Contact | Sitemap | Route | 

Stadsmilieunieuws september 2017

 

Afbraak station Driebergen-Zeist in volle gang

Zaterdag 30 september was het zover: het nog resterende deel van het stationsgebouw Driebergen-Zeist is door aannemer Beelen afgebroken. Het treinverkeer ligt derhalve dit weekeinde stil. Een nieuwe tijdelijke loopbrug en twee liften vervangen de tunnel die de twee perrons verbindt. Die tunnel wordt afgesloten en buiten gebruik genomen. Een wit noodstationsgebouwtje vervangt het gesloopte stationsgebouw. Volgens planning moet het nieuwe station Driebergen-Zeist in 2021 gereed zijn. Het busstation aan de Zeister zijde van het station is al deels in gebruik. Bron: RTV Utrecht, 30-09-2017
 

Parijs wil groen worden

De Franse hoofdstad wil net als Utrecht groener worden en dat is ook hard nodig. Elke dag stikt de twee miljoen inwoners tellende metropool van de smerige stank van de vele auto’s en ander gemotoriseerd verkeer. Zondag 1 oktober wordt de eerste autovrije dag in Parijs. Weliswaar een symbolische actie, maar het stadsbestuur hoopt wel degelijk op een ‘groen revolutie’. Tijdens de autovrije zondag hebben voetgangers en fietsers ruim baan in de 105 vierkante kilometer kleine stad aan de Seine. Bron: AD, 30-09-2017
 

Kastanjebomen ziek

In de stad Utrecht zijn 2500 kastanjebomen aangetast door de kastanjebloedingsziekte. Die 2500 kastanjes zijn bijna alle kastanjes in de stad. GroenLinks vraagt de gemeente de ziekte te bestrijden, om de bomen te behouden. Bron: AD/UN, 30-09-2017
 

Nieuwegein kapt honderden bomen

Exact 401 bomen moeten het loodje leggen in de Nieuwegeinse wijk Batau-Noord. Omwonenden zien niets in het vellen van deze bomen. De gemeente heeft reeds een kapvergunning aangevraagd om de bomen, in een groenstrook tussen de Verhoefweg en Batau-Noord, te vellen. Het wijknetwerk heeft zijn zorgen geuit en de gemeente om opheldering gevraagd en die zegt geen signalen van de bewoners te hebben ontvangen. De wijknetwerk- voorzitter zegt dat dit onwaar is. Het gaat om een fiks stuk groen dat verdwijnt en dat er broed- en verblijfsgebied voor vogels en andere dieren op de schop gaat. Tegen de kap staat het terugplanten van 93 bomen en de kap is gepland voor het eerstvolgende broedseizoen. Bron: AD/UN, 28-09-2017
 

Nachttrein blijft nog twee jaar

Vrijdag- en zaterdagnacht met de nachttrein van Amersfoort naar Utrecht. De trein vertrekt om 02.39 uur van de Keistad naar de Domstad en om 03.00 uur weer terug. Dat kan ook nog in 2019 en 2020. De raad van Amersfoort besloot dinsdag 26 september 110.000 euro uit te trekken om de nachttrein voor de Keientrekkers in stand te houden. Bron: AD/UN, 28-09-2017
 

Amersfoort trekt geldbuidel voor nachttrein naar Utrecht

De nachttrein tussen Amersfoort en Utrecht blijft rijden. Ook in 2019 en 2020 is het mogelijk vrijdag- en zaterdagnacht tussen de twee grootste steden van de provincie te reizen. Amersfoort is voor die ‘grap’ 50.000 euro per jaar kwijt. Voor NS is de nachttrein onrendabel. Gisteravond bepaalde de raad in de Keistad dat het voortzetten van de nachttrein dat bedrag wel waard is. Er rijden des nachts gemiddeld twintig mensen van Utrecht naar Amersfoort en terug naar Utrecht amper zestig. D66, de grote voorstander van de nachttrein, denkt dat die aantallen wel zullen stijgen als meer mensen weten dat er een nachttrein tussen de Domstad en de Keistad bestaat. Bron: RTV Utrecht, 27-09-2017
 

Provincie Utrecht loopt achter op doelstellingen schone energie

De provincie Utrecht loopt nog steeds hopeloos achter op het gebied van duurzaamheid en schone energie. Op dit moment draaien er nog maar 12 windturbines in de provincie. Volgens de provinciale doelstellingen zouden dat er in 2020 minstens dubbel zoveel moeten zijn. Wordt dat aantal van plusminus 25 niet gehaald, dan moet de provincie explicatie verstrekken waarom dat mislukt is. De provincie is verantwoordelijk, niet de gemeenten. De provincie gaat in gesprek met de gemeenten, zodat er meer turbines bijkomen. Dat wordt a hell of a job, daar het imago van windturbines bepaald slecht is. Waar een windturbinepark gepland wordt, volgt vrijwel altijd bezwaar. Bron: RTV Utrecht, 27-09-2017
 

PvdD baalt van krekels in spookhuis

De Partij voor de Dieren (PvdD) is niet zo blij dat het nieuwe spookhuis in Leidsche Rijn 1200 krekels inzet om bezoekers bang te maken. Het is  niet uit te sluiten dat de insecten gevoel hebben en dus pijn kunnen lijden. Wetenschappers zijn nog in het ongewisse of insecten gevoelens als pijn kennen. PvdD-woordvoerder Saskia Oskam ziet dat de krekels reageren op spanning en gevaar. Je moet er van uit gaan dat ze pijn ervaren en dat er daarvoor welzijnsregels opgesteld moeten worden. De gemeente Utrecht zegt er niets aan te kunnen doen. Op landelijk en Europees niveau wordt er wel gesproken over regels voor leefomstandigheden voor insecten. Oskam heeft het spookhuis gevraagd de krekels te verwijderen. Bron: RTV Utrecht, 27-09-2017
 

Bevers op Haarzuilens gespot

Op landgoed Haarzuilens is een bever gespot. Eerder waren al knaagsporen gevonden, maar in het voorbije weekeinde kon de boswachter van Natuurmonumenten van het dier een foto maken door middel van een wildcamera. Dat een bever zo dicht bij de stad opduikt, is voor Natuurmonumenten een grote verrassing. Haarzuilens is aangelegd voor bezoekers en inwoners van Utrecht. Er is echter ook ruimte voor natuurontwikkeling. Wellicht heeft een bever, bij toeval, deze plaats gevonden. De dichtstbijzijnde locatie waar bevers zich ophouden, is in de uiterwaard van de Lek. Grote kans dat het knaagdier naar Haarzuilens is komen zwemmen. Bron: AD/UN, 27-09-2017
 

Openbaar vervoerder vindt snelle fiets op busbaan te gevaarlijk

Openbaar vervoerder U-OV vindt speed-pedelecs op de busbaan veel te gevaarlijk en ook verkeerspsycholoog Nathalie van Dijk is ook niet erg gecharmeerd van dat idee van GroenLinks in Utrecht. GL ziet in de stad graag deze snelle fietsen op de busbaan rijden. Van Dijk vreest echter, dat de fietsers op de speed-pedelecs heel kwetsbaar zijn. Dat type fiets kan wel 45 km/u rijden en moet derhalve sinds 1 juli 2017 een bromfietskenteken voeren. Bron: AD/UN, 26-09-2017
 

Zwanen zitten verkeer dwars

Gistermorgen zorgde een avontuurlijke zwaan voor oponthoud op de autobaan A2 bij het bekende knooppunt Oudenrijn. Twee rijbanen moesten dicht om de grote zwemvogel te kunnen vangen. Eerder werd in de zelfde buurt een zwaan dood gereden. Toch leuk dat dieren het gemotoriseerde verkeer de stuipen op het lijf kunnen jagen.
Bron: AD/UN, 26-09-2017
 

