ganse stad op staat. Dat liet verantwoordelijk wethouder Kees Geldof gistermiddag weten. Zoeken naar straten en andere objecten die niet op de stadsplannen zijn ingetekend, is voor iedereen een ware ramp. Bron: AD/UN, 26-08-2017


Vleermuizen nemen koele plaatsen in regio weer in

Nu heel traag de herfst zich weer aan kondigt, maken de vleermuizen op de Utrechtse Heuvelrug zich weer langzaam op om te overwinteren in bunkers, forten en ijskelders in de provincie. In het fort bij Rijnauwen zijn de eerste vleermuizen al weer gesignaleerd. Voor veel meer info over de bezichtigingen in bunkers en forten en ook in steden, et cetera, kijk op: www.nachtvandevleermuis.nl.  Bron: AD/UN, 25-08-2017


Vernieuwde Goylaan blijft druk

Ondanks de herinrichting van de ’t Goylaan tot stadsboulevard met een groene middenberm en twee rijstroken, per rijrichting een strook, rijdt er nog evenveel verkeer over de bewuste laan in de Utrechtse wijk Hoograven. En die situatie houdt de bewoners en de gemoederen na ruim een half jaar nog steeds bezig. Bewoners reageren ook nog eens wisselend op de vraag of de herinrichting tot een veiliger situatie geleid heeft. Weggebruikers zijn, volgens onderzoek, relatief tevreden over de leefbaarheid ter plaatse. Kritiek is te horen over het voorrangsplein. Wat valt er te leren voor andere stadsboulevards in de stad is daarbij van belang voor raadsleden en alle andere belanghebbenden. Bron: AD/UN 25-08-2017


Stad wacht onderzoek naar fietsenstalling af

Utrecht wacht een onderzoek van ProRail af, de spoorinfrabeheerder bekijkt wat de oorzaak van de krappe fietsenrekken in de nieuwe fietsenstalling aan de stadszijde bij het Centraal Station is. Dat vertelde wethouder Victor Everhardt (D66) gisteren op vragen van CDA en VVD. In Utrechts nieuwste stalling moeten fietsers hun vehikel in de klemmen proppen, daar voor bepaalde fietsmodellen die klemmen te krap zijn. Het gaat om de klemmen in de hoger gelegen rekken. ProRail is daar verantwoordelijk voor. Het gaat, volgens Everhardt, om het nieuwste model fietsklem, dat elders nog geen problemen veroorzaakte. Bron: AD/UN, 25-08-2017 


Plan voor vrijliggend fietspad

Tussen Odijk en Houten wordt een vrijliggend fietspad aangelegd. Fietsers kunnen dan de zeer drukke provinciale weg N 410 tussen deze twee dorpen in het vervolg links laten liggen. Nu nog hebben wielrijders het gevoel, zeker in de spitsuren, met gevaar voor eigen leven over deze drukke weg te moeten rijden. De N 410 is een sluiproute voor veel automobilisten door het buitengebied tussen Bunnik en Houten. Ook de tamelijk smalle Achterdijk krijgt een zogeheten ‘knip’ die het sluipverkeer uit Houten moet afsnijden. Bron: AD/UN, 24-08-2017
 

Nieuw station draagt bij aan bloei van wijk

Een jaar station Utrecht Vaartsche Rijn: poort naar de Binnenstad.
Deze week is het een jaar terug dat dit station met twee eilandperrons en acht sporen voor het reizend publiek open ging. Toen stopte hier, kort na 5 uur in de morgen, de eerste Sprinter van NS. Vond men in het allereerste begin dit station maar overbodig, nu zijn velen blij met de nieuwe spooraanwinst. Ook de zuidelijke Binnenstad en de Ooster- en Westerkade profiteren van dit station. Buurtbewoners, de horeca en andere ondernemers zijn vol lof over Vaartsche Rijn. Als de trambaan, tussen Utrecht CS en de Uithof, gereed is, komen er nog eens tienduizenden reizigers bij die dit station gebruiken als overstap van het ene naar het andere vervoermiddel. Station Utrecht Vaartsche Rijn is onderdeel van Randstadspoor. Bron: AD/UN, 24-08-2017
 

