Contact | Sitemap | Route | 

Stadsmilieunieuws januari 2019

Snelfietsroute door Bunnikse Kromme Rijnwijk

Er wordt een nieuwe poging gedaan voor een snelfietsroute door de Kromme Rijnwijk in Bunnik. Daar vraagt de Stichting Science Park (SSP) bij inwoners van die desbetreffende wijk. Het gaat dan om meedenken over een dergelijk fietspad door de wijk naar het Utrecht Science Park (USP), zoals de Uithof sinds kort officieel heet. 
Eerdere communale plannen voor aanleg van een snelfietspad liepen stuk op fel verzet vanuit de Kromme Rijnwijk. In de SSP werken de gemeente Utrecht, UMC Utrecht, UU en Hogeschool Utrecht aan de verbetering van onder meer de infrastructuur en de openbare ruimte van het USP. Daar wonen, werken en studeren steeds meer mensen en de straten, wegen en het openbaar vervoer geraken overvol. Meer gebruik van de fiets kan de oplossing zijn en de route over Bunnik biedt kansen. Het station Bunnik en omgeving worden al aantrekkelijk gemaakt voor overstappers van OV op de fiets. Bron: AD/UN, 31-01-2019
 

Vragen in Kamer over Uithoflijn

Het eindeloze debacle met de Uithoflijn heeft de Tweede Kamer bereikt. En dan gaat het met name om de “verdwenen” miljoenen euro’s. 
De SGP vraagt minister Kajsa Ollongren (D66) van Binnenlandse Zaken, om opheldering over de kwestie met de 10 miljoen euro die “verdwenen” heten te zijn. De orthodox christelijke partij wil onder meer van de minister weten welke sancties de provincie Utrecht boven het hoofd hangen. Aannemer BAM, die de infrastructuur van de tramlijn aanlegt, kreeg veel meer geld dan de bedoeling was. 
In zowel de Provinciale Staten als de Utrechtse raad worden komende week spoeddebatten gehouden over de heikele kwestie. 
Bron: AD/UN, 31-01-2019
 

Te vaak transport van gas over spoor

Er worden meer gevaarlijke gassen per trein getransporteerd van en naar Amersfoort dan toegestaan is. Op de trajecten naar Apeldoorn en Utrecht reden in drie maanden in 2018 ruim 1400 ketelwagens met brisant en gevaarlijk materiaal te veel, komt uit cijfers naar voren. Bron: AD/UN, 31-01-2019

Klimaataardbol zadelt stad op met kosten

Het duurzaamheidsevenement Climate Planet, dat in oktober 2018 in een grote wereldbol op het Jaarbeursplein gehouden werd, heeft bijna 300.000 euro verlies geleden. Dat komt naar voren uit antwoorden van het stadsbestuur op vragen van de PVV en de SP. Het aantal bezoekers is geringer dan verwacht. De toegangsprijs is met minstens 7,50 euro te hoog voor veel bezoekers. Naast het tegenvallende bezoekersaantal is het financiële debacle te wijten aan fikse extra uitgaven die gedaan moesten worden. Zo bleek het pas opgeleverde Jaarbeursplein heel niet berekend op een evenement als Climate Planet. Door de ondergrondse parkeergarage kan het plein minder belast worden dan gedacht. Er was ook onvoldoende elektriciteit beschikbaar en bleek voorts de brandnieuwe bestrating op het Jaarbeursplein kwetsbaar. 
Bron: AD/UN, 28-01-2019
 