Haarzicht eerste gasloze wijk van Utrecht

In de nieuwe wijk Haarzicht, tussen Vleuten en Haarzuilens, worden maximaal 555 energiezuinige woningen gebouwd. De plannen liggen ter inzage bij de gemeente en de verwachting is, dat de huizen begin 2018 in de verkoop gaan. Haarzicht wordt de eerste gasloze wijk van Utrecht. De energie komt van zonnepanelen en van warmte-koudeopslag in de woningen. Bron: RTV Utrecht, 26-09-2017

Winkelstraat Oudkerkhof feestelijk heropend

De heringerichte winkelstraat Oudkerkhof in de Binnenstad is zondag 24 september met een straatfeest weer officieel in gebruik genomen. Na de Korte Jansstraat, Domstraat, Zadelstraat en de Twijnstraat, is het Oudkerkhof de vijfde straat die getransformeerd is om de Binnenstad voor het winkelend publiek aantrekkelijker te maken. De voetgangers kunnen zonder rijdend verkeer winkelen en er verblijven. Bron: DUIC, 25-09-2017
 

Actie PvdD tegen verkoop levende kreeften

De Partij voor de Dieren (PvdD) in Utrecht voert actie tegen de verkoop van levende kreeften door supermarkt Jumbo. Naar de partij zegt is Jumbo van zins kreeften ook te willen verkopen in de nieuwe Foodmarkt in Leidsche Rijn, die in 2018 geopend wordt. De actie houdt in dat consumenten een protestbrief van de partijwebsite kunnen downloaden, en die ondertekend versturen naar de assortimentsmanager van Jumbo. Volgens het Utrechtse PvdD-raadslid Eva van Esch lijden de dieren in bakken met koud water en met de scharen aaneen gebonden. Jumbo-woordvoerder Laura Valks-Piessens zegt dat de Foodmarkt pas in 2018 opent en het nog te vroeg is om aan te geven of er levende kreeften verkocht zullen worden. Ook bij Jumbo wordt het welzijn van de kreeften geborgd en de dieren een goed leven achter de rug hebben gehad. Bron: AD/UN, 25-09-2017
 

De heksenketel buslijn 12

Stadsbuslijn 12, dat is de nachtmerrie van iedere student die niet in Utrecht woont. Wil je des morgens om half negen naar de Uithof voor je eerste college, dan is het dringen geblazen om een zitplaats te kunnen bemachtigen. Je bent vast nog niet helemaal wakker en eer je bij je college bent zie je bont en blauw van alle klappen en stoten die je onderweg opgelopen hebt. Een paar tips kunnen je uit je benarde positie helpen: heb geduld en ga op de fiets of als het niet anders kan pak een bus eerder of later. En over zo’n anderhalf jaar rijdt de tram naar en van de Uithof. Nog even geduld dus. Bron: AD/UN, 25-09-2017
 

Ode aan 596 gekapte bomen in Amelisweerd

Zondag 24 september is het exact 35 jaar terug, dat er 596 bomen in het landgoed Amelisweerd de kettingzagen ten offer vielen. En dat na een groot protest van diverse natuur- en milieubeschermers. Gisteren waren er opnieuw enige honderden demonstranten om die bomen te gedenken door twee minuten stil te zijn. Nu in 2017 staan er circa 800 bomen op het spel die moeten wijken voor de verbreding van de A27. Met een ‘Ode aan 596 bomen’ vroegen de actiegroep Kerngroep Ring Utrecht (KRU) en andere milieu- en natuurmensen weer aandacht voor het vellen van bomen ten gunste van een bredere autosnelweg. “Opnieuw dreigt een aanslag op ons geliefde Amelisweerd”, vinden de natuur- en milieumensen. Met muziek, zang en een kranslegging werd daarom een ode gebracht aan het Amelisweerder bos. Cabaretier en columnist Vincent Bijlo en tv-presentator Cees Grimbergen spraken de demonstranten toe. Ook het Milieucentrum Utrecht (MCU) was met een handjevol mensen vertegenwoordigt. Bron: AD/UN, 25-09-2017
 

GroenLinks wil proef met e-bikes op busbaan

GroenLinks in Utrecht wil een experiment beginnen om extra snelle elektrische fietsen toe te laten op de busbaan. Dat idee oppert GL in haar conceptverkiezingsprogram dat vandaag, maandag 25 september naar de partijleden gezonden wordt. Het gaat om de zogeheten speedpedelecs. Voor dit type fietsen is een bromfietskenteken per 1 juli 2017 vereist. Bestuurders moeten, gelijk bromfietsers, de rijbaan op en ook zijn een helm en veiligheidsspiegel verplicht. Volgens GL zorgt de e-bike voor gevaarlijke situaties tussen het overige verkeer. Volgens GL- lijsttrekker Heleen de Boer is het een goed idee e-bikes op de busbaan toe te laten. Ondernemer Tom Broekman vindt dit een onzalig idee en zal op het fietspad blijven rijden; buschauffeurs rijden soms veel te hard, vindt Broekman. Ook VVD- raadslid André van Schie ziet weinig in de opvatting van GroenLinks. Bron: AD/UN, 25-09-2017
 

Ode aan 596 bomen van Amelisweerd

Precies 35 jaar geleden, op 24 september 1982, vielen 596 bomen, van verschillende soort, voor de aanleg van autosnelweg A27 door Amelisweerd. Nu dreigen wederom plusminus 800 bomen het veld te ruimen voor de verbreding van diezelfde snelweg. De Kerngroep Ring Utrecht (KRU) organiseerde daarom een korte manifestatie op een weiland pal in de nabijheid van het bos van Amelisweerd en brengt een ode aan de 596 bomen en het geliefde bos. Enige sprekers als de cabaretier en woordkunstenaar Vincent Bijlo en tv- presentator Cees Grimbergen refereerden aan de kap van de bomen. Muziek, zang, twee minuten stilte en een kranslegging completeerden de manifestatie. Naar schatting 200 mensen woonden de ode aan de 596 bomen bij. Bronnen: DUIC en RTV Utrecht, 24-09-2017 
 

Plantenasiel benodigd meer ruimte

Het Plantenhuis groeit heel hard en zo wordt de jas erg krap en zoekt een grotere ruimte. Het Plantenhuis vindt nu nog onderdak bij DRUK aan de Westerkade, in de nabijheid van station Utrecht Vaartsche Rijn. In het Plantenhuis vinden thuisloze kamerplanten een goed onderkomen. Femke van der Rijst en Esther van Keulen zijn dit initiatief in 2014 gestart. Ook zoeken de twee vrouwen een wat grotere ruimte voor het incidenteel opvangen van kantoorplanten. Voor meer info, ga naar: plantenhuis.info.  Bron: AD/UN, 23-09-2017
 

Vuurwerk beperken

Een initiatiefvoorstel van GL-raadslid Steven de Vries om het aantal vuurwerkvrije zones in de stad te vermeerderen, wordt niet gehonoreerd door een raadsmeerderheid. Alleen de Partij voor de Dieren is voor dit idee. Burgemeester Jan van Zanen laat mogelijkheden onderzoeken om een centrale vuurwerkshow te organiseren. Volgens Van Zanen zou een centrale show de bewoners afhouden van vuurwerk afsteken in hun stadswijk. Bron: AD/UN, 23-09-2017
 

GroenLinks wil auto nog meer uit de stad

Als in 2018 de raadsverkiezingen voor GroenLinks gunstig verlopen, belooft de partij de auto nog meer te zullen weren uit de stad. De Oudegracht is dan taboe voor geparkeerde auto’s. GL wil ook meer voetgangersgebieden in de overige stadswijken en een grotere en strengere milieuzone voor vervuilende auto’s. Dit alles blijkt uit een conceptverkiezingsprogramma dat de op een na grootste partij in de stad maandag aan de leden toezend. GL-lijsttrekker Heleen de Boer wil onder meer dat parkeergarages alleen voor auto’s van bewoners en voor fietsen stallen bestemd worden. Voorts moet de Binnenstad zo veel mogelijk autovrij worden. Bron: AD/UN, 23-09-2017
 

