Contact | Sitemap | Route | 

Stadsmilieunieuws december 2017

 

Wijkbericht over Voorstraat en Wittevrouwenstraat

Het huidige wegprofiel in beide winkelstraten in de noordelijke Binnenstad is onoverzichtelijk voor alle verkeersdeelnemers. Daar wil de gemeente Utrecht verandering in brengen. Van de nu bestaande situatie met twee stoepen, een fietspad en twee opstaande richels, moet er veel meer loopruimte en een breder fietspad aangelegd worden. De rijbaan wordt smaller en het aparte fietspad, dat alleen voor fietsers in de richting van de Biltstraat loopt, verdwijnt. Beide straten worden ingericht als fietsstraat, het overige gemotoriseerde verkeer is er gast. De buslijnen 7 en 55 rijden dan niet meer door de beide straten, maar gaan via de busbaan. De kleinere elektrische buslijn 14/16 blijft wel in de beide straten rijden. De start van de wegverandering is gepland eind 2018/ begin 2019. Voor meer info, kijk op: utrecht.nl/voorstraat-wittevrouwenstraat. Op deze site is een reactieformulier, waar iedereen kan reageren. 
E-mail: voorstraat-wittevrouwenstraat@utrecht.nl. 
Bron: Wijkbericht gemeente Utrecht, 13-12-2017
 

Studenten scoren met energie

De eerste maandprijs van de Student Energy Race gaat naar een Utrechts studentenhuis. Acht studenten doen mee aan de ‘race’, waarbij het de bedoeling is dat de deelnemende studentenhuizen duurzamer worden. Het desbetreffende studentenhuis bevindt zich aan de Prins Hendriklaan en is echt oud-Utrechts. In het pand is weinig isolatie, geen dubbel glas en tochtstrips ontbreken. Om het gedrag te verduurzamen, is onder meer bij het douchen een kleine zandloper opgehangen om de douchebeurt te verkorten. Het huis strijdt 5 maanden tegen 23 studentenhuizen elders in den lande. Bron: AD/UN, 13-12-2017
 

Longartsen slaan alarm over vuile lucht

Het Longfonds en 169 longartsen zenden vandaag, 12 december een brandbrief naar de Tweede Kamer. Het gevaar dat mensen ziek worden of overlijden door vieze lucht, wordt volgens de artsen en het Longfonds ‘ernstig onderschat’. De longartsen en het Longfonds roepen de parlementariërs op nog deze week maatregels te treffen tegen vuile lucht. De longartsen doen er alles aan mensen weer gezond te maken en het liefst zouden zij zien dat niemand ziek wordt van sterk vervuilde lucht. De schade van vuile lucht aan longen en ook hart is enorm. Ook het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) berekende dat luchtvervuiling in Nederland leidt tot 1.200 gevallen van longkanker per jaar, 5.000 spoedopnamen in het ziekenhuis wegens acute hart- of luchtwegklachten en 6.900 nieuwe gevallen van chronische bronchitis. Luchtvervuiling bekort het leven van Nederlanders met gemiddeld 13 maanden en kinderen hebben extra last van vuile lucht. Speelplaatsen en scholen dus niet inde buurt van wegen met veel gemotoriseerd verkeer. En vuurwerk is uiteraard ook schadelijk voor de longen. Bron: AD, 12-12-2017
 

Nul op de meter woning

Aan de A. C. Kerkhofflaan in Zeist worden 8 huizen gebouwd, zijn zogeheten nul op de meter woningen en die zijn energiezuinig, voorzien van zonnepanelen en niet op gas aangesloten, dus gasloos. Bron: AD/UN, 12-12-2017
 

Voorstraat wordt wellicht fietsstraat

De Voorstraat en de Wittevrouwenstraat worden fietsstraten, althans dat is de bedoeling van de gemeente Utrecht. Dat is in overleg met de bewoners van de beide straten overeengekomen. Beide straten zijn druk met alle soorten verkeer en fietsers en voetgangers ervaren de straten als gevaarlijk. Bron: AD/UN, 09-12-2017
 