Start opruimen fietsen op Smakkelaarsveld

Dat het Smakkelaarsveld zo langzamerhand maar zeker tot een fietsenchaos verworden is, weet inmiddels iedere Utrechter. De stad heeft een begin gemaakt met het zoveel mogelijk fietsvrij maken van dit veld. Er komt een busbaan en daarom is de grote schoonmaak van node. Deze week zijn de eerste fietsklemmen, tegenover de FGH-bank, van stalen rossen ontdaan en verwijderd. Vervolgens komen de rekken bij de inmiddels gesloten fietsenloods aan de beurt. En zo verdwijnen er nog een aantal klemmen en rekken. De bewaakte stalling blijft voorlopig nog. De fietsenloods gaat najaar 2017 plat. De honderden rijwielen die bij de Mediamarkt staan laat men voorlopig ongemoeid. Bron: AD/UN, 24-08-2017
 

Afval wordt van flat gegooid

Bij de 10 etages tellende flats in de Utrechtse wijk Overvecht lopen schoonmakers het risico geraakt te worden door afval dat door bewoners naar beneden geworpen wordt. Dat afval bestaat uit huisraad, huisvuil en andere troep in de vorm van voedsel of resten daarvan. Maar ook een glasplaat zeilde een paar weken eerder naar beneden en werd een schoonmaker bijna geraakt. De lokale politiek bemoeit zich er ook mee: de ChristenUnie (CU) wil dat bewoners die rommel naar beneden donderen een boete krijgen of zelf hun zooi opruimen. Ook maakt die partij zich zorgen over bewoners die onder in de flats wonen, gevaar lopen. Volgens de CU moet Utrecht in gesprek gaan met de bewoners waarom zij allerhande troep naar beneden smijten. En afval trekt ook nog eens dieren aan die niet zo gewenst zijn. Bron: AD/UN, 24-08-2017
 

Elektrische bussen in veel vormen

Het aantal elektrische bussen in Nederland neemt snel toe. De Lage Landen zijn momenteel koploper in Europa bij het emissievrij maken van bussen. De concessie rondom Eindhoven en Helmond is met 43 elektrische bussen een der grotere. Vanaf december aanstaande komt de concessie Amstelland-Meerlanden met 100 stuks daarbij. Eind 2017 rijden er in Nederland krap 300 elektrische bussen. En uiteraard is ook Utrecht van de partij met elektrobussen als proef op stadslijn 1. Alles bijeen een fiks aantal, maar nog steeds minder dan 5 procent van het totaal aantal lijndienstbussen hier te lande. E-bus in opmars dus. Bron: De Reiziger nr. 5,  24-08-2017
 

Goylaan kan stuk veiliger

De nieuw aangelegde stadsboulevard ’t Goylaan in Hoograven kan met een fiks aantal aanpassingen een stuk veiliger worden. Dat komt naar voren uit onafhankelijk onderzoek in opdracht van de gemeente Utrecht. Na de herinrichting van de desbetreffende laan, waarbij het aantal rijstroken voor auto’s werd teruggebracht van vier naar twee, kwam er de nodige kritiek van weggebruikers. Er is meer groen in de ’t Goylaan. Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GL) laat weten een aantal aanbevelingen uit te laten voeren, maar veel van de voorstellen wijst ze van de hand. Utrecht verplaatst bijvoorbeeld een lichtmast, of zet een bord neer, maar aanpassen van een fietspad of het plaatsen van een drempel neemt de wethouder niet over, die zijn volgens haar onnodig. CDA-raadslid Sander van Waveren is het oneens met Van Hooijdonk. De stadsboulevard heeft veel geld gekost, maar levert meer nadelen dan voordelen op. Bron: AD/UN, 23-08-2017
 