Poortjes Utrecht CS nog niet dicht

Het ziet er niet naar uit dat het NS zal gelukken de poortjes nog in 2017 te sluiten en alleen toegankelijk te maken voor mensen met een opgeladen OV-chipkaart. De enorme steiger, voor de bouw van het zogeheten bollendak over het nieuwe Stationsplein, staat in de weg. De steiger blokkeert nu de doorgang op de passage die passanten de gelegenheid moet bieden het hoofdstation zonder OV-chipkaart buitenom te passeren. Verwacht wordt dat pas in het voorjaar van 2018 de incheckpoortjes definitief dicht gaan en de steiger weg is. Bron: AD/UN, 21-09-2017
 

Bomenkap in Rivierenwijk

In opdracht van de gemeente Utrecht is begonnen met het vellen van 8 acacia’s in de Rivierenwijk. Wijkbewoners vroegen om het verwijderen van de bomen, daar de wortels volgens hen veel schade aanrichten aan stoepen, wegasfalt en tuinen. De wijkbewoners haalden zo’n 120 handtekeningen op met als doel het verzet tot vellen te ondersteunen. Utrecht gaat andere bomen terugplanten. Bron: AD/UN, 21-09-2017
 

Provincie Utrecht verandert openbaar vervoer

Er komen nieuwe buslijnen en andere routes in 2018. Dat geldt voor de stadsregio Utrecht. Lijn 44 komt er bij en rijdt tussen Houten en Vianen en rijdt op werkdagen bij wijze van proef de komende drie jaar. Ook in en om de Uithof verandert het een en ander: lijn 43 wordt verlengd van Odijk naar Houten, om het groeiend  aantal reizigers naar en van de Uithof te vervoeren. Routeveranderingen worden ook in Zeist door gevoerd. De lijnen 58, 74 en 251 gaan rijden door het vernieuwde centrum van Zeist. De buslijnen 12 en 28 rijden ook in 2018 nog tussen Utrecht Centraal en de Uithof, de infrastructuur is niet bijtijds gereed voor gebruik. Bron: AD/UN, 21-09-2017
 

Gescheiden plastic toch verbrand

Het huidige inzamelingssysteem van plastic levert amper winst op voor het milieu. Dat blijkt uit een gisteren verschenen rapport van het Centraal Planbureau (CPB). Naar de onderzoekers zeggen, wordt het plastic verwerkt tot een nieuw basisproduct van slechts ‘matige kwaliteit dat  beperkt houdbaar is’. En dat leidt alsnog tot het verbranden van de plastic heroes. De CO2-uitstoot wordt ook nauwelijks minder: het gaat om hoogstens 0,15 procent. Het CPB pleit er voor het plastic beter te sorteren, waardoor de kwaliteit van het gerecycleerde plastic verbeterd. Bron: AD, 21-09-2017
 

Explosieve groei aantal zwerfkatten

Het aantal zwerfkatten in de regio stijgt explosief. Dat aantal komt zo fluks tot wasdom dat dierenambulances van de dorpen op de Utrechtse Heuvelrug en in Houten kooien neer zetten om de zwerfkatten te vangen. Als ze ‘geholpen’ zijn, worden de dieren weer vrij gelaten. Mensen in de regio wordt aangeraden de zwerfkatten geen eten te verstrekken. Bron: AD/UN, 21-09-2017

Austerlitz nog steeds onbereikbaar per bus

Het circa 1500 inwoners tellende dorp Austerlitz in de gemeente Zeist, is op zaterdag nog altijd niet bereikbaar met de bus vanuit Zeist. Dat blijkt uit het nieuwe vervoerplan van openbaar vervoerder Syntus. Zondags was het kleine dorp in de Zeister bossen al langer onbereikbaar vanuit Zeist. Er zou, volgens Syntus, te weinig gebruik van de bus gemaakt worden. Er rijdt wel een belbus. Lijnbus 381 gaat per 11 december aanstaande rechtstreeks rijden tussen Austerlitz en Zeist vice versa en niet meer via station Driebergen-Zeist. Bron: RTV Utrecht, 20-09-2017
 

Lijnbussen 12 en 28 rijden ook nog in 2018

Door de vertraging van de aanleg van de Uithoflijn (tram) tussen Utrecht Centraal en de Uithof, blijven de stadsbuslijnen 12 en 28 ook in 2018 nog rijden. De bereikbaarheid van de Uithof blijft gewaarborgd, zegt de provincie. Op 8 juli 2018 was het de bedoeling dat de tram zijn eerste rit zou volbrengen. Een nieuwe datum is nog niet in zicht. Weliswaar zit er schot in de infrastructurele werkzaamheden. Bron: RTV Utrecht, 20-09-2017
 

Poortjes Utrecht CS definitief dicht

De incheckpoortjes op Utrecht Centraal gaan over enkele maanden definitief dicht voor mensen zonder geldige OV-chipkaart. Alleen mensen met een OV-chipkaart met daarop voldoende saldo kunnen dan nog de stationshal in. Al eerder in 2017, in april, werd een proef op dit station genomen. Volgens NS verliep die succesvol. Wie niet over een met saldo geladen chipkaart beschikt, loopt om aan de noordzijde van de hal, dat is waar onder meer het Stadskantoor staat. Bronnen: DUIC en RTV Utrecht, 20-09-2017
 

De Bilt denkt aan invoering tuintegeltaks

De verstening (meer tegels en stenen in tuinen) neemt nog altijd toe. Het Biltse gemeentebestuur overweegt echter de rioolbelasting te koppelen aan de verhardingsgraad van tuinen bij woningen. De fractie van GroenLinks riep het college van b en w op De Bilt aan te melden voor de Operatie Steenbreek, maar daar verwacht het college niets van. Operatie Steenbreek wil mensen stimuleren hun tuin te vergroenen in plaats van meer stenen of tegels er in te leggen. Die operatie heeft alles van doen met de toenemende hoosbuien en felle regens door de op handen zijnde klimaatverandering, ook in Nederland. Bron: AD/UN, 20-09-2017
 

Bezorgde buren NRU

Omwonenden van de Zuilense Ring, de weg om Utrecht-Overvecht en aan de zijde van Maarssen, vrezen meer geluidshinder en fijn stof als de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) wordt opgewaardeerd tot autobaan. De bewonersgroep ‘Buren van de Zuilense Ring’ vraagt meer inzet van het Utrechts college van b en w om de planvorming te beïnvloeden. Het eerste deel van de NRU/N230 in Utrecht tussen de A27 en de A2, wordt in enkele jaren opgewaardeerd om de doorstroming van het verkeer te bevorderen. De diverse kruisingen in de NRU met de verbindingswegen in Overvecht worden ongelijkvloers. De N230 is deels in handen van Utrecht, terwijl de Zuilense Ring voorbij het Ghandiplein een provinciale weg is. De bewoners van Maarssen zien niks in fly-overs; die zorgen alleen maar voor meer geluidsoverlast. Bron: AD/UN, 19-09-2017

 

Waterballet in Zeist

Afgelopen maandag was het raak: een fikse hoosbui trof Zeist. Diverse straten en lanen in de Utrechtse voorstad stonden blank van het regenwater. Laat in de namiddag plensde de regen met bakken uit de hemel. De Panweg en straten in de wijk Vollenhove waren vol met water, Het regenwater stroomde vanaf de parkeerdaken van de parkeergarages bij de flats in Vollenhove de garages in. Ongekend in Zeist, voor zover ik mij herinneren kan. De klimaatverandering is (wellicht) niet te stuiten. Bronnen: AD/UN en Guus Albrecht/MCU, 19-09-2017
 

Zelf op zoek naar frisse lucht

Wie op het Utrecht Science Park (USP) om welke reden daar verblijft, kan vanaf heden, dinsdag 19 september, op een speciale website checken of de lucht op het USP al dan niet schoon is. Gevoelige sensoren houden een en ander bij. Als de zon schijnt en de lucht azuurblauw is, wil dat nog niet zeggen dat de lucht schoon is, in tegendeel, luchtvervuiling is onzichtbaar. Om te zien of de lucht vervuild is, zijn er 20 sensoren in het USP verspreid. Het experiment met de naam Living Lab Air is onderdeel van USP Innovatielab Leefomgeving, waarin het RIVM, de UU en USP samen werken. De sensoren zijn klein en hebben de vorm van een paddenstoel en hangen aan gevels van gebouwen of bevinden zich in abri’s van een bushalte. Kijk voor meer info van dit interessante project op livinglabair.nl. Bron: AD/UN, 19-09-2017
 