Miljarden nodig voor bereikbaarheid regio

Circa 7,5 miljard euro denkt de regio Utrecht nodig te hebben om stad en regio bereikbaar en leefbaar te houden. Dat staat in een verklaring van stad en provincie Utrecht. De Tweede Kamer debatteert maandag 11 november over de investering voor bereikbaarheid. In stad en regio moeten onder meer knelpunten in de infrastructuur opgeruimd worden en moet men fiks investeren in openbaar vervoer, de fiets en zelfrijdende auto’s. Gedeputeerde Jacqueline Verbeek Nijhoff (VVD) en verkeerswethouder van de stad Utrecht, Lot van Hooijdonk (GL) menen dat niets ondernemen geen optie is. Over vijf jaar zijn er 30 procent meer files en raakt het overvol met gemotoriseerd verkeer in de regio Utrecht. Bron: AD/UN, 09-12-2017
 

Facelift stationsstalling in Maarssen

De fietsenstalling bij station Maarssen gaat op de schop. De NS vernieuwen onder meer de ingang. In de zogenoemde selfservice fietsenstalling komen transparante deuren. Nu is er nog een draaihek en een tralieachtig hekwerk, dat door fietsers en treinpassagiers als onprettig ervaren wordt. Wil je je stalen ros stallen, dan is een ov-chipkaart nodig en de eerste 24 uur kun je de fiets voor nop stallen. Half december moet de facelift klaar zijn. Bron: AD/UN, 08-12-2017
 

Historisch besluit over Croeselaan en omgeving

De Utrechtse raad heeft donderdag 7 november een historisch besluit genomen over de Croeselaan en omgeving, aan de westzijde van het spoor. Er komen duizenden extra huizen, kantoren en parken. Op het Westplein zijn woningen en parken gepland. Van de 105 woningen aan de Croeselaan en zijstraten lijken voorlopig althans, 31 huizen de sloopkraker niet ten offer te vallen. Het Westplein gaat in de toekomst Lombokplein heten en dat plein krijgt veel groen en slechts twee rijstroken, elk voor een richting. Bron: AD/UN, 08-12-2017

Groene schaamlap voor vervuilende vliegreis

Slechts een Nederlandse passagier zou liefst 114 bomen moeten planten om de CO2- uitstoot van zijn of haar vliegretour naar bijvoorbeeld Barcelona – volledig – te compenseren. Minder doen is marginaal gepruts. Dat zegt Babette Porcelijn in haar boek ‘De verborgen impact’. Vliegen is door de kerosine-uitstoot extreem schadelijk voor heel het ecosysteem. Men doet of er ruim 3 leefbare planeten als de Aarde zijn, maar er is maar één Aarde. Ook in VPRO Tegenlicht van zondag 3 december werd onder de titel ‘Groene vliegtuigpioniers’ aandacht besteed aan de gigantische vervuiling in de lucht. De elektrische auto is in opmars en in China begrijpt men dat op de lange afstand de elektrische trein het betere alternatief is voor het kerosine verslindende vliegtuig. Bronnen: AD, 07-12-2017 en VPRO Tegenlicht van 03-12-2017
 

Buurt in actie tegen kap bomen in Hommelbosje

Het betreft ‘maar’ een paar bomen, maar de mogelijke velling van het Hommelbosje in de Utrechtse wijk Welgelegen, in de nabijheid van het Merwedekanaal, doet de gemoederen in het wijkje hoog oplopen. Alle elf bewonersverenigingen scharen zich achter een bezwaarschrift dat dit weekeinde ingediend wordt bij de gemeente Utrecht. Niet geheel duidelijk is om hoeveel bomen het gaat, volgens de bewoners leggen vier bomen het loodje, de projectontwikkelaar zegt dat het er maar twee zijn. Het Hommelbosje is een overblijfsel van de buitenplaats Welgelegen uit begin 19de eeuw en er staan onder meer eiken van 150 tot 200 jaar oud. Naar bestuurslid Irene Sinteur van Belangenoverleg Buurt Welgelegen (BBW) zegt, is het Hommelbosje gewoon erfgoed en daar moet je niet aan komen. Gemeentewoordvoerder Maud Bredero zegt dat de kap van de bomen nog niet vast staat. En volgens projectontwikkelaar Jasper Benus gaat het niet om monumentale bomen. Bron: AD/UN, 07-12-2017
 