Stationspleinstalling knelt

De grootste fietsenstalling ter wereld, de Stationspleinstalling, zoals dit infrastructurele werk heet, heeft voor bepaalde fietsen te krappe rekken. Veel fietsers hebben toch nog problemen met de gloednieuwe stalling bij Utrecht Centraal. Voor sommige fietsmodellen zijn de rekken domweg te krap; het gaat om de klemmen in de hoger staande rekken. Er zijn drie etages in de stalling. ProRail zegt dat er amper klachten zijn over de grootte van de klemmen, ze hebben alle het certificaat FietsParKeur. Die is normstellend voor fietsrekken in Nederland, zegt de spoorinfrabeheerder. De bovenrekken zijn geschikt voor plusminus 95 procent van de doorsnede van alle fietsen die in stationsstallingen aangetroffen worden. En dat wordt alles gemonitord in samenwerking met de Fietsersbond, zegt een ProRail-woordvoerder. Bron: AD/UN, 23-08-2017
 

Bus rijdt op proef

Openbaar vervoerder U-OV verricht momenteel testritten door Utrecht met elektrische bussen. Vanaf 6 september aanstaande worden de nieuwelingen ingezet op lijn 1. Tot die datum rijden de bussen op proef en nemen ze zo nu en dan passagiers mee. Er zijn nog wel wat kinderziekten te verhelpen: zo functioneren de displays onvoldoende. Bron: AD/UN, 23-08-2017
 

Rivierkreeft rukt op in Leidsche Rijn

Biologen slaan alarm nu de amerikaanse rode kreeft steeds vaker gesignaleerd wordt in Leidsche Rijn. Deze kreeften hebben de neiging het land op te gaan. Dat de dieren in Utrechts westelijke grootste wijk huizen, is nieuw, maar niet zo verwonderlijk. Er is veel stilstaand water in de Utrechtse vinexwijk en dat is een eldorado voor de meerpotige dieren. Verticale gangen en tunnels graven de rode kreeften voor hun eitjes om die te verstoppen voor eventuele roofdieren. Dat graven is heel hinderlijk voor tuinbezitters, je hebt dan een soort mol in je tuin. Bron: RTV Utrecht, 22-08-2017
 

Pepijn Zwanenberg wil in top 5 van kandidatenlijst GroenLinks

GroenLinks- raadslid Pepijn Zwanenberg is teleurgesteld dat hij op de 9de plaats van de conceptkandidatenlijst is gezet voor de raadsverkiezingen in maart 2018. De man met het enigszins excentrieke kapsel voert actie via Facebook om alsnog plaats 5 te bemachtigen. Zwanenberg zit al voor een derde legislatuur in de Utrechtse raad. Het zelf bewuste GL-raadslid ziet zichzelf als toegevoegde waarde voor GL en voor de stad. De stadspoliticus vindt zich een zichtbaar raadslid, dat resultaten geboekt heeft voor onder meer betaalbare huisvesting. Bron: AD/UN, 22-08-2017
 

Nieuwe stalling ontdekt door 30.000 fietsers

Sinds de opening op maandag 7 augustus wisten al zo’n 30.000 fietsers de nieuwe fietsenstalling onder het in aanleg zijnde Stationsplein te vinden. Voorts worden er circa 250 ov-fietsen verhuurd. Het eerste deel van des werelds grootste fietsenstalling (6000 van in totaal 12500 stallingsplaatsen) is gistermorgen officieel door de diverse hoofden van gemeente en belanghebbende bedrijven als gemeente, NSR en ProRail geopend. De komende maanden komen er nog eens 1500 plaatsen bij. De megafietsenstalling is dag en nacht open en de eerste 24 uur kun je je stalen ros voor nop stallen. In- en uitchecken doe je met je ov-chipkaart. Via de Midden- en Noordertunnel kunnen reizigers direct naar de perrons van Utrecht Centraal komen. Ook is er op de bovenste etage van de stalling een tijdelijke aansluiting naar Hoog Catharijne (HC). ’t Wordt almaar beter in Utrecht. Bron: AD/UN, 22-08-2017
 