Wederom ophef over Uithoflijn

De oppositie in de Provinciale Staten van de provincie Utrecht en de raad van de gemeente Utrecht slijpt de messen nu er mogelijk 10 miljoen euro ‘zoek’ is. Gedeputeerde Dennis Straat (VVD) en verkeerswethouder in de Domstad, Lot van Hooijdonk (GL) worden op het matje geroepen over de ‘zoek’ geraakte 10 miljoen euro voor de Uithoflijn. Deze lijn is zo langzaam aan een eindeloze slecht soap. De Uithoflijn kost al 84 miljoen euro meer dan de begrootte 424 miljoen euro. 
Personeel liep een en ander ook niet helemaal jofel: gedeputeerde Jacqueline Verbeek- Nijhoff (VVD) stapte vorig jaar op uit het debacle met de tramlijn; ze kon niet door een deur met de wethouder in Utrecht, Lot van Hooijdonk. Verbeek werd opgevolgd door Dennis Straat en Van Hooijdonk overleefde meer kritische debatten. Er zijn ook juridische geschillen met de aannemer BAM. Diverse statenleden en raadsleden kritiseren de bestuurders. Raadslid Cees Bos van Stadsbelang Utrecht vindt Van Hooijdonk een onbekwame bestuurder en ziet het liefst dat ze haar functie als mobiliteitswethouder neer legt. 
De infrastructuur is nagenoeg gereed voor exploitatie en de trams wachten in de diverse depots op hun inzet.
Krachtig ingrijpen is, volgens commentator Ariën Prins van het AD, absoluut noodzakelijk om erger te voorkomen. Bron: AD/UN, 28-01-2019
 

Huismus opnieuw het meest geteld

De huismus is wederom de meest getelde vogel in de tuinen hier te lande. De kleine vogel, niet groter dan 10 centimeter, voert al sinds jaar en dag de lijst aan in de jaarlijkse Nationale Vogeltelling van Vogelbescherming Nederland. Na de huismus volgen de koolmees en de vink. De merel lijkt een comeback te maken met de vierde plaats. 
Vogelbescherming Nederland spreekt van een record aantal deelnemers aan de vogeltelling. Plusminus 70.000 mensen telden tijdens het voorbije weekeinde vogels in hun tuin of het balkon. De pimpelmees completeert de jaarlijkse top vijf. Bron: AD/Nieuws, 28-01-2019 
 

Drukke Belgische klimaatmars

Circa 70.000 mensen demonstreerden in Brussel voor een beter klimaat. De deelnemers eisen maatregels voor schonere lucht. Volgens de organisatie van Rise for Climate toont de hoge opkomst dat het klimaat meer dan ooit leeft bij de Vlamingen en Walloniërs leeft. Op vlaggen en spandoeken waren onder meer leuzen en slogans te lezen als: “je kind groeit niet zo snel als de zee stijgt”, De grondstoffen zijn niet onuitputbaar, maar onze overtuiging wel”, dan wel “de fauna of de iPhone?” Bron: AD/Nieuws, 29-01-2019
 

Wandelpad splijt Utrechtse raad

De komst van een wandelpad op de ligweide bij stadsstrand Soia splijt de Utrechtse raad. Het wandelpad gaat deel uitmaken van het zogeheten rondje stadseiland: een fiets- annex wandelrondje van circa 10 kilometer langs het Amsterdam-Rijnkanaal en het Merwedekanaal. 
Onder meer D66 en de CU steunen de ondernemer die het pad ongewenst acht, terwijl GL en de VVD juist wel voor de komst van het keienpad zijn. De voorstanders zijn in de meerderheid, zo bleek gisteravond in de raad: het pad komt er. Het stadstrand moet beter toegankelijk worden voor mensen in een rolstoel, wandelaars en skaters. D66 vindt het keienpad onnodig, je kan op het strand fijn liggen en van de zon en de omgeving genieten. Daar hoort een keienpad niet bij, vinden D66 en CU. GL en VVD vinden dat iedereen moet kunnen genieten van wat zij noemen het “allermooiste stukje strand” vanwege het uitzicht. Er gaat geen kostbare natuur verloren. Het keienpad is voor GL en VVD geen probleem, al ziet de eigenaar van Soia er niets in. Het pad wordt alleen toegankelijk voor wandelaars, niet voor fietsers.
Bron: AD/UN, 25-01-2019
 

