Contact | Sitemap | Route | 

Stadsmilieunieuws februari 2018

 

Bewoners Wilhelminapark vrezen luchtvervuiling

Bewoners rondom het Wilhelminapark in Utrecht-Oost zijn een petitie begonnen om de komst van een crematorium tegen te gaan. Die zou gebouwd worden bij de begraafplaats St. Barbara. De buurtbewoner maken zich zorgen over de luchtkwaliteit in hun omgeving. De lucht in Utrecht-Oost is al niet denderend met de Waterlinieweg (N222) in de nabijheid en een crematorium verergert dat nog eens, is het motief van de bewoners. Ze vrezen ook nog eens extra parkeerdruk als er een grote uitvaart in hun buurt plaats vindt. Bron: AD/UN, 22-02-2018
 

Snel gesprek nodig over geld mobiliteit

De U-10, het samenwerkingsverband van de stad Utrecht en de negen omliggende gemeenten, waar onder meer Nieuwegein, Woerden en Zeist vallen, wil zo vlug mogelijk met de provincie praten om duidelijke afspraken te maken over het regionale mobiliteitsprogramma. Geld dat voor het bewuste programma gereserveerd was, wilde de inmiddels opgestapte gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof (VVD) besteden aan toekomstige tegenvallers voor de Uithoftramlijn. Die is 84 miljoen euro duurder dan begroot. In de brief van U-10 klagen de tien gemeenten over gebrek aan overleg. Bron: AD/UN, 22-02-2018
 

Sportief zwerfvuil te lijf door plogging

Plogging is een maf woord, maar de nieuwste rage onder sportieve mensen met een groot hart voor het milieu. Immer meer atleten en hardlopers stoppen tijdens hun intervaltraining om weggesmeten afval op te rapen. Net als het meubelsysteem van IKEA is deze nieuwste fitnesstrend uit het grootste Scandinavische land: Zweden. Het principe is minstens zo eenvoudig: werk aan je conditie en aan je omgeving waarin je sport. “Wie iets opraapt, heeft snel aanspraak en mensen volgen je goede voorbeeld”. Dat is het motto van Henk Vrugt van Klean. Klean staat voor: Klagen Loont Echt Absoluut Niet en onder dat motto zag de stichting Klean het licht. De club zet zich eveneens in voor een schonere leefomgeving. Oprichter Peter Smith plogt ook, maar dan op de fiets en het idee is geweldig. Zou een kwart van de Nederlanders een stuk zwerfvuil oprapen, dan is Nederland binnen een week rotzooivrij. Plogging is een samentrekking van het Zweedse woord plocka, dat pakken of oprapen betekent, en het bekende jogging. Klean spoort enthousiaste sporters en iedereen aan hun goede werk op sociale media te tonen met de #Zwerfie. Zou ook iets voor Utrecht moeten zijn. Bron: AD/Nieuws, 22-02-2018
 

Verkeersdrukte rondom Utrecht

De autobanen rondom de stad Utrecht waren in 2017 de drukste van Nederland. Dat komt naar voren uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Ook het aantal voertuigen dat op de Ring Utrecht reed, nam toe. In totaal kwamen er op de A2, A12, A27 en de N230; dat is de Ring Utrecht, 4.367 motorvoertuigen per uur voorbij. Met deze gegevens wijkt de stadsregio Utrecht sterk af van de landelijke trend; het percentage steeg met krap 2 procent en dat is bijna het dubbele. Utrecht is immers het landswijde wegenverkeersknooppunt hier te lande. In Delfzijl reden maar 257 voertuigen per uur en was in 2017 de rustigste plaats en dat is wellicht niet helemaal vergelijkbaar. Delfzijl is immers perifeer gelegen. Bron: AD/UN, 22-02-2018
 

Plantaardig leven voor beginners

Utrecht wordt voor de derde keer de verzamelplaats voor veganisten en vegetariërs. Zaterdag 10 en zondag 11 maart aanstaande is VeggiWorld in de jaarbeurs in Utrecht. Met meer dan 100 kramen wordt het evenement groter dan ooit. De thema’s van de vegamarkt zijn dit jaar: gezondheid, lifestyle en sport. Al maar meer mensen willen het nuttigen van dierlijke producten vermijden en worden veganist of vegetariër vanuit gezondheidsredenen, zegt Veerle Vrindts. En vegan leven is niet zo moeilijk als veel mensen denken, aldus Vrindts verder. Aardappels en groente zonder vlees kan ook en was een aantal decennia heel normaal. Bron: AD/UN, 22-02-2018

Wolf rukt op naar provincie Utrecht

In Gelderland is al enige tijd een wolf op pad en is een paar dagen eerder al in de nabijheid van Wageningen gesignaleerd. Het dier beweegt zich in de richting van de provincie Utrecht. Omstanders maakten videobeelden van de wolf. Experts van ‘Wolven in Nederland’ en van het Duitse Lupus Institut bevestigen volgens De Gelderlander dat het om een wolf gaat. Het dier werd gefilmd bij de Betuwe en enige uren later circa tien kilometer bij de Nederrijn ter hoogte van Wageningen. Bron: RTV Utrecht, 21-02-2018

 

Invoering 30 km vergt miljoenen euro

Utrecht heeft plannen om in de Binnenstad en de overige wijken de maximum snelheid te reduceren tot 30 km/u. Het betreft circa 600 straten en wegen. De plannen vergen tussen de 130 en 200 miljoen euro. Zo’n 20 procent van de straten moet grondig op de schop om heringericht te kunnen worden als 30 km/u-zone. In veel straten gaat het om snelheidsremmende maatregels als drempels, zoneborden, plateau’s en inritconstructies. Bron: AD/UN, 21-02-2018

 

Hoe veilig door de Binnenstad?