Utrecht is zo veelzijdig

De natuur in de provincie Utrecht is magisch mooi en veelzijdig en dat wist filmmaker Roald van Stijn al lang. Met zijn video brengt hij dit nu ook over op de rest van de wereld. De beelden zijn stuk voor stuk bekende plaatsen in Neerlands kleinste provincie. In Landscapes of Utrecht, de ruim twee minuten durende film van Roald van Stijn, staat op YouTube. Op de film staan onder meer: Heidestein bij Zeist, de Kaapse bossen bij Doorn, de Soester Duinen en ook de Domtoren in Utrecht als decor voor de dansende spreeuwen en het zoddenlandschap bij Westbroek ten noorden van de provinciehoofdstad. Utrecht is mooier dan wellicht gedacht wordt en de Utrechtse natuur is zo enorm veelzijdig, zegt Utrechter van Stijn. Voor komend jaar wil Roald van Stijn een film maken over de Utrechtse Heuvelrug en daar komen dassen in voor. Bekijk de pas gereed gekomen film op YouTube.  Bron: AD/UN, 07-12-2017 
 

Energieopwekkende parkeeroverkappingen

Bij de Jaarbeurs zijn vandaag, woensdag 6 december, twee zonnecarports in gebruik genomen. De energieopwekkende parkeeroverkappingen bieden plaats aan 20 elektrische auto’s en laadpalen. Er liggen 150 zonnepanelen op het dak van de carports en daardoor kan lokaal opgewekte energie dadelijk worden geladen in auto’s van bezoekers. Het gaat om een proefopstelling en daarmee ervaring op te doen voor het combineren van duurzame energie en mobiliteit in de regio en in de stad Utrecht. Het initiatief is Smart Solar Charging en behelst 25.000 vierkante meter in diverse gemeenten in de provincie Utrecht. Bron: DUIC, 06-12-2017

Utrechtse videomaker toont beelden van regionatuur

De Utrechtse filmer en videomaker Roald van Stijn heeft een prachtige video vervaardigd van de natuur in de provincie Utrecht. Van Stijn werkte de voorbije vijf jaar aan deze film en de beelden tonen zeer mooie natuurmonumenten verspreidt over de provincie Utrecht. De opnamen hebben de Utrechtse filmer veel tijd en discipline gekost. Bronnen: DUIC, 06-12-2017 en RTV Utrecht, 06-12-2017 
 

Petitie voor randweg

Bewoners van de Utrechtse wijk Overvecht boden gistermiddag een petitie aan, aan de politici in Den Haag. In de petitie roepen de Overvecht – bewoners op tientallen miljoenen euro extra te investeren voor de vernieuwing van de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Het extra geld zou de aanleg van drie verdiepte kruisingen mogelijk moeten maken. De NRU – ook N230 – is de rondweg ten noorden van de Domstedelijke wijk Overvecht. De NRU verbindt de A27 met de Zuilense Ring, die vervolgens aansluit op de A2, de autobaan tussen Amsterdam en Maastricht. Het verkeer staat dagelijks in de file en daarom willen gemeente en provincie Utrecht de rondweg vernieuwen. Bron: AD/UN, 06-12-2017
 

Utrecht wil gasloos

De stad Utrecht wil zo snel mogelijk liefst veel huizen en wooncomplexen van het aardgas af halen. In de wijk Overvecht wil de stad daarmee beginnen. Veel keuze hebben bewoners niet, want uiteindelijk wordt het gasnet gewoon grotendeels afgekoppeld. MilieuCentraal heeft rekenmodellen voor bewoners opgesteld hoeveel de kosten zijn voor het gasloos en energieneutraal maken van je huis. De meest gangbare woning hier te lande is het rijtjeshuis uit de jaren 70 van de 20ste eeuw in een zogeheten bloemkoolwijk. De kosten voor het energieneutraal en gasloos maken van een dergelijk huis fluctueren tussen de 40.000 en 50.000 euro. Bron: AD/UN, 06-12-2017
 