Aanleg busbaan Smakkelaarsveld

Het Smakkelaarsveld, vrijwel iedere Utrechter komt er wel eens, maar of je er echt zijn wil? Mwa niet direct. Komend najaar komt er verandering, dan gaat dit verkeersknooppunt weer eens op de schop. Waar nu bussen rijden komt water. Maar…. Ook drie bomen leggen het loodje, ze staan exact op de plaats voor de nieuwe busbaan. Zes andere bomen langs het fietspad worden fiks gekortwiekt, zeg maar gekandelaberd, een mooi woord voor teruggesnoeid. Die actie zorgt dan wel voor betere overlevingskansen van deze bomen tijdens de werkzaamheden. Bron: CU 2030, 21-08-2017

Geld voor lokale projecten voor groenere provincie

Inwoners van de provincie Utrecht kunnen vanaf vandaag, maandag 21 augustus, geld van de provincie krijgen voor plannen die met groen en natuur van doen hebben voor een groenere buurt of wijk. Dat kan door middel van vouchers ter waarde van 500 en 1000 euro. De laatste aanvraagdag is 20 november aanstaande. Volgens de Natuur en Milieufederatie Utrecht kunnen de vouchers voor alle soorten groen- en natuurprojecten ingezet worden. Bron: RTV Utrecht, 21-08-2017

 

Stationspleinfietsenstalling officieel geopend

Vandaag, maandag 21 augustus, is de officiële opening van de Stationspleinfietsenstalling aan de Binnenstadszijde van station Utrecht Centraal. Het betreft het eerste deel voor 6000 stalen rossen. Sinds de ingebruikname op maandag 7 augustus zijn er al bijna 30.000 fietsen gestald. Bron: DUIC, 21-08-2017

 

Files? Geen probleem

Files? Dat vindt verkeersplanoloog Karel Martens juist geen probleem, in tegenstelling tot autorijdend Nederland. Autobezitters zijn een verwend volkje, vindt de planoloog. Ook het bedrijfsleven klaagt steen en been over het verkeersfenomeen; het leidt tot schade aan de Nederlandse economie van jaarlijks meer dan een miljard euro. Maar de werkelijke pechvogels zijn de passagiers in het openbaar vervoer, zij worden gezien als de sukkels die niet over een auto kunnen of willen beschikken en dat is een veel groter leed dan het in de file staan. Files? No problem, niet zeuren automobilisten! Bron: AD/UN, 21-08-2017

 

Bruine gent bij Lopik is unicum

Nog niet eerder gezien in Noordwest- Europa: een bruine gent een tropische zeevogel die over de Lek vloog. De grote meeuwachtige vogel is een soortgenoot van de bekendere Jan van Gent. De bruine is nimmer eerder hier te lande gesignaleerd en voor zover bekend, ook niet in de nabuurlanden. Leuk voor vogelaars van diverse pluimage. Bron: AD/UN, 21-08-2017

 

Nederlands spoor drukker dan ooit

Goederen- en reizigerstreinen in Nederland zullen vanaf de nieuwe dienstregeling voor 2018 in december aanstaande, een recordaantal kilometers rijden. Werden bij de opsplitsing van de Nederlandse Spoorwegen in NSR en ProRail in 2003 nog 125 miljoen kilometer afgelegd, in 2018 zullen dit er naar verwachting tussen de 160 en 170 miljoen kilometer zijn. Grootste verandering is de spoorboekloze treinrittenreeks tussen Amsterdam-Utrecht-Den Bosch en Eindhoven, een uiterst belangrijk stamtraject in het spoorwegnet hier te lande. Er is ook acuut geld nodig voor opstelterreinen om de huidige treinvloot te kunnen onderhouden en schoonmaken. Tot slot komt er meer nieuw materieel tot inzet om de wassende stroom reizigers met goed fatsoen te kunnen vervoeren. Bron: AD/UN, 21-08-2017 