Haal bakfiets, e-bike en brommer van het fietspad. Ook asociale fietsers zouden sneller een bon moeten krijgen voor roekeloos rijden. Dat zijn twee suggesties van Utrechtse ANWB-leden over de onveiligheid in de stad. Liefst 35 procent voelt zich onveilig op de fietspaden in de stad, bleek uit een onderzoek onder ruim 1000 Utrechtse respondenten. Vooral de drukte op smalle rijwielpaden, de snelheidsverschillen en het asociale gedrag op de fiets zijn de grootste grieven. De fietsroute op het Vredenburg en het Smakkelaarsveld is berucht om zijn extreme drukte en het asociale gedrag van de vele wielrijders. Opvallend is dat de ANWB-leden mild zijn over de omstreden milieuzone, liefst 81 procent van de Utrechtse leden toont begrip voor de zone die in bepaalde stadsdelen geldt. Bron: AD/UN, 21-02-2018

 

Europa wil mondiaal verbod op dierproeven

Vandaag, 20 februari, zet de EU nieuwe stappen naar een mondiaal verbod op dierproeven voor cosmetica. Met die stappen zoekt de EU bescherming voor het laatste half miljoen proefdieren als cavia’s, hamsters, konijnen, muizen en ratten. Deze knaagdieren worden nog ieder jaar voor proeven ingezet. De EU schafte zelf in etappes vanaf 2004 de dierproeven voor cosmetica al af en verbood in 2013 ook de verkoop van met dierproeven ontwikkelde cosmetica van elders in de wereld. De EU-bevolking wil dat Brussel de ban uitbreidt naar landen die nog dierproeven uitvoeren. Liefst 90 procent van de EU-bevolking wil een verbod op dierproeven. Bron: AD/Nieuws, 20-02-2018

 

ANWB wil betere bescherming fietser

De ANWB wil dat gemeenten zorgen voor veiliger fietspaden. Volgens bondshoofddirecteur Frits van Bruggen moet per gemeente ook bezien worden of er meer 30 km/u-zones bij kunnen komen. Van Bruggen vindt dat de verkeersveiligheid in de vergetelheid geraakt is en er is onvoldoende urgentie in de gemeenteraden voor de veiligheid van fietsers en voetgangers. Het is tijd voor een wake-upcall. Fietsers voelen zich het onveiligst in Amsterdam, liefst 44 procent voelt onveilig in de hoofdstad. Ook in Delft (37 procent), Maastricht (36procent), Utrecht (35 procent) en Den Haag (34 procent) voelt meer dan een derde  zich onveilig in het verkeer op het stalen ros. Almere, Lelystad en Zwolle scoren het best: in die steden voelt ruim 80 procent van de wielrijders zich veilig. Het fietsspitsuur in de Utrechtse Binnenstad en de wijken direct daarom heen, is vaak een ware hel. Bron: AD, 20-02-2018

 

Onderzoek geluidswal bij Woerdense wijk

Er moet onderzoek verricht worden naar geluidsoverlast die bewoners van de Woerdense wijk Molenvliet ondervinden van de autobaan A12. Dat zeggen Inwonersbelangen en LijstvanderDoes. Deze wijzen er op heen dat veel wijkbewoners hinder ondervinden van het verkeerskabaal op de bedoelde autoweg en dat het gemotoriseerd verkeer voor veel fijn stof zorgt. Beide partijen pleiten voor een geluidsscherm aan de noordzijde van de A12, om Molenvliet te beschermen. Woerden moet, met het onderzoek in de hand, er bij het rijk op aandringen zo snel mogelijk een geluidsscherm aan te laten leggen, vindt Jaap van der Does. De stad Woerden ligt volledig ten noorden van de A12. Bron: AD/UN, 20-02-2018

 

Debat over kritische brief Uithoflijn

Partijfracties van Provinciale Staten van Utrecht (PS) wierpen gisteravond met modder over en weer en dat urenlang. Aanleiding is een knalharde kritische brief van wethouders uit de U10-gemeenten over het mobiliteitsbeleid in relatie tot de Uithoftramlijn. De desbetreffende brief was gericht aan de vorige week opgestapte VVD- gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof. Vooral de oppositiepartijen PVV en SGP kwamen meer keren in aanvaring met coalitiepartijen D66 en GL. Volgens de PVV- fractievoorzitter In de PS, René Dercksen, hun ‘falende’ wethouders in de stad Utrecht, Lot van Hooijdonk (GL) en Victor Everhardt (D66) de hand boven het hoofd willen houden na ‘fouten rondom de Uithoflijn’. De tramlijn rijdt waarschijnlijk pas eind 2019. Bron: AD/UN, 20-02-2018

 

Spoeddebat over brief U10

Maandagavond, 19 februari, was er een spoeddebat over de brief van de stad Utrecht en negen omliggende gemeenten (U10) over de Uithoflijn. Dat epistel gericht aan de provincie Utrecht over het mobiliteitsprogram is vorige week op het laatste moment fiks aangescherpt. Veel bestuurders zijn niet erg senang over de aanpassingen niet vooraf aan hen voorgelegd zijn. Het conflict tussen gedeputeerde Verbeek-Nijhof en mobiliteitswethouder van Utrecht, Lot van Hooijdonk sleept zich voort. Bron: AD/UN, 20-02-2018

 

Partij voor de Dieren zet kruis door park Overduin

De Utrechtse PvdD-fractie heeft zaterdag 17 februari letterlijk een kruis gezet door park Overduin. Het nimmer gerealiseerde park staat nog wel ingetekend op het grote mozaïek aan het Berlijnplein. Daar heeft de PvdD nu een tape kruis doorheen gezet. Met die actie protesteert de partij tegen het volbouwen van het park, dat aan het J C Vertorenpad had aangelegd moeten worden, in de nabijheid van het Amsterdam-Rijnkanaal. De PvdD voert samen met Lombokker Ben van Diest, die al enige tijd actie voert tegen de bouwplannen, actie in het ooit geplande park Overduin. Bron: DUIC, 18-02-2018

 

Opening spoorbrug stap dichterbij

Het schiet op met de afwerking van de nieuwe spoorbrug over het Amsterdam- Rijnkanaal in het spoortraject Utrecht CS-Woerden. Vanaf april aanstaande wordt ze aan het treinverkeer vrij gegeven. Komende weken leggen spoorinfrabeheerder ProRail en aannemer BAM spoorstaven op de brug. Zo wordt het spoor van twee naar vier sporen verdubbeld. Als de sporen gelegd zijn, moet de rijdraad nog gehangen worden en het geheel aangesloten. De treinen rijden met een voltage van 1500 Volt gelijkstroom. Technisch 1,5 kV=. In april 2018 is weer een flessenhals uit het spoor hier te lande opgeruimd en dat komt de reizigers en het treinpersoneel ten goede. Bron: AD/UN, 17-02-2018

 

Stinzenplanten in Maarssen

Zondagmiddag, 18 februari, opent om 14.00 uur de stinzenplantentuin Commelinhof voor het eerst weer de poorten in het seizoen. Er zijn diverse planten te bewonderen. De tuin is tot half mei open. De Commelinhof ligt in Park Vechtenstein aan de Vechtensteinlaan in Maarssen. Bron: AD/UN, 17-02-2018

 