Utrecht nummer 1 in duurzame mobiliteit

Utrecht scoort hier te lande het beste op het gebied van duurzame mobiliteit. De stad werd vandaag, 19 september, uitgeroepen tot de gemeente met de meest duurzame mobiliteit in 2017. De vierde stad in Nederland hield dit jaar Culemborg en Den Haag achter zich en neemt de ereplaats over van de vorige winnaar, de Friese stad Harlingen, ook wel Harns genoemd. Utrecht heeft de prijs vooral te danken aan het grote aantal deelauto’s en elektrische laadpalen, maar ook het geringe autogebruik speelt een belangrijke rol in Utrecht. De Utrechtse verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GL) is uiterst blij met de prijs. Utrecht scoort een rapportcijfer 8,9. “Het is heel mooi dat onze aanpak zijn vruchten afwerpt”, zegt de wethouder. Het mobiliteitsplan scoorde 7,9. Bij de geluidsoverlast doet de stad het wat minder goed en dat geldt ook de bereikbaarheid en de luchtkwaliteit in de stad. Trotzdem, es wird allmählig besser in unserer Stadt! Bron: AD/UN, 19-09-2017
 

Utrecht heeft er weer een fietsstraat bij

Opnieuw is in Utrecht een straat als fietsstraat ingericht. Dit keer betreft het de Cremerstraat, die parallel aan het spoor naar Woerden ligt in het Majellapark en Lombok. De Cremerstraat is onderdeel van de zogeheten “doorfietsroute” tussen Vleuten, Leidsche Rijn en de Binnenstad. Al weer drie jaar terug ging de gemeente Utrecht in gesprek met de bewoners aan de desbetreffende straat. De transformatie tot fietsstraat is ook een communaal experiment. Het ging onder meer om duurzaam asfalt en is één der twee proeven waarmee Utrecht de komende periode kennis opdoet over duurzaam asfalt. Bron: DUIC, 18-09-2017


Kruisspin weer meest geteld

De kruisspin is de meest getelde spin hier te lande. In Utrechtse tuinen huizen in doorsnee 5 van zulke exemplaren. Dit komt naar voren uit de nationale spinnentelling. De kruisspin is te herkennen aan het kruis op zijn lichaam. In 2017 werden in totaal 52 verschillende soorten geteld. Bron: RTV Utrecht, 18-09-2017


Ondernemers blij met opgeknapt Oudkerkhof

Het had heel wat voeten in de aarde, maar het Oudkerkhof ziet er na de herinrichting weer fris uit. De herinrichting is bijna voltooid. Minder rijdend of stilstaand blik in de straat en over een tijdje meer bomen. De meeste ondernemers en bewoners zijn dan ook tevreden met het resultaat en dat is een feestje op zondag 24 september aanstaande waard. De Utrechtse Binnenstad wordt steeds beter en mooier. Bron: AD/UN, 18-09-2017


Van Rossem staakt strijd om Maliebaan

De historicus Maarten van Rossem houdt het voor gezien met de herinrichting voor de Maliebaan tot wandelpromenade. Hij heeft geen vertrouwen meer in de communale opstelling. Dat laten zijn mede-initiatiefnemers weten. Nederlands oppermopperbrombeer was zelf niet bereikbaar voor commentaar en toelichting. Iedere keer weer krijgt het verkeer voorrang boven het monumentale karakter van de Maliebaan en omgeving, vindt de BN’er. De Maliebaan behoort tot de habitat van de bekende historicus en hij vindt het een historische vergissing dat de baan tot uitvalsweg van Utrecht-Oost is geworden. Und er nörgelt weiter. Bronnen: AD/UN en DUIC, 18-09-2017 


Speciale eenheid onderhoud landgoederen

Het Utrechts Landschap wil een speciale eenheid om haar landgoederen te kunnen onderhouden. Nu meer landgoederen zijn opgeknapt, moet deze beheereenheid dat ook continueren. De stichting heeft een reeks landgoederen in de provincie in bezit. Bron: AD/UN, 18-09-2017


Duurzaamste gemeente

De gemeenten Culemborg, Den Haag en Utrecht horen vandaag, maandag 18 september, wie van de drie verkozen is tot duurzaamste gemeente van 2017 en de wisselbeker bekomt. De winnaar wordt onder meer gekozen op grond van 14 aspecten van duurzame mobiliteit. De Culemborgse wethouder Joost Reus (GL) is trots op de nominatie en roept op nog meer duurzaam te reizen. Bron: AD/UN, 18-09-2017


Omstreden fietspad weer op agenda

Het fietspad tussen Zeist-Brugakker-Uithof, dwars door de Lage Grond op Bilts territorium, wordt wellicht toch aangelegd. In het geheim is de provincie Utrecht in gesprek met de gemeenten De Bilt en Zeist waar het, door natuurclubs gevreesde en ongewenste fietspad doorheen lopen moet. Volgens de natuurbelangenorganisaties verstoord het pad de Ecologische Hoofdsructuur met haar flora en fauna. Sinds 2005 houdt die snelle fietsverbinding de gemoederen in de weer. Natuurclubs en progressieve partijen verzetten zich tegen het fietspad. Dat had succes, het plan haalde nooit een meerderheid in beide dorpen. Dinsdag 26 september is er een besloten bijeenkomst gepland van de raden van De Bilt en Zeist met de provincie. Daar staat het omstreden pad op de agenda. Dat wordt weer actievoeren tussen voor- en tegenstanders. Bron: AD/UN, 16-09-2017


Alleen op stroom in Binnenstad

Vanaf 2025 mogen alleen nog maar elektrische bussen en vrachtauto’s in de Utrechtse Binnenstad laden en lossen. De gemeente heeft daarover afspraken gemaakt met ondernemers en vervoerders. Die afspraken gelden voor het voetgangersdomein. Bussen en vrachtwagens die rijden op fossiele brandstoffen mogen vanaf 2025 de Binnenstad niet meer in. Ook Cleo Vissers, woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland (TLN) ziet veel in de communale ideeën. Als transportsector vinden we het belangrijk samen op te trekken, Utrecht is een voorbeeld van hoe het moet met de reductie van CO2-uitstoot.

Bron: AD/UN, 16-09-2017


Utrechtse bever niet vogelvrij

Een explosieve groei van bevers zorgt in Limburg voor veel overlast. Jagers maken hun geweren weer schietklaar. In de provincie Utrecht is de situatie minder erg, maar worden de ontwikkelingen in de beverstand wel nauwlettend gevolgd. Het aantal bevers in Limburg is circa 600, in Utrecht zijn er tussen de 50 en 100 bevers. Ze bouwen dammen van bomen in water in kwetsbare natuur. Bevers zijn overigens beschermde dieren. Pas als de populatie bevers te groot wordt, is afschieten wellicht noodzakelijk, denkt het Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden. Bron: AD/UN, 15-09-2017


Drukte op bushalte in Uithof

Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk gaat er vanuit dat in de eerste week van oktober de nieuwe bushalte aan de Heidelberglaan in de Uithof gereed is. Dat liet ze weten op vragen van Student & Starter over de tijdelijke bushalte, die wel eens uitpuilt van de wachtende passagiers. De vele regenbuien van de laatste weken trekt veel studenten naar de bus, denkt de wethouder en fietsen in regen doe je niet voor je lol. Ze hoopt echter dat meer mensen op de fiets stappen naar en van hun studie of werk. Bron: AD/UN, 15-09-2017

 