 

Geef fietsers de ruimte en maak de stad gezond

Auto’s krijgen nog steeds (te) veel ruimte in veel steden in Nederland. Dat vindt Fietsersbond-directeur Saskia Kluit. Ze vindt fietspaden veel te smal, terwijl de huidige Nederlanders voor hun toekomst schone transportmiddelen hard nodig zijn. De steden zouden meer autoluw moeten zijn en de wagens zouden niet meer dan 30 km/u mogen rijden. Bron: AD/UN, 19-08-2017

 

Utrechters klagen het meest over zwerfafval en vuilnis

DUIC (De Utrechtse Internet Courant) onderzocht het aantal meldingen die Utrechters deden via ‘Meldingen Openbare Ruimte’. Meldingen kunnen via twitter, WhatsApp of via de Slim Melden Website gedaan worden. De meeste meldingen gaan in de periode oktober 2016 tot en met maart 2017 over afval: verkeerd aangeboden afval, zwerfafval of volle ondergrondse containers. Ook losliggende stoeptegels en defecte lantaarnpalen komen in de top vijf voor. 
In de periode 2015 onderzocht DUIC wat de klachten per wijk waren. De meeste meldingen gingen ook in 2015 over afval. Dit gold voor elke wijk. In de ene wijk evenwel nog meer dan de andere wijk: zo werden in Overvecht hierover de meeste meldingen gedaan, gevolgd door de wijken Zuidwest en Noordwest. In de wijk Leidsche Rijn werd het meeste geklaagd over openbare ruimte, wegen en speelplaatsen en parkeren en groenvoorziening. In de Binnenstad geldt dat voor overlast en het verkeer. DUIC wil van inwoners te weten komen hoe ze overlast, vervuiling en veiligheid in de wijk ervaren en wat hiervoor mogelijke oplossingen zijn. Bron: DUIC, 17-08-2017 
 

Stadsbaantunnel Leidsche Rijn gesloten wegens gebreken

De Stadsbaantunnel bij Leidsche Rijn is sinds ongeveer een week gesloten wegens loslatend beton. De tunnel is een belangrijke verbinding tussen het noordelijke en zuidelijke deel van Leidsche Rijn. Gemeente Utrecht hoopt binnen enkele dagen te weten wat de oorzaak is en wat er gebeuren moet om de problemen te verhelpen. Aangezien de aannemer die de Stadsbaantunnel opleverde in 2015 is failliet gegaan en een tweede aannemer al eerder afhaakte is het de vraag of de gemeente de te maken kosten kan verhalen. Bron: AD/UN, 16-08-2017
 

Picnic bouwt duurzame distributiehal in Utrecht

De online supermarkt en bezorgdienst Picnic heeft dinsdag 15 augustus het startschot gegeven voor de bouw van een distributiecentrum op Lage Weide. Er gaan circa 500 tot 1.000 mensen werken. Op het dak komen zonnepanelen. Picnic heeft een groeiend aantal klanten, het aantal verdubbelde in het eerste halfjaar tot 65.000 en een nieuw distributiecentrum was dan ook noodzakelijk. Picnic bezorgt de boodschappen met elektrische vrachtwagentjes. Bron: AD/UN, 16-08-2017
 

Start van bouw van The Green House aan de Croeselaan

In september wordt begonnen met de bouw van een circulair paviljoen, The Green House, aan de Croeselaan, bij de Moreelsebrug. Het is niet alleen een horeca- en ontmoetings/vergaderplek maar ook een plaats waar duurzame innovaties getoond kunnen worden. Het gebouw wordt gebouwd van onder andere materialen uit de oude Knoopkazerne en is volledig demontabel. Het paviljoen is een samenwerking van Strukton, Ballast Nedam, Facilicom en Albron. Het is de bedoeling dat het gebouw 15 jaar een bron van inspiratie is voor een nieuwe circulaire economie. In het voorjaar moet The Green House haar deuren al openen. Op de plek van The Green House komt op den duur een ander gebouw te staan. Bronnen: DUIC, 15-08-2017 en Cobouw
 