Utrecht wil koken op gas van gras

Bermgras vergisten lijkt eenvoudig, maar er komt heel wat bij kijken. Het waterschap vat een proef aan. In de provincie Utrecht wordt jaarlijks 60.000 ton gras gemaaid en 1000 ton waterplanten verwijderd. Dit maaisel belandt nu nog op de composthoop, maar het hoogheemraadschap wil het omzetten in energie door er biogas van te vervaardigen. Bijzonder aan de proef is dat het hier gaat om vergisting van alleen gras, er komt geen mest aan te pas, dat wel gebruikelijk is bij vergisting. Grassen bevatten veel vezels en die vergisten vrij moeilijk. Daarvoor moeten de sprietjes eerst voorbewerkt worden en dat kan met behulp van hoge druk en een hoge temperatuur. Bermgras levert circa  140 kubieke meter klimaatneutraal biogas per ton op, waardoor plusminus 87 miljoen kubieke meter gras geproduceerd kan worden. Ruim 55.000 huishoudens zitten er warm en comfortabel bij. De proef begint eind komende week. Bron: AD/UN, 25-01-2019
 

Zeelucht goed tegen kanker

Zeelucht inademen helpt tegen kanker en verlaagt het cholesterolgehalte in het bloed. Dat komt naar voren uit onderzoek van de Universiteit Gent en het Vlaamse Instituut voor de Zee. De gunstige effecten komen van zeespray, dat is verneveld water. De spray bevat door algen en bacteriën gemaakte stoffen die goed zijn voor de gezondheid.
Bron: AD/Nieuws, 25-01-2019
 

Van Zanen wil vuurwerk verbieden

De jaarwisseling 2018/2019 zadelt Utrecht op met een schadepost van krap 90.000 euro. Het aantal autobranden is onacceptabel hoog. Burgemeester Jan van Zanen vindt het tijd voor een landswijd verbod op vuurwerk. In verschillende stadswijken was veel knalvuurwerk en waren er autobranden. Ook potentiële daders kregen al ruim voor de jaarwisseling extra aandacht van politie en justitie om autobranden te voorkomen. Bron: AD/UN, 25-01-2019

Scholier in actie

Staken voor het klimaat, dat doet de Zweedse scholier Greta Thunberg (16) al sinds september 2018 elke vrijdag bij de Riksdag, het Zweedse parlement. Ze inspireert jongeren wereldwijd. Zo gingen in Brussel vorige week donderdag 12.500 scholieren de straat op en vandaag maakt die zelfde stad zich op voor opnieuw een massaal jongerenprotest. Hier te lande zijn er ook acties, onder meer van de 10-jarige Lilly Platt, die al 19 weken op vrijdagmorgen voor het raadhuis in Zeist zit. Greta kwam gisteren na een treinreis van circa 30 uur in het Zwitserse Davos aan, waar wereldleiders te saam komen die werkelijk iets kunnen doen tegen de aardopwarming. Hopen dat de machthebbers op het World Economic Forum naar Greta luisteren en haar rede en opvattingen over het klimaat daadwerkelijk serieus nemen en er naar handelen.
Bron: AD/Nieuws, 24-01-2019
 

Zeker honderd zieke essen gerooid

De essentaksterfte heeft op landgoed Nieuw Amelisweerd hard toegeslagen. Minstens 100 bomen en mogelijk zelfs 150 zullen het loodje leggen. Het rooien van de essen gaat weken in beslag nemen. Bepaalde wandelpaden zijn dan tijdelijk niet toegankelijk voor publiek. Sommige essen tussen de A27 en de Kromme Rijn zijn al dood, constateerde de gemeente Utrecht. De dode essen kunnen omvallen en het pad blokkeren. Utrecht benadrukt dat het rooien van de essen niets van doen heeft met de mogelijke verbreding van de A27, vlakbij het getroffen punt. Het gaat om de veiligheid van de bezoekers. Utrecht verricht intussen ook onderzoek in andere bosplantsoenen waar de essentaksterfte mogelijk ook huishield. Bron: AD/UN, 24-01-2019
 

Kap bomen voor rondweg Amersfoort nadert

Niet alleen bij of in Utrecht worden bomen geveld, ook elders leggen bomen het loodje. Zo ook in Amersfoort. Daar wil men een omstreden rondweg aanleggen en dat houdt in dat er bomen ten offer vallen aan die bewuste rondweg. Het eerder uitgestelde vellen van de bomen start in principe op vrijdag 1 februari aanstaande. Tegenstanders van het project vragen een dag eerder, donderdag 31 januari, om nieuw uitstel bij de Raad van State. In totaal gaat het om liefst 3500 bomen die neergehaald dreigen te worden. Bron: AD/UN, 24-01-2019