Eneco start bouw biowarmtecentrale op Lage Weide

Er was veel gepalaver over de biocentrale die de energieleverancier op Lage Weide wil hebben. Er was protest van omwonenden, de communale en de regionale politiek, maar er was ook steun. Na jaren van plannen maken, procedures en bezwaren kan Eneco starten met de bouw van de centrale. Vandaag gaat de eerste schep de grond in. Het gebouw gaat 50 bij 100 meter meten en moet in 2018 gereed zijn. In de centrale worden houtsnippers verstookt die met vrachtwagens gebracht zullen worden; alleen overdag. De warmte die de snippers opleveren gaat naar 22.000 huishoudens in Utrecht en Nieuwegein. Bron: RTV Utrecht, 14-09-2017
 

Raadsvragen over chaos bij bushalte in Uithof

De tijdelijke bushalte aan de Heidelbergerlaan in de Uithof is veel te klein en te druk. Dit zegt de politieke partij Student & Starter in schriftelijke vragen aan het Utrechts college van b en w. De Uithoftramlijn is ook in het Utrecht Science Park (USP) volop in aanleg en er staan overal bouwhekken en andere obstakels in de weg. Daardoor is de ruimte beperkt. Bij de desbetreffende bushalte wachtten soms wel 200 studenten en andere reizigers. Student & Starter wil dat het college met een adequate oplossing komt. Bron: RTV Utrecht, 14-09-2017 
 

Meningen over Smakkelaarsveld

De komende dagen is er een tent op het Smakkelaarsveld te vinden waar iedereen uitgenodigd wordt zijn/haar mening te geven over deze tristesse. Met de vraag “Waarom ga je naar het Smakkelaarsveld?”, hoopt Utrecht te kunnen bepalen hoe dit drukke plein er in de toekomst uit moet zien. De tent staat vrijdag 15 september tussen 08.00 en 21.00 uur op de hoek van het Smakkelaarsveld met de Catharijnesingel. Doel is dit verkeersknooppunt totaal te veranderen. Een paar zaken staan reeds vast: de Leidsche Rijn wordt door getrokken en er komt een bus- en trambaan. De rails liggen er al deels. Bron: AD/UN, 14-09-2017
 

Jongeren en Rover ageren tegen opheffen staptrein

Het kan in 2018 gedaan zijn met de zogeheten staptrein die in de nacht tussen Amersfoort en Utrecht een enkele keer heen en weer pendelt. In de Keistad leidde dit tot een stortvloed aan reacties. Rover vindt dat de Amersfoortse raad ingrijpen moet en op internet reageren veel jongeren. Vooral op Facebook liegen de commentaren er niet om. Er wordt gesproken over “Idioten in Amersfoort, die wel veel geld uitgeven aan een oud en peperduur stadhuis, maar geen 55.000 euro overhebben voor een nachttrein”. Het nachtvervoer houdt Amersfoort op de kaart, als een der middelgrote steden (circa 155.000 inwoners) met nachtbussen naar omliggende plaatsen als Leusden, Bunschoten, Soest en de wijk Vathorst, in het noordoosten van Amersfoort. Bron: AD/UN, 14-09-2017
 

Luchtkwaliteit ondanks A12 binnen de norm

Hoewel de autosnelweg A12 dwars door de Utrechtse Heuvelrug loopt, bleef de luchtkwaliteit en de hoeveelheid fijn stof en stikstof in de gemeente Utrechtse Heuvelrug onder de wettelijke norm. De gemeente bestaat uit de dorpen Driebergen, Doorn, Maarn, Leersum en Amerongen. Er zijn ook nog wat kleinere woonkernen die de gemeente completeren. De A12 is met een rijstrook verbreed, maar dat had geen invloed op de luchtkwaliteit. Een oorzaak is wellicht ook het ontbreken van zware industrie in het gebied en er is juist veel groen. Bron: AD/UN, 14-09-2017
 

Stadsbuslijn 1 rijdt volledig elektrisch

De eerste stap is gezet in het uitbannen van de vervuilende dieselbus. Dat hebben zowel openbaar vervoerder U-OV als de gemeente en provincie Utrecht als doel met het volledig elektrisch rijden van stadsbuslijn 1 tussen Hoograven en Overvecht- Noord. Sinds woensdag zet U-OV 10 ‘schone’ bussen in tussen de twee Utrechtse wijken. Op weg naar een schoon elektrisch openbaar vervoer in Utrecht, chapeau! Bron: Stadsblad, 13-09-2017

Vertikaal bos bij Jaarbeurs

Volgens de bouwers gaan er 20 soorten vogels gaan er hun nesten bouwen in twee nieuwe torens op het parkeerterrein van de Jaarbeurs, bij de Croeselaan. De ene toren wordt rijk voorzien van bomen en planten, de tweede krijgt zelfs een ‘vertikaal bos’, anders gezegd dat het gebouw van beneden tot boven volledig groen wordt.. De architect van de torens is de Italiaan Stefano Boeri, ontwerper van het befaamde Green Forest in Milano. De torens krijgen een woon-werkfunctie. En ja hoor, de horeca ontbreekt evenmin. Dat worden vast pizza’s. Bron: Binnenstadskrant nr. 4, 13-09-2017
 

Niet meer fietsen in kernwinkelgebied

Wil je op je stalen ros zo wijd mogelijk het kernwinkelgebied in de Binnenstad in, moet er vanaf begin 2018 vroeg bij zijn. Na 10.00 uur geldt dan een veel groter deel van de Binnenstad een fietsverbod. In de volgende straten mag dan niet meer gefietst worden: ’t Wed, Lichte- en Donkere Gaard, Stadhuisbrug, Vismarkt en delen van de Oudegracht tussen voormalig hoofdpostkantoor en stadhuis en vanaf ’t Wed tot de Hamburgerstraat krijgen de zelfde status als het reeds bestaande voetgangersdomein. De maatregel wordt ingevoerd na een lange inspraakprocedure, die geen klap voorstelde, daar de uitkomst al van te voren vaststond….tja, die Utrechtse politiek toch. Bron: Binnenstadskrant nr. 4, 13-09-2017
 

Van wie is de Vismarkt?

Nog in 1967 hadden de voetgangers het rijk alleen op de Vismarkt en de fietsers ook. En eigenlijk had iedereen in 1967 in de Binnenstad van Utrecht het rijk alleen. Maar eind jaren 80 klonk voor het eerst de roep om het alleenrecht voor voetgangers. Het zou te gevaarlijk zijn, te vol en te onduidelijk op de Vismarkt. Niks nieuws onder de Dom in de zon. De liberale verkeerswethouder Wim van Willigenburg stond in de jaren 80 aan het roer en Wim vond al die regeltjes maar niks als ze onnodig waren. Als iedereen geduld had en rekening met elkaar hield was er niks aan ’t handje. Iedereen was even stil en dacht toen: Willem heeft gelijk. En dat heeft ie nu al 30 jaar. De Vismarkt is van iedereen. Is dit nu echt niet meer vol te houden? Bron: AD/UN, 13-09-2017
 

VVD wil klassiek liberaal program

De Utrechtse VVD wil de raadsverkiezingen van maart 2018 een klassiek liberaal program presenteren. Dat houdt onder meer in dat de milieuzone verdwijnt, de stad voor de auto beter bereikbaar moet worden vanaf de autosnelwegen. De partij is tegen smalle stadsboulevards en pleit er voor dat verdwenen parkeerplaatsen gecompenseerd worden door nieuwe. Vervolgens vindt de VVD het vreemd dat parkeren in Utrecht duurder is dan in Paris. De Utrechtse liberalen zeggen dat ze voorstander zijn van goed openbaar vervoer, betere fiets- en wandelpaden, maar niet door het, wat ze noemen, “pesten” van de automobilist. VVD autopartij? Niks verandert, altijd al geweest. Bronnen: AD/UN en RTV Utrecht, 13-09-2017 
 