A28 tussen Rijnsweerd en Den Dolder afgesloten 

Van vrijdag 18 augustus 21.00 uur tot maandag 21 augustus is de A28 afgesloten wegens werkzaamheden. Het gaat om het gedeelte tussen knooppunt Rijnsweerd en Den Dolder. Bron: AD/UN, 15-08-2017

Vlinderstand NL daalt fors door stikstof

Het aantal vlinders in Nederland ondergaat een fikse daling door het overschot aan stikstof. Over een periode van twintig jaar is het aantal met 30 procent gedaald. De hoofdoorzaak is het mestoverschot in de landbouw. De leefomstandigheden van vlinders zijn de voorbije twintig jaar achteruit gegaan. Op de rode lijst van bedreigde diersoorten in Nederland staan 48 vlindersoorten. Daar zijn er al 27 van geheel verdwenen. Stikstofuitstoters zijn de industrie, het verkeer en vooral de landbouwsector. Vooral in die laatste sector moet harder ingegrepen worden. De daling van het vlinderaantal doet zich in heel Nederland voor. Bron: AD/UN, 10-08-2017
 

Elke dag 22 km reizen naar werk

Nederlanders reizen in doorsnee 22,6 kilometer naar hun werk en dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vier van de tien werkende Nederlanders hoeven amper te reizen; ze werken in hun eigen woonplaats. Veel mensen willen dicht bij hun werk wonen en verhuizen liever dan dat ze iedere dag vele tientallen kilometers en tijd verdoen met reizen. Elders in Europa moeten mensen veel meer en langer reizen om naar hun werk te komen. Uit eerder onderzoek kwam naar voren dat zo’n 75 procent van alle afgelegde woon- werkkilometers per auto gereden worden. In maar 35 van de 388 gemeenten hier te lande werkt meer dan de helft van de inwoners in de eigen woonplaats. De fiets wordt voor 6 procent gebruikt, vaak voor ritten tot 7,5 kilometer. Bron: AD/UN, 10-08-2017
 

UIT festival beteugelt fietsstromen

Vanaf aanstaande maandag krijgt Utrecht weer een fikse lading nieuwe studenten die beginnen aan de Utrechtse Introductie Tijd (UIT) De organisatie neemt maatregels om de fietsstroom dwars door de stad in te tomen. Ieder jaar is het weer raak: er moeten verkeerd gestalde stalen rossen verwijderd en naar opslagdepots gebracht worden. Vooral de Binnenstad en de oude wijken rondom krijgen veel jong volk over de vloer met al die fietsen. Bron: AD/UN, 10-08-2017
 

Eindelijk rust op straat

Bewoners van de Griftstraat en de Poortstraat in de wijk Wittevrouwen zijn blij en opgelucht met de herinrichting van hun straten. Eindelijk worden er snelheidsbeperkende maatregelen getroffen in hun kinderrijke buurt. De twee bewuste straten in Wittevrouwen gebruiken veel automobilisten als sluiproute, en dat geldt ook het vrachttransport. Bron: AD/UN, 09-08-2017
 