Beerput Nederland bij 2doc

Op maandagavond 4 december, tussen 20.25 en 22.00 uur, was bij 2doc op NPO2 de uiterst interessante en belangrijke documentaire ‘Beerput Nederland’ te zien. In de anderhalf uur durende docu onderzocht filmmaker en journalist Wilfried Koomen de band tussen de vervuilende bedrijven en de politiek. Nog steeds zijn er lieden die het milieu niet serieus nemen. Pas als er gif onder of bij hun woonwijk blijkt te zijn, komt men in actie. Hoe is het mogelijk dat overheden het zover laten komen dat vervuilende bedrijven en milieucriminelen de leefomgeving van burgers zwaar kunnen vervuilen en vergiftigen? Al sinds jaar en dag houdt de politiek de industrie de hand boven het hoofd. Ook de sinds ruim een maand zittende nieuwe regeringscoalitie van VVD, CDA, CU en D66 is niet dadelijk van zins een andere houding tegenover de milieucriminelen in te nemen. Milieurechercheurs, inspecteurs en politie worden zwaar tegengewerkt en hun onderzoek gesaboteerd.
In de documentaire ‘Beerput Nederland’ kwam een reeks bedrijven in beeld met opslagtanks in de havens van Delfzijl, Amsterdam, Rotterdam en Moerdijk. Bedrijven als Odfjell, Main, Wubben, Chemie-Pack en ATM spelen hierbij een uiterst kwalijke rol. Op verschillende kaarten was zeer goed waar te nemen, dat Nederland tot de code rood behoort wat zware milieuvervuiling betreft. Afgewerkte stookolie wordt in grote hoeveelheden op de Atlantische Oceaan gedumpt. Uiteindelijk is de gewone burger de klos en moet hij vrezen voor zijn gezondheid.
U kunt de documentaire Beerput Nederland bekijken op 2doc.nl 
Bron: NPO2, 05-12-2017
 

Verouderde regels zitten slim laden in de weg

De ontwikkeling van het ‘slim’ laden van auto’s, waarmee fikse CO2-reductie gerealiseerd kan worden, hapert door verouderde regels. Daardoor denken veel automobilisten wel meer keren na alvorens deel te nemen aan initiatieven voor slim opladen met elektriciteit. Dat komt naar voren uit onderzoek in opdracht van de gemeente Utrecht en het kenniscentrum van netbeheerder ElaadNL. Bij slim laden worden auto’s vooral opgeladen als het stroomaanbod hoog is. Bij harde wind en veel zon is dt mogelijk. Een ander punt van slim laden is dat de auto tijdens die piek als accu voor huishoudens ingezet wordt. Verouderde regels en wetgeving verhinderen echter een groei van slim opladen. Bron: AD/UN, 02-12-2017

 

Vuurwerkverbod is de enige manier

In de Tweede Kamer is bij lange na nog geen meerderheid voor een landswijd vuurwerkverbod. Maar de voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, Tjibbe Joustra, is helemaal klaar met rotjes en vuurpijlen. En hij niet alleen, ook heel veel andere inwoners van de Lage Landen hebben het volledig gehad met die gevaarlijke, angstaanjagende en knallende ellende. De jaarwisseling van 2016 op 2017 leverde ruim 11.000 incidenten op,  waarvan 3.669 alleen al door vuurwerk. Er was 1 dode te betreuren en alsof dat niet genoeg is belandden er 472 mensen met letsel op de spoedeisende hulp. Brandwonden en oogletsel zijn samen goed voor 60 procent van de vuurwerkellende. Niet alleen mensen, maar ook veel (huis) dieren lijden onder de knallende rotjes en vuurpijlen. De financiële schade fluctueert de laatste 5 jaar tussen de 12 en 15 miljoen euro. Ook illegaal vuurwerk, dat steeds meer de kracht heeft van een handgranaat of erger, komt steeds meer tot gelding. Menselijk en dierlijk leed is door vuurwerk enorm. “Nederland is kampioen vuurwerkletsel”, zegt oogarts Tjeerd de Faber van het Oogheelkundig Gezelschap. Vuurwerk is maatschappelijke overlast, dus weg met de rotjes, vuurpijlen en ander gevaarlijk spul, ook in de stadsregio Utrecht. Bron: AD, 02-12-2017