Kleinere veestapel om klimaatdoelen te halen

Het aantal varkens en koeien zal met 40 procent moeten dalen, wil Nederland de klimaatdoelen halen, blijkt uit onderzoek van Natuur en Milieu. De veesector is verantwoordelijk voor 25 procent van alle CO2-uitstoot hier te lande en die uitstoot moet in 13 jaar met bijna de helft omlaag om aan het klimaatakkoord van Paris te voldoen. Daarvoor moet de veestapel met 40 procent krimpen, werd berekend door onderzoeksbureau CLM in opdracht van Natuur en Milieu. Dieren stoten niet alleen veel broeikasgassen uit, ook hun mest tast de aardbodem en waterkwaliteit aan. Plantaardige productie is veel gezonder en efficiënter. Bron: AD/UN, 12-09-2017
 

Boswachters zijn aanvallen op dieren beu

Boswachters willen eigenaren van loslopende honden op de Utrechtse Heuvelrug beboeten met 100 euro. De boswachters zijn die loslopende honden meer dan zat, omdat ze steeds meer dieren in het bos aanvallen. Vorige week was het weer raak: een schaap en een ree werden doodgebeten. Zowel de boswachters van Staatsbosbeheer als die van het Utrechts Landschap en Natuurmonumenten werken samen en trekken één lijn tegen eigenaren van loslopende honden. Dat wordt dus dokken. Bron: AD/UN, 12-09-2017

Bromtonen in wet Geluidhinder

Lage bromtonen moeten ook opgenomen worden in de wet Geluidhinder, zeggen Nederlandse milieudiensten in het tv-programma De Monitor van KRO-NCRV. Gisteravond was een uitzending op NPO2. Immer meer mensen ondervinden last van geluidhinder in de vorm van lage tonen, ook wel laagfrequent geluid genoemd. Onder meer zwaar wegverkeer, generatoren en pompen veroorzaken lage bromtonen. In Houten en Utrecht klaagden in de voorbije jaren veel bewoners over laagfrequente tonen van bijvoorbeeld windturbines. Bron: RTV Utrecht, 11-09-2017


Vieze lucht kan bredere A27 nekken

Zijn er plaatsen in Utrecht waar de luchtkwaliteitsnormen wellicht overschreden worden? En wat betekent dat voor de verbreding van de A27 bij Utrecht? GL, PvdD, PvdA en CU roepen het Utrechtse college van b en w op dat inzichtelijk te maken. De vier fracties stelden schriftelijke vragen naar aanleiding van het vonnis in het kort geding van Milieudefensie tegen de Nederlandse staat. Daaruit komt naar voren dat de overheid zich meer moet inspannen om luchtvervuiling tegen te gaan. De staat mag geen activiteiten meer ondernemen die de luchtkwaliteit verder verslechtert. Bron: AD/UN, 09-09-2017


Nieuwe bus is heel stil

De nieuwe elektrische stadsbussen op lijn 1 tussen Hoograven en Overvecht-Noord zijn vrijwel geruisloos. De passagiers zijn er tevreden mee. Sinds woensdag 6 september verving openbaar vervoerder U-OV alle dieselbussen op deze Utrechtse stadsbuslijn. Op lijn 2, die de Binnenstad met het Centraal Station verbindt, rijden al drie kleine elektrische bussen. Bron: AD/UN, 08-09-2017


Kritiek op afwikkeling verkeer

De eigenaar van winkelcentrum Hoog Catharijne (HC), Klépierre, heeft gisteravond tijdens een inspraakbijeenkomst in het stadhuis, fikse kritiek gespuid op het communale plan, de skyline van Utrecht aan de westkant van de stad en het Centraal Station grondig te veranderen. De ondernemer is fel gekant tegen de manier waarop de stad het verkeer afwikkelen wil. De auto krijgt het moeilijker en moet genoegen nemen met een 30 km/u- zone bij het NH-hotel. Ook bewoners aan de Croeselaan, in het westelijk Stationsgebied zijn uiterst kritisch over de Utrechtse verkeersplannen. Vervolgens schieten ook nog een de nieuwbouwplannen bij hen in het verkeerde keelgat. Hun huidige woningen dreigen afgebroken te worden. Het gaat om 105 huizen in de sociale sector. Verkeer en wonen in deze buurt zal nog wel het nodige politieke gepalaver opleveren. Bron: AD/UN, 08-09-2017


Busstation bij Driebergen

Het nieuwe busstation in het op de schop zijnde stationsgebied van station Driebergen-Zeist wordt vandaag, vrijdag 8 september, geopend. De stads- en streekbussen halteren aan nieuwe halten op het nieuwe busstation. Er is ook een nieuwe tunnel onder het spoor in aanleg en wegen en straten worden aan de situatie aangepast. Een ondergrondse fietsenkelder met 300 rijwielklemmen en een parkeergarage voor 600 auto’s completeren het geheel. Alles moet rond 2020 gereed zijn. Bron: AD/UN, 08-09-2017


Er komt geen 130 weg meer bij

Milieudefensie is door de rechter in het gelijk gesteld in een kort geding om gezonde lucht op en rond autosnelwegen. Maatregels die kunnen leiden tot slechtere milieukwaliteit kunnen, volgens experts, de papierbak in. Het vonnis van de Haagse rechtbank houdt voor het rijden met 130 km/u een doodvonnis voor verdere maatregels. Campagneleider Anne Knol van Milieudefensie is daar zeer mee in haar sas. Dat is goed nieuws voor longpatiënten, maar eigenlijk voor iedereen, zegt Knol. Ook de formerende partijen in politiek Den Haag moeten rekening houden met de rechterlijke uitspraak en het vonnis. Zeer goed nieuws dus. Bron: AD, 08-09-2017


Ode aan gesneuveld bos

In de directe nabijheid, waar op 24 september 1982 596 bomen het veld moesten ruimen voor de autobaan A27 doorheen Amelisweerd, vindt 35 jaar later een ode plaats aan de 596 bomen van het bos en vindt ook een kranslegging plaats. Cabaretier Vincent Bijlo en journalist Cees Grimbergen wonen de sessie bij. Bron: AD, 08-09-2017

 

Staat moet meer doen voor schone lucht

De Staat der Nederlanden moet zich meer inzetten tegen luchtvervuiling. De rechter oordeelt dat de overheid een luchtkwaliteitsplan moet opstellen dat aan de regelgeving voldoet. Milieudefensie eiste twee weken eerder al in een kort geding dat de staat fluks maatregels moet treffen voor schonere en gezonde lucht. De provincie Utrecht meldde begin 2017 dat de luchtkwaliteit in de provincie verbetert, er is minder fijn stof in de lucht. Milieudefensie wil ook dat de maximum snelheid van130 km/u op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht door de rechter terug gedraaid wordt. Bron: RTV Utrecht, 07-09-2017
 

Fietsstad Utrecht ook opgemerkt door New York Times

De 2de plaats op de wereldranglijst van fietssteden, de Dafne Schippersbrug en uiteraard de gigantische fietsenstalling bij Utrecht CS. Al die infrastructurele ontwikkelingen voor de fiets worden ook opgemerkt door de gerenommeerde Amerikaanse kwaliteitskrant The New York Times. De invloedrijke krant schrijft een uitgebreid artikel over de fietscultuur in Utrecht. “If you build it, the Dutch will pedal”, kopte de Times uit the Big Apple (that is New York). Bron: RTV Utrecht, 07-09-2017
 

Hoppa, de shredder in

In de mensa van faculteit Diergeneeskunde van de Universiteit Utrecht (UU) eten de studenten en medewerkers sinds een enkele week van borden uit palmbladeren vervaardigd, met recycleerbaar bestek en biologisch afbreekbare bekers. Na het nuttigen van de lunch of de maaltijd gaat het uit maïssuiker bestaande servies de shredder in. Dat apparaat, genaamd ‘superLizzy’, verwerkt het bestek en het materiaal kan hergebruikt worden. Het idee is: het biologisch afbreekbare servies wordt in de shredder in stukken gescheurd en samengeperst tot een hapklare brok. Vervolgens gaat het naar de afvalverwerker in Mijdrecht, alwaar het gecomposteerd wordt in 24 uur. Het is een proef en als die slaagt, dan kunnen de grote wasstraten wellicht verdwijnen. Bron: AD/UN, 07-09-2017
 