Verwondering in buitenland

De opening van de grootste fietsenstalling, ter wereld, in Utrecht is ook nieuws in het Verenigd Koninkrijk. Daar is vooral veel verwondering De Britse kwaliteitskrant The Guardian schenkt in een uitgebreid artikel aan de megastalling in de vierde stad van de Lage Landen. De inwoners van de Britse eilanden kunnen het maar moeilijk bevatten dat de Nederlanders nog niet tevreden zijn met een stalling die plaats biedt aan 12.500 stalen rossen. De Nederlanders dromen van meer, kopt de krant. Via Twitter reageerde verkeerswethouder Lot van Hooijdonk op het artikel van Guardian-journalist Daniel Boffey. De krant vergeet dat Utrecht 33.000 fietsparkeerplaatsen realiseert bij het Centraal Station - waarvan 22.000 openbaar - en niet slechts 12.500 in de nieuwe grootste fietsenstalling. Maar het is niet voldoende. Bron: AD/UN, 09-08-2017
 

Slechts 12 procent van de straten is voor fietsers bestemd

De automobilisten krijgen in de grote steden de meeste ruimte. Nederland is een fietsland, maar uit onderzoek in opdracht van Milieudefensie blijkt dat voetgangers en fietsers met veel minder ruimte op straat genoegen moeten nemen. De fietsers komen er bekaaid vanaf met slechts 12 procent, de fietsers beschikken over 33 procent van de straatruimte. De auto echter, neemt,  inclusief parkeerruimte 55 procent van de totale straatruimte in. Fietsersbonddirecteur Saskia Kluit vindt dan ook dat de beperkte ruimte voor fietsers echt problemen begint te geven. Per gemeente zijn de cijfers bekend over het gebruik van de straat voor verkeer. Campagneleider Anne Knol van Milieudefensie zegt dat steden steeds meer dichtslibben en het meest vervuilende transportmiddel daarbij de eerste plaats in beslag neemt. Bron: AD/UN, 08-08-2017
 

Verkeer in Utrecht

Van de ruimte op straat in de stad nemen 54 procent auto’s voor hun rekening, dat blijkt uit onderzoek in opdracht van Milieudefensie. Fietsers nemen 12 procent en voetgangers 34 procent voor hun rekening. Het gemotoriseerde verkeer is dus nog volop aanwezig in de stad, ondanks de slogan ‘Fietsstad Utrecht’. Bron: AD/UN, 08-08-2017
 

Honderden zieke essen verschrompelen

De es is de meest voorkomende boom in Utrecht, maar het straatbeeld gaat drastisch veranderen. De essentaksterfte is hiervan de oorzaak. Veel 50 tot 55 jaar oude essen zullen het veld ruimen. De es is een snel groeiende inheemse loofboom met een volle kroon. Er staan zo’n 24.000 essen in de stad en Stadsbedrijven inspecteert momenteel alle essen op de dodelijke schimmelziekte, die in 2010 in Groningen voor het eerst in Nederland gesignaleerd werd. De eerste resultaten van het onderzoek zijn niet hoopgevend: 80 tot 90 procent van de bomen in de stad wordt bedreigd. Bron: AD/UN, 07-08-2017
 

Megastalling klaar voor fietseninvasie

Nog een paar nachten slapen en dan is het zover: de grootste fietsenstalling ter wereld gaat maandag 7 augustus om 5 uur in de morgen open. De stalling bevindt zich pal naast het Centraal Station van Utrecht. NS, ProRail en Utrecht werken samen in de fietsenstalling. Het aantal plaatsen in de eerste fase van de stalling is 6000. Ook zijn er speciale plekken voor fietsen met een kinderzitje en een kratje Dat zijn 272 plaatsen. De nieuwe stalling bestaat uit drie etages en er staan 720 nieuwe ov-fietsen klaar. Bakfietsen daarentegen nemen te veel plaats in. Maandag 21 augustus gaat de stalling officieel open. Bron: AD/UN, 05-08-2017


Laatste deel singel in Zocher-stijl

De cirkel is bijna rond: het voorlopige ontwerp van de singel tussen de Mariaplaats en hotel Karel V ligt gereed. Bewoners dachten de voorbije maanden mee over de inrichting van het laatste stuk singel dat min of meer in oude luister hersteld wordt. Over dat bewuste stuk van de Stadsbuitengracht bevindt zich nu nog een deel van de kortste autobaan, die ooit hier te lande bestond. Het is de bedoeling het geheel in de stijl van Jan David Zocher (1791-1870). Bron: AD/UN, 05-08-2017 
 