Snel besluit over vuurwerkverbod

Nog in het voorjaar van 2018 komt er duidelijkheid over een mogelijk verbod op knalvuurwerk en vuurpijlen. CDA-minister Ferdinand Grapperhaus van Justitie en Veiligheid maakte dat onlangs bekend. De vier grote Randstadsteden drongen er gisteren in een brief op aan dat het kabinet ‘op korte termijn’ tot een besluit komt. In de brief is onder meer te lezen, dat ‘de burgemeesters van oordeel zijn dat de tijdgeest inmiddels rijp lijkt een verbod voor deze typen consumentenvuurwerk serieus te overwegen’. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) adviseerde eerder knalvuurwerk en vuurpijlen te verbieden, om letsel te voorkomen. Burgemeesters sloten zich hierbij aan. De laatste jaren is steeds meer discussie over de vuurwerktraditie hier te lande en dat is niet zomaar. In een recent onderzoek door I&O Research, in opdracht van Binnenlands Bestuur bij 3339 Nederlanders werd duidelijk dat liefst 57 procent van hen bang is voor vuurwerk dat dichtbij afgestoken wordt. Toch altijd nog 39 procent gaf aan niet de straat op te durven uit angst voor het luide geknal. Conclusie: weg met die gevaarlijke rommel! Bron: AD/UN, 17-02-2018

 

Elf nominaties voor betaald parkeren

Utrecht gaat in 11 buurten onderzoeken of er draagvlak is voor de invoering van betaald parkeren. Het gaat niet alleen om de straten, maar ook de directe omgeving wordt er bij betrokken. Volgens het college van b en w is er geen andere mogelijkheid de parkeerdruk te reduceren. Het gaat om de navolgende straten: Park Oog in Al, Richard Wagnerlaan, Huijgensstraat, Bijleveldstraat, Veilinghaven, Van Vollenhovenlaan, Bokkenstraat, Waalstraat, Plantage, Everard Zoudenbalchstraat en het Kouwerplantsoen. Bron: AD/UN, 16-02-2018

 

Vuurdoop Stationsplein

Het fonkelnieuwe Stationsplein met daarboven het 22 meter hoge bollendak heeft de eerste ochtendspits goed doorstaan. Woensdag 14 februari opende wethouder Victor Everhardt (D66) het nieuwe plein voor het Centraal Station. Het nieuwe Stationsplein is de nieuwe looproute tussen Binnenstad, HoogCatharijne en het Utrecht Centraal met zijn 8 perrons. Pal onder het plein bevindt zich Utrechts grootste fietsenstalling met 12.500 fietsenrekken. Opvallend: er is amper groen te bespeuren. Bron: AD/UN, 16-02-2018

 

Kringloop De Waarde over twee weken dakloos

Nog maar twee weken en dan moet kringloopwinkel De Waarde een aan de onderkomen zien te vinden. Nu bevindt De Waarde zich nog aan de Helling op Rotsoord. De kringloopwinkel moet weg daar er op die plaats een Moxy-hotel verrijst. Bedrijfsleidster Karin Punt zegt langzamerhand wel een beetje nerveus te worden, want over twee weken wordt de behuizing van De Waarde afgebroken. Rotsoord is volop in ontwikkeling en daarbij past een kringloopwinkel blijkbaar niet in het gebied. Het Moxy- hotel (een bekende formule van hotelketen Marriott) richt zich op hippe jongeren en het hotel krijgt minstens 160 kamers. Hotspot Rotsoord ligt pal op station Utrecht Vaartsche Rijn en een hotel in de prijsklasse tussen de 40 en 50 euro per kamer per nacht is aantrekkelijk. Bron: AD/UN, 16-02-2018

 

Weer bomen geveld

Tot half maart aanstaande laat de provincie Utrecht 650 bomen vellen langs provinciale wegen. De provincie acht dit nodig, daar de bomen een gevaar vormen voor de verkeersveiligheid. Bron: AD/UN, 16-02-2018

 

Reageren op varianten Maliebaan

De Maliebaan kruising gaat op de schop Er zijn 4 varianten, die tot 26 februari aanstaande ingediend kunnen worden. Fietsers en voetgangers moeten meer ruimte krijgen en doorgaand verkeer moet minder. Utrecht ziet liever alleen bestemmingsverkeer op de Maliebaan. De variant van de bewoners van de Maliebaan en omgeving heet Promenade. De overige drie zijn door de gemeente opgesteld. Reageren op de varianten kan via: maliebaan@utrecht.nl  Bron: DUIC, 15-02-2018 

 

Alternatief plan van bewoners voor fietsenrekken bij station Overvecht

Enige tientallen bewoners aan de Albrecht Thaerlaan ontwierpen een alternatief plan voor extra fietsenrekken bij station Utrecht-Overvecht, aan de Tuindorp-zijde. Ze vrezen dat ze over enige tijd tegen een ‘fietsenmuur’ aan te moeten kijken als de originele plannen van de gemeente doorgaan. Nu is er ruimte voor 600 stalen rossen aan de Tuindorp-zijde van het bewuste station en Utrecht wil daar in totaal 1100 van maken. De bewoners denken echter dat 900 rijwielen genoeg zouden zijn. Ook aan de zijde van de wijk Overvecht zouden rekken moeten komen. Er zijn 64 handtekeningen opgehaald voor het plan, dat inmiddels is ingediend bij de gemeente en de wijkraad Noordoost ondersteunt het bewonersalternatief. Bron: DUIC, 15-02-2018

 

Hardebollendak maakt Utrecht tot grote stad

Utrecht Centraal Station en Hoog Catharijne zijn niet meer met elkaar verbonden. Gisteravond, woensdag 14 februari, ging de passage, die station en winkelcentrum 45 jaar met elkaar verbond, definitief dicht. Die passage had in de volksmond de naam ‘Patatstraat’. De nieuwe verbinding heeft ook al een naam: Hardebollendak. Het nieuwe dak vormt de overkapping van het nieuwe Stationsplein en is sinds vandaag, 15 februari de verbinding tussen Utrecht CS en de Binnenstad en de overige wijken daar omheen. Veel passanten zijn enthousiast over de bollen op palen: “Utrecht wordt steeds mooier en krijgt steeds meer de status van een grote stad”, zegt een voorbijganger. Bron: AD/UN, 15-02-2018


Raadsverkiezingen in Utrecht, natuurgebied weg uit Amelisweerd?