 

Vernieuwde buslijnen in de stadsregio Utrecht

Vanaf zondag 10 december is er weer een nieuwe dienstregeling voor het openbaar vervoer van kracht. In de stadsregio Utrecht zijn de interlokale lijnen 43 en 44 vernieuwd. Lijn 43 rijdt vanaf de bewuste datum door van Zeist via Odijk naar Houten en lijn 44 rijdt tussen Houten en Vianen. U-OV is de openbaar vervoerder in de stadsregio Utrecht. Bron: AD/UN, 02-12-2017

 

Bewoners balen van plan stadsboulevard

Bewoners van de wijk Majella bij de Thomas a Kempisweg in Utrecht-West balen dat Utrecht hun alternatieve ontwerp – Frits Alternatief – voor de westelijke stadsboulevard vrijwel geheel negeert. Naar de bewoners zeggen, zadelt de stad hen op met veel extra verkeer. De stadsboulevard moet zo’n 4 kilometer lang worden en er verdwijnt 2 hectare asfalt ten gunste van groenstroken. “Het plan van Frits Alternatief is een stedenbouwkundig plan waarbij de ring een weinig opgeschoven wordt en er psychologisch een kleine knip aangelegd wordt,” zegt voorzitter Roos de Haan. Verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GL) ziet niets in het bewonersplan door te zeggen dat ‘Frits Alternatief’ alleen een grote verbetering oplevert voor een deel van de bewoners aan de stadsboulevard, maar een achteruitgang voor het overige deel van de aan te leggen boulevard. Op het plan kwamen ruim 300 zeer kritische inspraakreacties binnen. Het is krankzinnig en om te huilen, mailt een bewoner aan de gemeente Utrecht. Bron: AD/UN, 01-12-2017

 

CDA wil ook auto’s op busbaan

Het CDA in Utrecht wil onderzoeken in hoeverre auto’s op busbanen in de stad gebruikt kunnen worden. De wat minder frequent bereden busbanen in De Meern, Vleuterweide en ook de busbaan in Rijnsweerd zouden daarvoor in aanmerking komen. Over iets meer dan een jaar rijdt de tram van en naar de Uithof over een eigen baan en dan zou de parkeerdruk in Rijnsweerd kunnen verminderen. Ook op de busbaan in De Meern en Vleuterweide rijden relatief weinig bussen en parallel liggen niet heel drukke wegen. Als hier de auto op de busbaan kan rijden, kun je de vrijgekomen ruimte van de auto’s inzetten voor de fietsers of voor meer groen. In Rijnsweerd gelden dezelfde criteria. Dit alles staat in het verkiezingsprogram van de christendemocraten, dat de leden onlangs vaststelden. CDA-lijsttrekker is Sander van Waveren. Bron: AD/UN, 01-12-2017

 

Groene parel in de Binnenstad

Pal naast de Domtoren in de Binnenstad bevindt zich Flora’s Hof. Om deze groene parel opnieuw in te richten, werd in 2007 de Stichting Vrienden van Flora’s Hof opgericht. Vandaag, vrijdag 1 december, wordt de nieuwe beheersovereenkomst ondertekend door de gemeente Utrecht en de stichting. Utrecht is eigenaar van het hofje aan de Servetstraat. De overeenkomst geldt voor 5 jaar en vrijwilligers zorgen voor het dagelijks onderhoud van Flora’s Hof. Bron: AD/UN, 01-12-2017