Onderzoek mogelijkheid aardwarmte

Tussen de steden Utrecht en Almere vindt dit voorjaar op honderden plaatsen onderzoek plaats om te bepalen of de bodem geschikt is om aardwarmte te winnen. Energie Beheer Nederland (EBN) brengt in opdracht van het ministerie voor Economische Zaken en Klimaat een tracé, dat grofweg langs de A27 loopt, nauwkeurig in kaart. De zogeheten testlijn loopt door acht gemeenten, waaronder Utrecht, De Bilt, Baarn, Hilversum en Eemnes. Het seismisch onderzoek start naar verwachting eind februari aanstaande. Aardwarmte is het gebruik van heet water uit diepere aardlagen. Bron: AD/UN, 23-01-2019
 

Alle Utrechtse scholen worden aardgas 

De Utrechtse basisschool De Regenboog in Tuindorp is de eerste Nederlandse basisschool die van het aardgas af gaat.
Nu worden alle schoolgebouwen in de Domstad aardgasvrij. Deze 20 gebouwen zijn een voorbeeld van alle Utrechtse scholen. De selectie is  gemaakt op basis van onder meer bouwjaar, oppervlak en gebouwtype. Het onderzoek duurt tot april aanstaande, de resultaten verwacht men in de zomer en op grond van dit onderzoek vervaardigd de gemeente een plan van aanpak om uiteindelijk alle scholen aardgasloos te maken.
In het onderzoek staan de vragen centraal welke maatregels geschikt zijn voor schoolgebouwen die bijvoorbeeld 20 of 50 jaar oud zijn, welke duurzame energiebronnen ingezet kunnen worden en hoeveel euro’s het aardgasloos maken vergt. Bron: AD/UN, 23-01-2019
 

Rolstoeler kan straks sprinter weer in

Vanaf februari zetten de NS moderne sprinters in op het traject Woerden-Utrecht- Geldermalsen. Rolstoelgebruikers kunnen daarvoor weer zonder hulp de trein in- en uitkomen. Sinds de nieuwe dienstregeling van december 2018 rijden de NS met oudere sprinters. Dat is het zogeheten SGM-materieel en dat staat voor Stads Gewestelijk Materieel. De SGM’s hebben een hogere instap die voor rolstoelers onneembaar is en dat leidde tot fikse ergernis. Ze deden beklag. Volgende maand komt nieuw materieel op het traject. Perron en treinvloer zijn op gelijke hoogte. Bron: AD/UN, 23-01-2019
 

Plastic en de UU

Havo- en vwo-leerlingen zijn vandaag, maandag 21 januari, op de Universiteit Utrecht (UU) druk met plastic. De U-Talent Plastic soep activiteit is speciaal voor brugklasscholieren. Doel is op de UU te ontdekken wat er gebeurt met plastic in de oceanen. Er wordt nagedacht over een oplossing van het probleem met de almaar uitdijende plastic soep in de grote wereldmeren. Bron: AD/UN, 21-01-2019
 

Gemaaid gras wordt biogas

Het snoeiafval van rivieroevers en wegbermen in de provincie Utrecht krijgt in 2019 een tweede leven. Uit het gras wordt door hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden biogas vervaardigd. Het waterschap begint, samen met Rijkswaterstaat, met een proef. In de provincie Utrecht wordt jaarlijks aan 60.000 ton gras gemaaid en 1000 ton waterplanten verwijderd. Al dit gemaaide materiaal belandt nu nog op de composthoop, maar De Stichtse Rijnlanden willen het gras en de waterplanten omzetten naar energie door er biogas van te maken. Bron: AD/UN, 21-01-2019
 

Kritiek op onderzoek aardwarmte

De gemeente Stichtse Vecht, waaronder onder meer Maarssen en Breukelen ressorteren, is kritisch over een toekomstig aardwarmteproject in de regio Utrecht. Het rijk beslist binnenkort over een aanvraag onderzoek te verrichten naar heet water op een diepte van twee tot drie kilometer. Andere gemeenten als Houten en Nieuwegein zijn positiever over aardwarmte. Bron: AD/UN, 21-01-2019
 