Woensdag 21 maart aanstaande worden de raadsverkiezingen gehouden. Vandaag, woensdag 14 februari, geven de diverse partijen, al dan niet in de raad vertegenwoordigt, antwoord op de vraag of er natuurgebied uit het landgoed Amelisweerd verdwijnen mag. GroenLinks, ChristenUnie, CDA, Partij van de Arbeid, Partij voor de Dieren, Student & Starter, Piratenpartij, Seniorenpartij en Denk zijn tegen verdwijning van natuurgebied uit het landgoed Amelisweerd. De VVD is, hoe kan het eigenlijk anders, de partij die natuurgebied wil opofferen aan de verbreding van de A27. Bron: DUIC, 14-02-2018 
 

Stad reageert koel op kosten Uithoflijn

De stad Utrecht reageert koel op de motie die Provinciale Staten (PS) maandag 12 februari aangenomen hebben over het heropenen van de onderhandelingen over de verdeling van de extra kosten voor de Uithoftramlijn. Op basis van eerdere afspraken is vastgesteld dat de stad 24 procent betaalt en de provincie voor 76 procent van meerkosten die gemaakt moeten worden bij de Uithoftramlijn. De provincie staat in exacte getallen voor 59 miljoen euro extra in het krijt van de in totaal 84 miljoen euro. De stad Utrecht moet 25 miljoen euro dokken. Bron: AD/UN, 14-02-2018
 

Jong raadslid in spe

Met 21 jaar is Willeke Bredewold het jongste kandidaat-raadslid voor Stadsbelang Utrecht. Ze pleit voor veel groene parken en gemêleerde woonwijken en is ook voorstander van het splitsen van eengezinshuizen. Bredewold staat op nummer vier op de lijst van Stadsbelang Utrecht. Bron: AD/UN, 14-02-2018
 

Uithoflijn wellicht nog duurder

De soap rond de Uithoftramlijn is nog lang niet voorbij, integendeel. De tijdelijk waarnemer van de afgetreden gedeputeerde Verbeek-Nijhof, de D66-gedeputeerde Pim van den Berg, sluit niet uit dat er boven op de 84 miljoen euro extra nog meer geld nodig is voor de aanleg van de bewuste tramlijn. De provincie wil naast die 84 miljoen nog eens 13,7 miljoen euro reserveren voor eventuele risico’s. Tijdens het debat stelden SGP en PVV dat de gemeente Utrecht voor het grootste deel verantwoordelijk is voor het debacle met de tramlijn. Volgens de twee opponenten in de Provinciale Staten (PS) zijn vooral D66-wethouder voor het Stationsgebied, Victor Everhardt, en GL-wethouder Lot van Hooijdonk voor mobiliteit en openbaar vervoer in de stad, die zouden gefaald hebben. De soap gaat vooralsnog voort. Bron: AD/UN, 13-02-2018
 

Vraagonderzoek over dienstregeling

Openbaar vervoerder Syntus en de provincie Utrecht vragen reizigers in de provincie mee te denken over de nieuwe dienstregeling voor het jaar 2019. Via een vraagonderzoek kunnen reizigers reageren op mogelijke innovaties en veranderingen in het aanstaande rijtijdenplan. Naar Syntus zegt, neemt de drukt in de bus toe, maar blijft het budget dat de provincie beschikbaar stelt, gelijk. In december 2018 gaat de nieuwe voor 2019 in. Het vraagonderzoek is tot en met 4 maart aanstaande in te vullen op syntusutrecht.nl/meedoen. Bron: AD/UN, 13-02-2018
 

Stationsplein klaar voor reizigers en passanten

Er wordt nog koortsachtig gewerkt aan het bollendak van het Stationsplein. Morgen, woensdag 14 februari, om 15.00 uur vindt de opening plaats en daarna kan iedereen, passanten en treinreizigers, onder het dak met de doorzichtige bollen door. Het bollendak bevindt zich aan de Binnenstadszijde van het Centraal Station. Vanaf het Smakkelaarsveld kunnen passanten en reizigers naar de nieuwe entree van Hoog Catharijne (HC). En naar het checkpoortloze deel van de stationshal van Utrecht CS. All the people glad with it. Iedereen blij. Bron: AD/UN, 13-02-2018
 

Boze gemeentebestuurders gaven Verbeek laatste zetje

VVD-gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof hield vrijdag 9 februari de eer aan zich zelf. Ze stapte op als provinciaal bestuurder en daarmee voorkwam ze dat Provinciale Staten (PS) van Utrecht haar vandaag, maandag 12 februari de laan uit zouden sturen. Het debacle van de aanleg van de Uithoftramlijn, tussen het transferium in de Uithof en het Centraal Station van Utrecht, is Verbeeks ondergang geworden. De U10-gemeenten besloten samen een boze brief aan Verbeek te zenden. Niet alleen GroenLinks-wethouder Lot van Hooijdonk ondertekende, ook het CDA, D66 en haar eigen partij, de VVD, liet haar vallen. De U10-gemeenten zijn het vroegere BRU met Woerden als nieuwe deelnemende gemeente erbij. De provincie moet op zoek naar een geschikte opvolger; the soap must go on. Bron: AD/UN, 12-02-2018
 

Fiets op waterstof

Een Frans bedrijf presenteert de eerste elektrische fiets die op waterstof rijdt. De Alpha 2.0 moet over twee jaar in de winkels staan. In theorie kan je op een waterstoffiets 100 km/u rijden, eer de waterstoftank gevuld moet worden. Ook bij lagere temperaturen functioneert de fiets goed. Nadeel is dat het vehikel erg duur is: 7500 euro. Een tankstation voor waterstof vergt een bedrag van 30.000 euro en ze zijn nog dun gezaaid. Maar er zit schot in de duurzame en milieuvriendelijke transportwereld. Bron: AD/Nieuws, 12-02-2018

 

Uithoftram volgt bochtig traject

Voor goed 430 miljoen euro moest de tram tussen Utrecht Centraal en de Uithof in 2015 gaan rijden. Dat plan presenteerde toenmalig verkeerswethouder Frits Lintmeijer (GL) in december 2010 nog vol trots. Dat was in de jaren dat Bieb++ aan het Smakkelaarsveld nog een serieuze optie was en het Stadskantoor nog niet eens in de steigers stond. Het Bestuur Regio Utrecht (BRU) was de opdrachtgever. Acht jaar later is inmiddels duidelijk dat een en ander niet loopt zoals gewenst. In de voorbije weken werd klaar dat de trams niet eerder dan eind 2019 hun eerste ritten zullen rijden en dat er veel geld bij moet. ’t Ziet er naar uit dat het half miljard wel eens overschreden zou kunnen worden. Het is een complexe infrastructuur die in bestaande bebouwing aangelegd moet worden. Provinciaal gedeputeerde en de verkeerswethouder liggen in de clinch en de gedeputeerde stapt uiteindelijk op wegens dit debacle. Lichtpunt is dat het in gebruik nemen van de Uithoflijn vrijwel naadloos overgaat in de reconstructie van de al jaren bestaande tramlijn naar Nieuwegein en IJsselstein. Bron: AD/UN, 10-02-2018
 