Bij Fiets Telweek wordt niet alleen geteld

De Nationale Fiets Telweek kent dit jaar enkele nieuwe snufjes. Deelnemers kunnen van bepaalde knelpunten aangeven wat ze er van vinden. Dit is de derde editie van de Telweek, maandag 18 september vindt de start plaats. Tijdens de Fiets Telweek, het grootste onderzoek hier te lande, wordt gemeten hoe de Nederlanders fietsen, hoe hard, wanneer, met hoeveel tegelijk en waar de grote vertragingen zijn. Voor het eerst kun je ook je ervaringen delen en routes beoordelen. Er is ook de Fiets Telweek-app. De provincie Utrecht gaat ook fietsen tellen op 53 locaties bij provinciale wegen. Door de gegevens van de FT te vergelijken met de gegevens van de tellingen, hoopt de provincie een duidelijker beeld te krijgen van het fietsverkeer en de invloed van het weer, et cetera. Bron: AD/UN, 07-09-2017
 

Inwoners Heuvelrug scheiden afval goed

Inwoners van de gemeente Heuvelrug, waarin onder meer Doorn en Driebergen liggen, scheiden steeds beter hun afval, 74 procent van de huishoudens zegt maximaal afval te scheiden. In 2013 was dat percentage nog 44 procent. Dit blijkt uit onderzoek van de gemeente. Meer dan 1000 huishoudens vulden het vraagonderzoek in. Sinds 2013 zijn de nodige maatregels genomen in de afvalinzameling en dat heeft gunstige gevolgen: 62 procent van de onderzochte huishoudens gaf aan de laatste jaren immer meer afval te hebben gescheiden. Bron: AD/UN, 07-09-2017
 

Digitale collegekaart

Studenten aan de UU ontvangen voor het collegejaar 2017-2018 een digitale collegekaart. De geplastificeerde, papieren collegekaart is met de invoering van de digitale versie passé. De Utrechtse universiteit is het eerste academische onderwijsinstituut hier te lande dat kiest voor een digitale collegekaart. Dat type kaart past in de innovatie en duurzame strategie van de universiteit en die wil in 2030 volledig CO2-neutraal zijn. Bron: Stadsblad, 06-09-2017
  

100 dagen 100 procent afvalvrij: wie durft het aan?

Gaat het lukken honderd Utrechtse huishoudens 100 dagen 100 procent afvalvrij te laten leven? Dat is dan 0 kg restafval en een daling van de totale hoeveelheid huishoudafval. De gemeente roept Utrechters op het te proberen. Doe dus ook mee met de actie 100-100-100. De actie loopt van dinsdag 10 oktober tot en met donderdag 18 januari 2018. U kunt zich tot 10 oktober aanstaande inschrijven. 
Doel van de actie is meer afvalscheiding. Een manier om dat te bereiken is er voor te zorgen dat consumenten, gezinnen, huishoudens minder afval produceren, nog beter afval scheiden en minder voedsel verspillen. Uit eerdere resultaten in andere gemeenten komt naar voren dat deelnemers van 100-100-100 wijd onder het landelijk gemiddelde blijven en zelfs tot bijna 90 procent kilo restafval minder per persoon per jaar. Kijk voor meer info op: utrecht.nl/wonen-en-leven/afval. Bron: Gemeente Utrecht, 06-09-2017
 

Provincies in West Nederland willen geen nachtelijke vluchten

De provincies Utrecht, Noord- en Zuid-Holland en 40 gemeenten willen geen nachtelijke vakantievluchten boven hun territorium van en naar airport Schiphol. Zo wordt, volgens de provincies en gemeenten, de overlast van geluid en stank (kerosine) beperkt. Dit meldt het Noordhollands Dagblad. Keuzen moeten worden gemaakt, Schiphol kan in de (nabije) toekomst niet meer alle vluchten accommoderen en dat zou het beeld van ‘rupsje nooit genoeg’ bevestigen. De airports van Lelystad en Eindhoven zouden die vakantievluchten moeten overnemen. Alle belanghebbenden zijn in conclaaf over deze heikele kwestie.
Bron: RTV Utrecht, 06-09-2017
 

Spoorboekloos reizen vandaag van start

Vandaag, woensdag 6 september zijn de NS begonnen met het zogeheten spoorboekloos rijden van intercity’s. Elke 10 minuten rijdt er als proef op woensdagen van Amsterdam Centraal over Utrecht en Den Bosch naar Eindhoven, vice versa, een intercity. Het gaat er om alle passagiers op dit drukke stamtraject in het Nederlandse spoor van een stoel te voorzien. NS verwachten 15 procent meer reizigers te kunnen vervoeren. De start vandaag verliep zonder noemenswaardige vertragingen. Het is een proef en met de nieuwe dienstregeling voor 2018 in december hoopt de vervoerder dat het definitief wordt.
Bron: RTV Utrecht, 06-09-2017
 

Wijken in Maarssen bundelen krachten tegen Zuilense Ring

Zes wijkcommissies in Maarssen bundelen de krachten in de Buren van de Zuilense Ring en vertegenwoordigen met dit initiatief 12.000 verontruste inwoners van dit dorp bij Utrecht. De Maarssenaren vrezen toename van geluidsoverlast, fijn stof en uitlaatgassen bij verdubbeling van de verkeersvloed in de komende jaren. Vooral het vrachtverkeer neemt, volgens de prognoses, fiks toe. De Zuilense Ring is de N230 en NRU, de noordelijke randweg om Utrecht- Overvecht. In Utrecht heeft men al de krachten gebundeld en pleiten de actievoerders, bewoners en natuurbeschermers voor onder meer 80 km/u op de NRU/N230. Bron: AD/UN, 06-09-2017
 

Lijn 1 op stroom

De drukke stadslijn 1 in Utrecht, met circa 2 miljoen passagiers per jaar, wordt volledig met elektrische bussen gereden. In de voorbije weken werden de bussen getest, maar vanaf vandaag zijn alle 200 ritten per dag schoon. Per jaar levert dit Utrecht een vermindering van 900 ton CO2 op. De bussen maken ook minder kabaal en ze laden energie op, op het eindstation. Voorts kunnen de voertuigen stroom opslaan en die later weer terug doen stromen in het stroomnet. Lijn 1 rijdt tussen Hoograven en Overvecht-Noord. 
Bronnen: AD/UN, en RTV Utrecht, 06-09-2017
 

Alleen nog elektrische trucks

Om de CO2-uitstoot van vrachtauto’s te halveren wil belangenclub Transport en Logistiek Nederland (TLN) dat in binnensteden in het jaar 2025 alleen nog volledig elektrisch gereden wordt. Experts noemen het idee ambitieus, maar wel haalbaar. De plannen en ideeën haalbaar zijn, heeft van doen met het feit, dat alle belangrijke truckfabrikanten volledig elektrische truck- en vrachtwagenmodellen in ontwikkeling hebben. En Utrecht beschikt ook over een Binnenstad die emissievrij moet worden. Bron: AD/UN, 05-09-2017
 

Nieuwegein iets stiller geworden

Utrechts zuidelijke voorstad Nieuwegein is de voorbije vijf jaar stiller geworden en die gegevens komen naar voren uit onderzoek van de gemeente. In de ‘Geluidskaart 2016’ wordt de geluidsbelasting van industrie, sneltram en wegverkeer inzichtelijk gemaakt. Ten opzichte van 2011 is de geluidssituatie in 2016 verbeterd. Er komt ook een nieuw Actieplan Geluid, dat voor de zomer van 2018 gereed zijn moet. Er wordt bekeken welke maatregels nodig zijn om de geluidniveaus verder terug te dringen. Voor meer info, kijk op: nieuwegein.nl/geluidkaart. Bron: AD/UN, 05-09-2017
 