Afwijkende fietsen niet in Jaarbeursfietsenstalling

Wie een fiets heeft met een krat of kinderzitje kan sinds deze maand niet meer haar of zijn stalen ros stallen in de Jaarbeursfietsenstalling bij het Centraal Station. Je wordt verwezen naar de stalling bij de toren van de Rabobank. De woordvoerder bij NS, Hessel Koster, zegt dat plaats voor afwijkende fietsen altijd ten koste van parkeerplek voor reizigers met een gewone fiets gaat. De fietsenstalling bij de Rabotoren is de Knoopstalling. Bron: AD/UN, 19-01-2019
 

Lilly spijbelt voor klimaatverandering

Greta Thunberg(15) uit Stockholm was de eerste scholier die spijbelt voor een beter klimaat. Inmiddels volgen meer scholieren en kinderen haar goede voorbeeld. In Brussel spijbelen liefst 12.000 scholieren om aandacht te vragen voor de op handen zijnde klimaatverandering. Sinds kort is Lilly Platt (10) uit Huis ter Heide, bij Zeist, toegetreden tot de steeds in omvang toenemende groep kinderen die de volwassenen duidelijk wil maken dat ze niet maar moeten blijven praten, maar nu eens de handen in een moeten slaan voor een beter klimaat.
In haar uppie zit Lilly voor het Zeister raadhuis met dat doel.
SCHOOLSTAKING VOOR HET KLIMAAT staat op een groot spandoek. Elke vrijdag tussen 09.00 en 10.00 uur is het kind er te vinden en dat al 19 weken achter een ander. Lilly heeft trouwens regelmatig contact met Greta Thunberg. Bron: AD/UN, 19-01-2019 
 

Fietser laat nieuwe stalling links liggen

Bij het station Driebergen-Zeist probeert men via een Facebook oproep meer fietsers gebruik te laten maken van de nieuwe fietsenstalling bij het genoemde station. Die bewuste stalling blijkt niet erg populair bij de fietsers te zijn. De oude stalling staat mudvol stalen rossen, terwijl de tweede stalling aan de Odijkerweg, aan de andere kant van het spoor, amper gebruikt wordt. Momenteel zijn bouwvakmensen in de weer met de bouw van een grote, onder het perron in aanleg zijnde stalling.
Bron: AD/UN, 19-01-2019
 

Ruimte nodig voor stadspark met allure

Het Utrechts college wil de omstreden afbraak van tientallen sociale huur- en koopwoningen aan de Croeselaan doordrukken. Bewoners, die hoopten dat hun huizen alsnog een plaats zouden krijgen in een nieuw ontwerp, reageren begrijpelijkerwijs geschokt. “Door onze woningen te slopen, trek je de goede samenhang in één keer uit elkaar,” vinden de bewoners.
Naar wethouder Viktor Everhardt (D66), verantwoordelijk voor het Stationsgebied, kan het niet anders dan dat de huizen aan de Croeselaan afgebroken worden, om zo meer ruimte te krijgen voor een stadspark, dat op de plaats van de woningen moet komen. “Het geplande park heeft”, schrijft Everhardt aan de raad, “allure nodig, omdat dit park voor de toekomstige bewoners en de stad als geheel een belangrijke functie heeft.” Bron: AD/UN, 18-01-2019 
 

Alternatief plan stadspark Croeselaan

Het is mogelijk de tientallen huurwoningen aan de Croeselaan voor afbraak te behoeden, dat toont onder meer het ontwerp van stedenbouwkundige Paul Kurstjens. In opdracht van de gemeente Utrecht werkte hij een alternatief plan uit. Kurstjens is er van overtuigd dat Utrecht er goed aan doet de jaren-dertigwoningen te koesteren in plaats van deze te slopen. “De voorgevels van deze huizen zijn met zorg voor detail ontworpen en hoewel niet voorkomend op de monumentenlijst, zijn ze desalniettemin een genot voor het oog.” Hij toont in zijn variant dat het overbodig is een park aan te leggen dat de omvang heeft van park Lepelenburg, zoals de gemeente voor ogen heeft. Kurstjens ziet de Croeselaan liever als de basis van één lang gerekt stuk groen. “In mijn plan moet je de Croeselaan zien als de ‘stam’ van het Croesepark, waar andere parken en plantzoenen op aantakken. Zo was de Croeselaan ook altijd bedoeld,” zegt Paul Kurstjens. 
Bron: AD/UN, 18-01-2019
 