PvdD giftig over inzet muizengif

Het stadhuis aan de Stadhuisbrug in de Binnenstad blijkt niet alleen door ambtenaren bevolkt te worden; ook muizen komen er graag en dat niet zozeer om een aanvraag in te dienen voor voedselbonnen. Zonder ID-kaart bijten ze zich een weg door de muren van het gebouw op zoek naar voedselresten die de gemeentemedewerkers al dan niet achteloos achterlaten. Maar de gemeente zet gif in om die kleine knagers weg te houden en dat is tegen het zere been van de Partij voor de Dieren. Maarten van Heuven, nummer twee op de PvdD-lijst en zelf werkzaam in het stadhuis aan de Gracht, ziet zo nu en dan een muis en haar minipoepjes. Wat hij ook waar nam, is dat de stad gifkastjes plaatst. “Als ze gif eten, drogen de diertjes uit en duurt het een paar dagen eer ze op gruwelijke wijze overleden zijn. Overbodig dierenleed dus, vinden wij,” zegt Van Heuven. Geen etensresten laten rondslingeren en kieren en naden in de muren dichten. Het gebouw wordt overigens gerenoveerd en dan zijn die huis- en veldmuisjes een tijdje uit huis. Bron: AD/UN, 10-02-2018 
 

Trams terug naar fabriek?

De kans is klein, maar het is niet uitgesloten dat er andere trams voor de Uithoflijn moeten komen als de huidige nieuwe tramstellen op de Uithof en in het UMC gevoelige apparatuur ontregelen met hun elektromagnetische straling. Dat liet zich verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GL) in januari ontvallen in een geheime commissievergadering van de Utrechtse raad. De gevoelige apparatuur in het UMC betreft radiologie-apparatuur in het AZU. Bron: AD/UN, 10-02-2018
 

Verbeek weg om debacle Uithoflijn

Wellicht niet direct merkbaar, maar je kon het op je klompen aanvoelen dat Jacqueline Verbeek-Nijhof, VVD-gedeputeerde in de Provinciale Staten van Utrecht haar functie neerlegt vanwege het debacle met de Uithoftramlijn. Verbeek lag de voorbije weken zwaar onder vuur vanwege een ongemeen kritisch rapport over de bewuste tramlijn. Daarin worden harde noten gekraakt over de provinciale aansturing van het project. De vertraging die daar ontstond, levert een strop op van 84 miljoen euro. Provincie en gemeente Utrecht mogen dokken. Vrijdag 9 februari vroeg Verbeek nog eens 13,7 miljoen euro extra om toekomstige tegenvallers op te vangen en nieuwe vertraging in de aanleg van de traminfrastructuur te voorkomen. Bron: AD/UN, 10-02-2018
 

Plannen om buslijn 12 te ontlasten

De stad Utrecht gaat samen met de provincie zoeken naar manieren om de druk op stadsbuslijn 12 te beperken totdat het alternatief, de Uithoflijn in gebruik is. Dat heeft mobiliteitswethouder Lot van Hooijdonk (GL) de raad gisteravond in een spoeddebat toegezegd. De raad wil een oplossing voor de extreme drukte op de bewuste stadslijn. Veel studenten en werknemers reizen tussen Utrecht Centraal en het universiteitscomplex op de Uithof in het oosten van de stad vice versa. Vanwege de enorme drukte is buslijn 12 inmiddels ‘sardientjesvervoer’ gaan heten. Door vertraging in de aanleg van de Uithoftramlijn en daar boven op ook nog eens het debacle met gedeputeerde Verbeek- Nijhof, duurt het tot eind 2019 eer de tram daadwerkelijk gaat rijden. De samenwerking tussen stad en provincie loopt bepaald stroef. Bron: AD/UN, 09-02-2018
 

Petitie gasloos Overvecht

Bewoners van het buurtje ten noorden van de Klopvaart in Overvecht-Noord, hebben gisteren een petitie met 300 handtekeningen overhandigd aan milieuwethouder Lot van Hooijdonk (GL). De bewoners willen niet als eerste van het gasnet afgekoppeld worden. De wethouder gaat binnenkort met hen in gesprek. Bron: AD/UN, 09-02-2018 
 

Kapt RWS stiekem bomen bij Amelisweerd?

Partijen als ChristenUnie, GroenLinks, Partij voor de Dieren en de Partij van de Arbeid vermoeden dat Rijkswaterstaat (RWS) stiekem bomen velt bij het landgoed Amelisweerd, onder het mom van ‘noodzakelijk onderhoud’ en ‘snoeiwerk’. De partijen stelden daar gisteren mondelinge vragen over aan het college van b en w van Utrecht. Naar de partijen beweren, kapt RWS al bomen ter voorbereiding langs de A27. Volgens RWS is er absoluut geen sprake van stiekem bomen vellen. RWS voert dit soort werkzaamheden regelmatig uit en heeft vanuit het Hoogheemraadschap Stichtse Rijnlanden de plicht bij verschillende sloten er voor te zorgen dat er tot 5 meter beplanting is. RWS zegt dit soort misverstanden in de toekomst te voorkomen en beter te communiceren. Bron: AD/UN, 09-02-2018
 

Nog eens ruim 13 miljoen euro extra voor Uithoflijn

VVD-gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof wil nog eens 13,7 miljoen euro reserveren voor eventuele extra risico’s bij de aanleg van de Uithoflijn. Dat liet ze gisteren de Provinciale Staten weten. Onlangs werd bekend dat de tramlijn, een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de gemeente en provincie Utrecht, 84 miljoen euro duurder wordt. De provincie stopt 59 miljoen euro in de pot, de stad draagt 25 miljoen euro bij, zo is afgesproken. Bron: AD/UN, 09-02-2018
 

Bouw Anton Geesinkbrug over Kanaal

Een nieuwe fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal die de wijken Zuilen en Overvecht verbindt met het bedrijventerrein Lage Weide, zal zeker niet voor 2020 gereed zijn en vergt een bedrag van circa 15 miljoen euro. De ondernemers op het bedrijventerrein pleitten voor een fietsbrug. Dat liet verkeerswethouder Lot van Hooijdonk gistermiddag weten in antwoord op vragen van D66. De wethouder is positief over het idee en ze laat een quickscan uitvoeren naar de mogelijkheden. Dat schetsontwerp kan voor de zomer 2018 gereed zijn. Bron: AD/UN, 09-02-2018
 