Minder rokers in regio Utrecht

Het aantal rokers in de regio Utrecht is kleiner dan in de rest van Nederland. Uit onderzoek van CBS. GGD en RIVM komen die gegevens naar voren. Het onderzoek richtte zich op mensen in de leeftijd van 19 tot 65 jaar. In heel Nederland is een afname te zien in deze groep van het aantal rokers. Het aantal niet-rokers in regio Utrecht ligt op 79 procent, In heel het land op 77 procent. Het opleidingsniveau verklaard ook het geringe aantal rokers in de stadsregio Utrecht: hoe beter opgeleid, des te minder wordt er gerookt en dat is gezonder, zegt de GGD. Bron: AD/UN, 05-09-2017
 

Honderd deelnemers afvaltest gezocht

Utrecht zoekt deelnemers aan een project waarbij 100 gezinnen 100 dagen proberen 100 procent afvalloos te leven. Met dit project streeft Utrecht naar minder restafval en meer afvalscheiding. De gemeente treedt in de voetsporen van onder meer de gemeente Stichtse Vecht (waar Maarssen, Breukelen en Loenen onder ressorteren) en Leusden bij Amersfoort. In steden en dorpen waar de proef plaats vond produceren deelnemers na afloop beduidend minder restafval dan voorheen. Iedereen kan zich aanmelden op de site van de stad. Kijk op: utrecht.nl/wonen-en-leven/afval.  Bron: AD/UN, 05-09-2017
 

Provincie blij met plaats busremise

De Provinciale Staten (PS) van Utrecht zijn blij met de nieuwe busremise naast P+R Westraven. De nieuwe is van noodzaak, daar de huidige remise aan de Europalaan in de Utrechtse wijk Kanaleneiland plaats maken moet voor woningbouw. Bron: AD/UN, 05-09-2017

Rivierenwijk blij met vellen van bomen

Het kappen van bomen leidt bij veel bewoners tot protest, maar de Rivierenwijk in Utrecht is dit keer een uitzondering. Daar gaan acht acacia’s tegen de vlakte. Harry van Staa, voorzitter van de huurdersvereniging Maasplein en omgeving, is uiterst blij met dit feit. Van Staa voert al jaren lang actie om die bomen weg te krijgen. Volgens hem horen “die krengen niet thuis in een woonwijk en ze hebben wortels van wel 10, 20 of 30 meter lang”. Die wortels drukken de straatstenen en stoeptegels omhoog en zorgen voor schade aan funderingen en riolen, vervolgt Van Staa. De actie onder bewoners leverde 120 handtekeningen op en wethouder groen, Kees Geldof kreeg die in december 2016. En dat had effect, Utrecht laat tussen 18 en 22 september acht acacia’s in drie straten bij het Maasplein vellen. Maar er komen wel nieuwe bomen voor terug. Welke soort dat wordt is nog onbekend, bewoners kiezen mee. Bron: AD/UN, 02-09-2017

 

Uithoflijn niet in juli 2018 gereed

Het lukt niet de Uithoflijn in juli 2018 gereed te krijgen, ook niet met kunst- en vliegwerk. Het lukt Utrecht niet de hele lijn te zijner tijd volledig te kunnen exploiteren. Wel is het mogelijk dat de trams tussen de Uithof en station Utrecht Vaartsche Rijn gaan rijden. Pas later komt het reststuk tussen Vaartsche Rijn en Utrecht Centraal klaar. Tot die tijd blijven bussen ingezet worden naar de Uithof. Wanneer de tramlijn geheel gereed is, zegt Utrecht nu nog niet. De latere indienststelling van de totale lijn heeft alles van doen met de complexiteit van de vele bouwprojecten bij en rond het Centraal Station. Even geduld nog, tram is door bouwwerkzaamheden vertraagd. Bron: AD/UN, 02-09-2017

 

Dreigende bomenkap langs de Minstroom

Langs de Minstroom in Utrecht staan fraaie bomen. Vellen driegt. Bewoners en politiek Utrecht komen in actie. De Minstroom loopt langs de Zonstraat in Utrecht-Oost en het gaat om circa twintig bomen die de kans lopen het loodje te leggen. Behalve bewoners heeft  ook de politiek interesse in de strijd van de bewoners bij de Minstroom. D66-raadslid Matthijs Sienot repte tijdens het vragenuur van dreigende kaalslag. Met de vervanging van de oeverbeschoeiing dreigt 25 jaar werk vanuit burgerinitiatieven verloren te gaan, zo Sienot verder. De bewoners zijn ook blij met een meedenkend waterschap. Overleg met de diverse belanghebbenden over de 25 bomen blijft nodig. Bron: AD/UN, 02-09-2017


Utrecht in de race voor klimaatclub

Stad en provincie Utrecht stelden zich gisteren kandidaat om het internationale klimaatinstituut Global Centre of Excellence on Climate Adaptation (GCECA) te huisvesten. Het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs zou daarvoor het geschikte onderkomen zijn.  Begin 2017 werd bekend dat de klimaatclub zich hier te lande gaat vestigen. Niet alleen Utrecht is in de race, ook de provincie Gelderland en de stad Zwolle tonen interesse het GCECA te huisvesten. Marlies Verhoef, woordvoerder van de provincie Utrecht vindt dat stad en provincie sowieso meer expertise in huis halen. De bevolking is over het algemeen middelbaar en hoog opgeleid en er zijn belangrijke opleidingsinstituten als de UU. Het vestigingsklimaat is goed te noemen en Utrecht is de best bereikbare locatie van Nederland, centraler kan bijna niet. Het nieuwe instituut moet uitzoeken hoe landen zich kunnen aanpassen aan klimaatverandering en die kwestie speelt vooral in ontwikkelingslanden, die van doen hebben met meer overstromingen, droogte en verwoesting van oogsten. Half september is duidelijk of Utrecht bij de laatste drie kandidaten hoort en begin oktober is bekend welke stad of provincie het GCECA huisvesten mag. Bron: AD/UN, 02-09-2017 


Aangifte van illegale bomenkap

Utrecht gaat aangifte doen van het vellen van 25 bomen in Leidsche Rijn. Weliswaar is er een vergunning verleend, maar de eigenaar had moeten wachten eer de bezwaartermijn verlopen was. De bedoelde bomen staan op een fiks stuk grond aan de Groenedijk bij Parkwijk. De eigenaar wil daar een privézwembad aanleggen en een aanbouw van zijn villa bouwen. De communale betreft een zogeheten economisch delict en wat de gevolgen voor de eigenaar zijn, is nog onduidelijk. Bron: AD/UN, 01-09-2017

 

SP stort afval voor stadhuis

De SP wierp gistermiddag afval voor de deur van het raadhuis om met het standpunt van de partij kracht bij te zetten de afvalbakken te openen en de daarvoor benodigde pasjes af te schaffen. In een aantal Utrechtse wijken, als Lunetten en Kanaleneiland, kunnen bewoners niet vrij hun afval in de daarvoor bestemde bakken in hun wijk deponeren. Dat laatste is de SP een doorn in het oog. Daarom gooide men troep op de stoep van het stadhuis bij verantwoordelijk wethouder Kees Geldof. Utrechters klagen het meest over het vuilnis, zegt SP’er Ruurt Wiegman. Volgens de SP ontstaat zwerfafval daar bewoners pasjes voor de containers moeten gebruiken om die bakken te openen. Wethouder Geldof wil het huidige systeem handhaven. Afval komt op deze manier gespreid binnen, want anders zijn de populaire bakken in no time vol en ontstaat er nog meer zwerfafval. En ook illegaal storten is dan onmogelijk, zegt Geldof verder. Er wordt gezocht naar een adequate oplossing.

Bron: AD/UN, 01-09-2017

 

Domcarillon blijft ’s nachts spelen

Het Domcarillon blijft in de nacht zijn liedjes ten gehore brengen. Een raadsmeerderheid in de Utrechtse politiek voelt er niets voor de 50 klokken des nachts het zwijgen op te leggen. Dat bleek gisteren tijdens een vergadering van de raad. Bron: AD/UN, 01-09-2017