Provincie wil 9 miljoen euro bijdragen voor tunnel NRU

Het dagelijks provinciebestuur wil 9 miljoen euro extra uittrekken voor de ondertunneling van het Henri Dunantplein in de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU). Dat is conform de wens van provinciale staten, die hier al in 2017 op aandrongen. Met die provinciale bijdrage is er voldoende geld om zowel het Robert Kochplein (bij tuincentrum Overvecht) als het Henri Dunantplein (halverwege Overvecht) te ondertunnelen. Alleen ontbreekt nog geld voor een viaduct bij het Gandhiplein, waar de NRU/N230 overgaat in de Zuilense Ring. Daar is een viaduct voorzien. Gemeente en provincie Utrecht hechten aan een tunnel voor een vlotte doorstroming van het verkeer en een beter leefklimaat in de omgeving. Een tunnel veroorzaakt minder geluidsoverlast. 
De NRU, ofwel de Albert Schweizerdreef en Karl Marxdreef, zijn de zwakste schakel in de Ring Utrecht. Dit is een door verkeerslichten beveiligde en onderbroken route, terwijl de stad aan alle drie de andere stadsranden omgeven is door echte autobanen, zoals de A2, A12 en A27. Met de vernieuwing van de NRU/N230 is 212 miljoen euro gemoeid, de provincie draagt daar 42 miljoen euro aan bij. 18 februari valt hierover de definitieve beslissing en het begin der werkzaamheden is voorzien in 2020. De weg moet over vijf jaar gereed zijn. Bron: AD/UN, 17-01-2019
 

Utrecht met rijk en andere grote steden in conclaaf over snelle groei

De grote steden in de Randstad Holland vinden dat er een alternatieve vorm moet komen om de verstedelijking van de G4 te bekostigen en in goede banen te leiden. Burgemeester en Wethouders van Utrecht spraken daarover met hun collega’s van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en een deel van het kabinet.
De ontmoeting tussen het rijk en de G4 moet een snelle en duurzame groei van de Nederlandse steden bevorderen. Er zouden zeker 1 miljoen woningen nodig zijn tot 2040 om die groei op te vangen kunnen. En een half miljoen huizen in de regio’s van de Grote 4 in de Randstad Holland. 
Investeringen zijn nodig in verkeersinfrastructuur, energieoplossingen en bezoldigde banen voor de nieuwe inwoners van de G4.
Bron: DUIC, 17-01-2019
 

Utrecht krijgt slimme laadpalen

De stad Utrecht krijgt zeker 145 laadpalen voor elektrische auto’s. Deze innovatieve laadpalen kunnen ook ontladen, waardoor in de autoaccu’s opgeslagen zonnestroom kan worden teruggeleverd aan het lichtnet en de auto dus eigenlijk verwordt tot stopcontact. De slimme laadpalen komen uit de stal van LomboXnet. Dat bedrijf plaatste eerder 7000 vierkante meter zonnepanelen op 25 schooldaken en een aantal innovatieve laadpalen in de wijk Lombok. Robin Berg van LomboXnet is de initiatiefnemer van het geheel. De technologie werd samen met andere partijen ontwikkeld. Opladen en ontladen, de autobatterij is dusdanig groot dat deze een doorsnee huis in de Domstad twee weken lang van stroom voorzien kan. Bron: AD/UN, 17-01-2019
 