Brussel wil zomertijd voorlopig behouden

Het ziet er niet naar uit dat de zomertijd op korte termijn verdwijnt. Het Europees parlement wil eerst een onderzoek naar de consequenties van afschaffing en de Europese commissie wordt gevraagd onderzoek te doen naar de voor- en nadelen van het verzetten van de uurwerken twee keer per jaar. Volgens CDA-Europarlementariër Annie Schreijer-Pierik is dat onderzoek een kleine stap in de lange weg het klokverzetten in de EU te stoppen. Ze pleitte tot op heden vergeefs voor afschaffing van de door velen gehate zomertijd. Ze weet ook zeker dat vele actiegroepen, overheden en Europarlementariërs aan de weg blijven timmeren om afschaffing van de zomertijd te bereiken. Het is in het belang van zeer uiteenlopende groepen mensen en energiebesparing levert de zomertijd amper op: nog geen half procent! De antagonisten vinden dat de zomertijd achterhaald is en ook de biologische klok van dier en mens volledig ontregelen. Voor het milieu is de zomertijd eveneens een ramp. Weg dus met die zomertijd! Bron: AD/Nieuws, 09-02-2018 
 

Bijzondere zwam bij Amelisweerd

Er is een bijzondere korstzwam op landgoed Amelisweerd gevonden. De zwam komt redelijk veel voor in het warme mediterrane gebied, is echter in Noord-Europa zeer zeldzaam. De korstzwam valt met zijn felblauwe kleur sterk op. Bron: AD/UN, 09-02-2018
 

Zorgen omwonenden over schaal nieuwe wijk

Veel bewoners en omwonenden rond het Merwedekanaal maken zich zorgen over de grootschaligheid van een toekomstige wijk met minimaal 6000 woningen. Er wordt ook gemonkeld over wellicht 10.000 huizen. Bewoners hebben een website in de lucht gebracht waarin gewag gemaakt wordt over 33 woontorens van minstens 70 meter. Ze willen geen ‘Manhattan aan de Merwede’. Er kan op hun site een petitie ondertekend worden. Vandaag, donderdag 8 februari stemt de raad over de voorlopige plannen van de Merwedekanaalzone. Kijk voor meer info op: leefbaarmerwede.nl en teken de petitie. Bron: leefbaarmerwede.nl, 08-02-2018
 

Geen megawijk in Merwedekanaalzone

Woonarkbewoners en omwonenden in omliggende wijken van Utrecht maken zich grote zorgen over de geplande bouw van een nieuwe stadswijk in de Merwedekanaalzone. Daar moeten tussen de 6000 en 10.000 woningen verrijzen. De omwonenden vrezen te veel woningen, bruggen en extra druk verkeer in de omliggende wijken. De stad Utrecht met nu plusminus 345.000 inwoners, groeit naar verwachting tot 2030 naar 410.000 inwoners. Die zouden dan deels in de nieuw te bouwen wijk moeten wonen. Het huidige college van D66, GL, SP en VVD wil die groei deels opvangen door in de bestaande stad nieuwe huizen te bouwen. In de bedoelde kanaalzone komen woningen voor zowel huur als koopwoningen. Het gebied zou minstens 6000 huizen moeten herbergen en dat is voor Nederlandse begrippen extreem veel. Bron: AD/UN, 08-02-2018
 

Restaurant met groente uit eigen tuin

Binnenkort verrijst bij de Moreelsebrug aan de Croeselaan een paviljoen met daarin een restaurant dat uit de eigen moestuin, op de eerste etage, groenten gaat kweken. Doel is dat ‘The Green House’ 15 jaar staan blijft. Het paviljoen krijgt niet alleen een restaurant, maar ook 4 vergaderzalen. Het gebouw komt te staan tussen het Beatrixgebouw van de Jaarbeurs en het Rabobank-hoofdkantoor, naast het fietspad dat leidt naar de Moreelsebrug. April aanstaande moet The Green House starten en dan de hele dag open zijn voor ontbijt, lunch, diner en borrel. De moestuin op de eerste etage krijgt de naam ‘urban farm’. Het paviljoen is van tijdelijke aard, 15 jaar later komt er een kantoor- of woongebouw. Het paviljoen is dan ook simpel te demonteren en te verplaatsen. Het ding is vervaardigd uit hergebruikt materiaal, de glazen gevel is van de voormalige Knoopkazerne. Bron: AD/UN, 08-02-2018
 

Alweer die Uithoflijn

De Utrechtse raad debatteert vandaag, donderdag 8 februari, de ganse dag onder meer over het debacle met de Uithoflijn. Die trambaan wordt liefst 84 miljoen euro duurder dan verwacht en wethouder voor verkeer, Lot van Hooijdonk (GL) kan het nodige weerwerk van de oppositiepartijen verwachten. Knetterend vuurwerk? Eerstvolgende keer weten we meer. Bron: AD/UN, 08-02-2018

Op grotere schaal bezig met redden van voedsel

Selma Seddik is mede-oprichter van restaurant Instock. Ze zegt: “Voedselverspilling is een groot probleem: een derde van al het voedsel ter wereld wordt weggegooid”. Na haar studietijd werkt ze bij een supermarktketen en zag daar hoe een net sinaasappels, waar een appel rot was, weg moest. Brood was na 22.00 uur nog hartstikke goed. Samen met twee anderen bedacht ze een plan hoe ze meer circulair kunnen denken en handelen, zorgen dat er minder voedsel weggeworpen wordt en in de vuilniscontainer belandt. Drie jaar terug opende het trio de eerste pop-up restaurant in Amsterdam en iedere ochtend reden ze met een elektrisch autootje langs acht supermarkten om onverkochte eetwaar op te halen. Weggegooid voedsel is hoogwaardig van kwaliteit. Behalve in Amsterdam en Den Haag is er ook in Utrecht een restaurant. Ook is er een sorteercentrum waar ze producten verkopen aan andere restaurants. Seddik en haar collega’s zijn op grotere schaal bezig met het redden van eten. Kijk voor meer info op: instock.nl  Bron: ANWB kampioen nr. 2, 07-02-2018
 

Politiek achter de schermen

Om de aanleg van de Uithoflijn alsnog succesvol af te ronden, doen de provincie en de gemeente Utrecht er goed aan hun verstoorde relatie te verbeteren. Dat is een dringend advies van onderzoekers. De bestuurlijke relatie tussen beide overheidslagen is al jaren niet al te florissant. En met het miljoenendebacle rond de aanleg van de Uithoftramlijn - een gezamenlijke verantwoordelijkheid beider overheden - bereikt de moeizame (werk)relatie een voorlopig dieptepunt. Gedeputeerde Jacqueline Verbeek-Nijhof en verkeerswethouder Lot van Hooijdonk moeten er op bestuursniveau zien uit te komen. Verbeek is VVD’er en Van Hooijdonk GroenLinkser. Liberaal en groen blijkt tussen beiden te botsen. Het knetterde vaker op gebied van mobiliteit. De VVD is voor de verbreding van de A27 bij Amelisweerd en GL wil exact het tegenovergestelde: geen verbreding. De komende tijd staan er debatten op de agenda over het tramlijndebacle. Wie weet kunnen de beide bestuurders in een hutje op de heide in conclaaf gaan en wellicht overeenstemming bereiken. Bron: AD/UN, 07-02-2018
 