Lichtpijlfiets wijst de weg naar stalling

Door de lichtpijlfiets zet iedere fietser zijn/haar stalen ros binnenkort in de fietsenstalling. Althans, dat hoopt de gemeente Utrecht en Max Rouing, ex-HKU-student. Hij won met zijn ontwerp de wedstrijd die de stad speciaal voor het plan bedacht en samen gaan ze de strijd aan tegen zwerffietsen.  Het is onderdeel van een groter plan om de stad leefbaar te houden en Utrecht Fietsstad te bevorderen. Doel is verder fietsenstallingen beter te benutten. Bron: AD/UN, 03-08-2017
 

The Barn, biologische fastfoodketen naar Hoog Catharijne

Op 14 augustus opent The Barn een vestiging in het vernieuwde Hoog Catharijne. The Barn is een biologische fastfoodketen. Verpakkingen en eetgerei zijn volledig recyclebaar en biologisch afbreekbaar. De producten worden pas bereid als ze besteld worden, zo hoopt de keten voedselverspilling tegen te gaan. Er wordt alleen met dagverse producten gewerkt. Daarnaast kiest men voor ‘ eerlijk voedsel’, dat duurzaam wordt geproduceerd. De vestiging in Hoog Catharijne wordt de tweede vestiging van The Barn. De ondernemers zijn van plan nog verder te groeien: over 10 jaar is het doel om 25 tot 30 The Barns in Nederland te hebben. Het concept is genomineerd voor de Horecava Innovation Award. Bron: DUIC, 03-08-2017
 

Is er in de stad wel ruimte voor de deelfiets?

Zijn deelfietsen in de steden een voordeel of een nadeel? Deelfietsen staan, afhankelijk van de aanbieder, verspreid over de stad. Ze kunnen met behulp van een app gelokaliseerd worden. Met de app kunnen ze ook op slot gezet worden. In Amsterdam stonden er inmiddels zoveel deelfietsen dat ze voor overlast gingen zorgen. De gemeente gaat ze dan ook verwijderen. Het lijkt erop dat het aantal fietsen in de stad alleen maar groter wordt, in plaats van minder. Fietsverhuurders vinden dat er sprake is van oneerlijke concurrentie. Zij mogen in het centrum van de stad maar twee fietsen voor hun zaak zetten, terwijl deelfietsverhuurders de hele stad gebruiken als commerciële ruimte, menen ze. Ook in andere steden rukt de deelfiets op, maar die zorgt nog niet voor overlast zoals in Amsterdam. In Utrecht zijn drie soorten deelfietsen: de ov-fiets, de elektrische GoBike en de Campusbike op Utrecht Science Park. Bij deze deelfietsen wordt gebruik gemaakt van uitgiftepunten, bovendien hebben ze een vergunning, waardoor de stad geen last heeft van rondslingerende tweewielers. Bron: Trouw, 02-08-2017
 

Raadsbrede steun in Utrecht om lichtvervuiling te verminderen

Donderdag 6 juli heeft de gemeenteraad van Utrecht een motie aangenomen om lichtvervuiling snel te verminderen in Utrecht. Het burgerinitiatief ' Elke Dag een Nacht van de Nacht' mag dan ook succesvol genoemd worden. Er worden geen nieuwe lichtmasten meer geplaatst die uitstralen naar boven, naar groen of water. Voor bestaande situaties bekijkt men of het mogelijk is om, in overleg met bewoners en wijkraden, armaturen af te schermen. De eerste resultaten zouden dit jaar zichtbaar moeten zijn op straat. Sportclubs krijgen technische ondersteuning bij afschermen van veldverlichting van de omgeving. Bron: Milieucentrum Utrecht