Ondanks titel Fietsstad laten meeste Houtenaren fiets thuis

Vandaag is Houten exact 1 jaar “Fietsstad van Nederland”. Liefst tweederde van de inwoners laat het stalen ros nog gewoon thuis, meldt de lokale Fietsersbond. Volgens de belangenclub moet Houten nog fiks aan de bak met een campagne om het fietsen in het dorp verder te stimuleren.
Naar Johan Jol, van de plaatselijke Fietsersbond, zegt, blijkt dat veel Houtenaren toch vaak de boodschappen doen met de auto en ook scholieren worden nog vrij veel per auto door hun ouders naar en van school gebracht en gehaald. Dat moet dus anders, zegt Jol verder.
In 2020 wordt weer een nieuwe “Fietsstad van Nederland” gekozen. Veenendaal, dat het in 2018 aflegde tegenover Houten, heeft zich wederom kandidaat gesteld en doet opnieuw een gooi naar de prestigieuze titel. Bron: RTV Utrecht, 16-01-2019
 

Zeist doet ballon in de ban

De raad in Zeist heeft gisteravond een verbod op het oplaten van ballonnen ingevoerd. De motie van GL, D66, SP, CU/SGP, Seyst.nu en NieuwDemocratischZeist (NDZ) werd met ruime meerderheid aangenomen. Zeist wil het verbod tot ballon-oplating opnemen in de Algemene Plaatselijke Verordening (APV). Voorts moeten scholen, ondernemers en verenigingen “zo spoedig mogelijk geïnformeerd worden over de schadelijke gevolgen van het oplaten van ballonnen”. Volgens de zes raadsfracties komt er steeds meer zwerfvuil in het milieu en staan ballonnen die de lucht in gaan bij evenementen in de top vijf van zwerfafval op Nederlandse stranden.
“Deze ballonrestanten worden opgegeten door vissen, vogels en andere dieren en zorgen voor dierenleed door verstrikking in linten of uithongering na het eten van ballonresten”. 
Naar de indieners van de motie zeggen, zijn er genoeg alternatieven voor het oplaten van een ballon, “zoals het bellen blazen of bloemen op het water gooien”. Bron: RTV Utrecht, 16-01-2019
 

Zeist verbiedt oplaten ballon

Ballonnen oplaten tijdens Koningsdag of bij een ander evenement, is in Zeist ongewenst. De gemeente wil het oplaten van ballonnen verbieden. De raad nam gisteren een motie daarvoor aan en dat ging niet zonder slag of stoot. Hoewel zowel de VVD als het CDA milieuvervuiling niet zien zitten, zien beiden wel een probleem bij het handhaven van een dergelijk verbod. Ook het college van b en w was verdeeld, maar moet nu wel gevolg geven aan het aanpassen van de APV.
Bron: AD/UN, 16-01-2019
 

Vergunning gevraagd voor enorme windturbines

Houtenaar Ruben Berendts heeft jarenlang geduld moeten betrachten, maar het moment is er dan eindelijk: hij heeft bij de gemeente Houten de aanvraag ingediend voor een vergunning om vier grote windturbines te mogen plaatsen langs het Amsterdam- Rijnkanaal bij de Goyerbrug in het dorp Schalkwijk. Met de vier megaturbines kan Windpark Goyerbrug ieder jaar 67 Gwh aan duurzame energie produceren en dat is genoeg om het totale huishoudelijk gebruik van de gemeente Houten (met circa 50.000 inwoners) van 60 Gwh per jaar te verduurzamen.
Het plan is omstreden, omwonenden vrezen overlast van geluid en slagschaduw en hebben verzet aangekondigd. De turbines worden geplaatst tot aan de gemeentegrens met Wijk bij Duurstede. Wijk heeft ook bezwaar tegen de turbines. Bron: AD/UN, 16-01-2019
 

Utrecht hekelt vliegverkeersoverlast

De gemeenten Utrecht en Stichtse Vecht maken zich grote zorgen dat de uitbreiding van het vliegverkeer op Schiphol Airport verregaande nadelige consequenties heeft voor de gezondheid voor hun inwoners. Voorheen vlogen de machines met een grote boog om woongebieden heen, vandaag de dag vliegen ze nu dwars over de drukke agglomeratie heen. Het gaat met name om inwoners van Maarssen, Vleuten en De Meern, die in de aanvliegroutes van de Amsterdamse airport wonen. In een recente GGD-analyse is aangetoond dat veel meer mensen hinder ondervinden van luchtvaart dan eerder berekend werd. Mogelijke groei van het vliegverkeer in relatie tot Schiphol mag geen nadelig effect hebben op de volksgezondheid, de natuur, milieu en het klimaat.
Bron: AD/UN, 16-01-2019
 