Tram hoeft niet langzamer te rijden

De tram op de in aanleg zijnde Uithoflijn hoeft, wanneer het dan eindelijk zover is, niet langzamer te rijden, daar het veiligheidssysteem niet op orde is. De info daarover in het rapport van adviesbureau Deloitte en Horváth & Partners klopt niet, die info is gedateerd. Het systeem op de overgang van de Koningsweg wordt nog in februari aangepast en daardoor hoeven de trams niet langzamer te rijden. De spoorstaven voldoen op enkele plaatsen niet aan de eisen, ze zijn enkele millimeters te dik en dat schijnt vaker voor te komen bij spooraanleg. Het debacle rond de Uithoflijn gaat voorlopig nog wel even voort. De chaotische aansturing van het gehele project door gedeputeerde Verbeek-Nijhof is daar verantwoordelijk voor. De soap gaat verder….. Bron: AD/UN, 06-02-2018
 

Gedeputeerde vaker onder vuur

De chaos rond de aanleg van de Uithoflijn is niet het enige dossier waarmee verantwoordelijk VVD-gedeputeerde Jacqueline Verbeek Nijhof in zwaar weer terecht gekomen is. De provinciale politiek moet nu beslissen of de 45-jarige politica kan aanblijven. Ze lag recent geregeld onder vuur: gedoe met een spoortunnel bij Maarsbergen en de Rondweg-Oost in Veenendaal. Daarin werd haar verweten gebrek aan burgerparticipatie en ze greep veel te laat in bij de onrust rond de Regiotaxi. Ook de verkeersdruk op en rond de Rijnbrug in Rhenen werd door haar onvoldoende aangepakt. Vervolgens werd Verbeek als raadslid in Zeist voor haar partij actief; die periode verliep ook niet vlekkeloos. Bron: AD/UN, 06-02-2018 
 

Levend koken van kreeften moet afgelopen zijn

Velen kennen het wel: het beeld van meer kreeften en krabben in het aquarium van veelal de duurdere restaurants. De scharen van de dieren zijn dicht gebonden en zo wachten zij op hun vreselijk lot levend gekookt te worden. Volgens de initiatiefnemers is inmiddels wetenschappelijk bewezen dat krabben en kreeften wel degelijk pijn ervaren en bewustzijn, leervermogen en geheugen hebben. De ellendige dodingsmethoden zullen door ‘diervriendelijke’ manieren vervangen moeten worden. Ook in Utrecht zullen vast van dit soort restaurants existeren. De Partij voor de Dieren (PvdD) steunt de petitie daarom van harte. Tweede Kamerlid voor de PvdD, Femke Arissen, roept op de petitie te ondertekenen. Bron: AD/UN, 06-02-2018
 

Elektrische deelauto krijgt hoofdrol in nieuwbouwprojecten

In zeven steden van diverse grootte, worden de komende drie jaar woningbouwprojecten opgeleverd waar elektrische deelauto’s een grote rol in spelen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur en Waterstaat en D66) bekrachtigt dit maandag 5 februari in een zogeheten City Deal met de bedoelde zeven steden: Amsterdam, Amstelveen, Den Haag, Rotterdam, Utrecht, Amersfoort en Apeldoorn. De projecten moeten leiden tot minder Co2-uitstoot, goedkopere huizen, een slimmer energiesysteem en meer ruimte voor groen of kinderspeelplaatsen. Bron: Verkeersnet, 05-02-2018
 

Groot enthousiasme over fietsbrug

Het plan voor de aanleg van een fietsbrug tussen bedrijventerrein Lage Weide en de wijken Zuilen en Overvecht, kan op groot enthousiasme bij D66 rekenen. De grootste fractie in de Utrechtse raad wil een onderzoek naar de haalbaarheid van de brug, zegt lijsttrekker Klaas Verschuure. Het bestuur van industrievereniging Lage Weide startte onlangs een lobby voor de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. De naam van de fietsbrug is al bedacht: Anton Geesinkbrug. De Fietsersbond is ook enthousiast. “Op naar de overbodigheid van de Fietsersbond. Welke industrievereniging volgt?”, schreef Fietsersbond-directeur Saskia Kluit.
Bron: AD/UN, 05-02-2018 
 

Wens om gemakkelijker te repareren producten 

Jeroen Bosch van het Repair Café in Leidsche Rijn zegt dat fabrikanten hun apparaten zo moeten ontwerpen dat ze gemakkelijk te repareren zijn. Gebruiksvoorwerpen met een klein defect belanden nu nog onnodig vaak op de vuilnisbelt. Dat geldt voor zeer uiteenlopende voorwerpen en apparaten: van een wasdroger tot een lamp. Doel is verspilling van materiaal sterk te reduceren. Het café in Leidsche Rijn doet mee aan een onderzoek van de Consumentenbond en brengt in kaart welke apparaten niet meer met goed fatsoen te repareren zijn. Naar Bosch hoopt, worden fabrikanten en producenten gedwongen hun producten beter te ontwerpen. Bron: AD/UN, 05-02-2018
 

Spoorstaven van Uithoflijn passen niet

Het kritische rapport over de aanleg van de Uithoflijn in Utrecht ligt in de partijen in de Provinciale Staten zwaar op de maag. De provincie is hoofdverantwoordelijk voor de aanleg van de trambaan naar de Uithof. Vorige week werd duidelijk dat 84 miljoen euro extra nodig is. Er is ook, volgens dat rapport, te weinig regie waardoor de verantwoordelijkheden onduidelijk zijn en de problemen niet goed opgelost worden. Eerdere adviezen zijn niet goed opgevolgd. En ook fouten zijn er gemaakt: spoorstaven met een verkeerde breedte zijn aangelegd, ook het veiligheidssysteem in niet probleemloos, daardoor moeten trams langzamer rijden. Door al dit gedoe gaat een deel van de lijn een jaar later in exploitatie. Bron: AD/UN, 05-02-2018
 

Warmetruiendag is goed voor milieu

Zoveel mogelijk truien over elkaar aantrekken en spelen in de sneeuw die nep was. Op een speelse wijze werd op stadsboerderij Gagelsteede in Overvecht aandacht besteed aan de ‘Warmetruiendag’. Dit jaar (2018) is het de 12de Warmetruiendag. Met deze dag werd de inwerkingtreding van het eerste wereldwijde klimaatverdrag gevierd. Dat was in Kyoto. In de voorbije jaren deden zo’n twee miljoen mensen aan de actie mee. Het gaat om energiebesparing. Bron: AD/UN, 03-02-2018
 

Minister moet met Woerden praten

Minister Eric Wiebes van economische zaken en klimaat, doet er goed aan zo snel mogelijk te praten met Woerden over gas- en oliewinning bij die stad. De Nationale Ombudsman Reinier van Zutphen doet een dringende oproep aan de minister. Er is gepaste aandacht noodzakelijk voor vertrouwen in de rijksoverheid, schrijft de ombudsman aan de VVD-minister. Ondanks veelvuldige verzoeken heeft het rijk nimmer gereageerd op de angst en vrees in Woerden voor gas- en olieboringen door winningsbedrijf Vermilion in het Papekopveld. De ombudsman bezocht Woerden op 18 oktober 2017. Bron: AD/UN, 03-02-2018
 

Regie ontbreekt bij aanleg Uithoflijn

Er heerst een totaal gebrek aan regie bij de aanleg van de Uithoflijn. Derhalve verloopt de uitvoering van de werkzaamheden voor de tramlijn, die al meer keren vertraagd is, chaotisch. Het geheel is ook fiks duurder dan gehoopt: 84 miljoen euro extra. Dit alles staat te lezen in een tot gisteravond geheim gehouden rapport. Bron: AD/UN, 03-02-2018
 

Voorlopig minder crossen

De Milieuclub Zuilen gaat met Motor Club Utrecht (MCU) overleggen of het aantal crosswedstrijden en crosstrainingen in 2018 beperkt worden kan, zolang de beloofde geluidswal er nog niet is. Dat is de afspraak die gistermorgen gemaakt is tijdens een rechtszitting die de milieugroep tegen de gemeente Utrecht aangespannen had. MCU en Utrecht hopen dat de geluidswal eind 2018 op zijn plaats staat. Het crossterrein bevindt zich op Lage Weide. De motoren veroorzaken veel kabaal. Bron: AD/UN, 02-02-2018
 

Lage Weide wil fietsbrug

Bedrijven op het bedrijventerrein Lage Weide pleiten voor een betere verbinding met de Utrechtse woonwijken Zuilen en Overvecht door middel van een fietsbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Verkeer tussen Lage Weide en de beide wijken moet omrijden over de Zuilense Ring of de Gele Brug bij Douwe Egberts (DE). Vooral voor fietsers is het een enorme omweg en duurt het lang eer men van de woonwijk op Lage Weide is, of andersom. Dat is de mening van Industrievereniging Lage Weide. De brug zou vernoemd moeten worden naar de sporter Anton Geesink, vindt de voorzitter van de vereniging, Floris de Gelder. Bron: AD/UN, 02-02-2018
 

Ballastbed voor rails op nieuwe spoorbrug

Nog een paar maanden en dan is het zover: half april rijden de treinen over de fonkelnieuwe spoorbrug tussen Utrecht Centraal en Woerden over het Amsterdam-Rijnkanaal. De werkzaamheden verlopen voorspoedig. Half april is het gehele 16 kilometer lange spoortraject viersporig en kunnen intercity’s en sprinters gescheiden van elkaar rijden. Een fikse verbetering in de Nederlandse spoorinfrastructuur. Bron: AD/UN, 02-02-2018
 

Stationsplein 14 februari open

Het eerste deel van het nieuwe Stationsplein aan de kant van de Binnenstad, gaat woensdag 14 februari aanstaande open om 15.00 uur. Dan is het mogelijk via het nieuwe plein het Smakkelaarsveld en Hoog Catharijne (HC) te bereiken. De in de volksmond genoemde ‘Patatstraat’ wordt afgebroken. Bron: AD/UN, 02-02-2018
 

Uithoflijn wordt fors duurder en gaat later in bedrijf

De Uithoflijn, de tramlijn tussen Utrecht Centraal en het transferium in de Uithof, gaat pas medio 2019 rijden. Het ding wordt ook een stuk duurder: 84 miljoen euro komt er nog eens bij. Stad en provincie Utrecht mogen die 84 miljoen euro betalen. Bron: AD/UN, 01-02-2018
 

Uithoflijn rijdt pas in 2019

De tramrails liggen voor een groot deel al in het ballastbed en de rijdraden zijn ook al bevestigd aan de palen. Voor de aanleg van de gehele lijn is nog eens 84 miljoen euro extra nodig. De provincie draagt 59 miljoen euro extra bij en de stad komt met 25 miljoen euro over de brug. De politieke partijen in de Utrechtse raad en in de Provinciale Staten vragen om opheldering. Gedeputeerde Jacqueline Verbeek (VVD) en verkeerswethouder Lot van Hooijdonk (GL) maakten het extra bedrag gisteren bekend. Ook zijn er miljoenen benodigd voor extra fundering van de tramlijn. Bron: AD/UN, 01-02-2018
 

Smakelijk eten met afgedankt fruit en groente

Restaurant The Colour Kitchen in Utrecht onderneemt iets tegen voedselverspilling. De horecaonderneming koopt ‘geredde’ groenten en fruit van restaurant Instock. Instock is een restaurant dat overgebleven fruit en groenten ophaalt bij 148 filialen van Albert Heijn. Het gaat om voedsel dat nog niet verrot is, maar door de winkel niet meer verkocht wordt. The Colour Kitchen bevindt zich aan de Oudegracht in de Binnenstad. Het gaat er om voedselverspilling tegen te gaan. Jaarlijks wordt 1,3 miljard ton aan voedsel weggegooid en dat is meer dan schandalig gezien de armoede en ellende voor zeer veel mensen. Bron: AD/UN, 01-02-2018
 

Huisdier niet altijd expres mishandeld

De Rotterdamse wethouder Joost Eerdmans (Leefbaar Rotterdam) pleitte deze week voor een verbod op het houden van huisdieren, voor mensen die hun dieren mishandelen of verwaarlozen. Eerdmans wil optrekken met andere grote steden om samen een wetswijziging rond te krijgen. De stad Utrecht is niet op voorhand positief over het initiatief uit Rotterdam. Veelal gaat het ook om mensen die psychische problemen hebben of door ouderdom niet meer goed voor zichzelf kunnen zorgen. En dat geldt dan ook voor hun huisdier. Het dier wordt daar dan de dupe van en dat is meer dan triest. Het gaat niet alleen om honden en katten, maar ook om vogels, knaagdieren, et cetera. Het meeste dierenleed blijft verborgen achter de voordeur. Bron: AD/UN, 01-02-2018