Strengere eisen voor houtkachels al in 2020

Het kabinet is van plan de belangrijkste schadelijke effecten op de gezondheid door houtkachels te beperken. Om die reden zullen al vanaf 2020 scherpere Europese uitstooteisen voor houtkachels van kracht worden en dat is twee jaar eerder dan gepland. Een verbod van houtstook - zoals sommige mensen willen - is wat Stientje van Veldhoven, staatssecretaris voor milieu, niet aan de orde, schrijft ze aan de Tweede Kamer. Een op de vijf huishoudens stookt hout. Ook in Utrecht wonen tegenstanders van houtgestookte kachels. Bron: AD/Nieuws, 16-01-2019
 

Walvis neemt duik in singel

Gisteren werd gewerkt aan de uit plastic kratten vervaardigde walvis in de Catharijnesingel in Utrecht. Het is geen echte walvis, maar een kunstobject, dat aandacht vraagt voor de plasticsoep in de grote wereldzeeën. Het walvisproject krijgt de naam Skyscraper. Het ding is 11 meter lang en bestaat uit duizenden blauwe en witte flessen en kratten. De kratten en jerrycans, waaruit de Skyscraper bestaat, zijn gevonden op de stranden van Vlaanderen, Hawaï en New York in de USA. Het gevaarte weegt al met al circa 5 ton (= 5000 kilogram) en met de gespreide vinnen is de plastic walvis 9 meter breed. Initiatiefnemer, Marleen van Rijswick, hoogleraar Europees en nationaal waterrecht aan de UU, vindt de plastic soep in de oceanen een zeer groot probleem. Normaal gesproken zien we dat niet, het is bijzonder dat het door middel van Skyscraper wel zichtbaar wordt hoe de enorme plastic brij een gevaar vormt voor uiteindelijk iedereen. Van Rijswick hoopt dat het kunstwerk mensen aanzet tot nadenken hoe met (plastic) afval om te gaan. Skyscraper blijft een half jaar in de Domstad en daarna ‘zwemt’ hij naar Paris en daarna andere wereldsteden te bezoeken als onder meer Tokio in Japan. Het plastic dier wordt niet moe.
Bron: AD/UN, 15-01-2019
 

Reizigers ontlopen nieuw busstation

Het onlangs geopende busstation aan de Binnenstadszijde van het Centraal Station, voelt voor buspassagiers als een onveilig ‘tochtgat’. Ze stappen om die reden een halte eerder uit. Utrecht benadrukt dat de bouwwerkzaamheden van het Centraal Station nog niet geheel klaar zijn en dat er bij het nieuwe busstation betere verlichting aangebracht wordt. Bron: AD/UN, 14-01-2019


Groen varen door grachten

Niet alleen het auto- en overig gemotoriseerd verkeer wordt in Utrecht steeds meer elektrisch, ook elektrisch varen op de grachten en singels in de Domstad heeft de toekomst. De Utrechtse rederij Schuttevaer, vooral bekend van haar rondvaartboten, wil haar vloot ombouwen. Een begin wordt gemaakt met de sloep ‘Dolfijn’. Volgens rondvaartschipper Ed Jansen komt er een keer regelgeving op dit gebied en dat willen we voor zijn. Veel mensen die langs de werfkelders wonen ondervinden hinder van de stank van de dieselmotoren van de rondvaartboten. Gehoopt wordt dat alle boten van Schuttevaer op elektrische stroom varen.

Bron: AD/UN, 12-01-2019

 

Schriftelijke vragen over ondergrondse metrolijn in Utrecht

De PVV heeft schriftelijke vragen gesteld aan het college over een mogelijke ondergrondse metrolijn in Utrecht. Die moet dan lopen van Utrecht CS naar Utrecht Science Park (USP). Dat doet de partij naar aanleiding van een artikel dat de NRC publiceerde over een geheim overleg in september 2018 tussen premier Mark Rutte (VVD) en de vier grote steden in de Randstad over mobiliteit en woningbouw. Volgende week woensdag (16 januari) is er een vervolgoverleg in Utrecht.

De bevolking in de vier steden blijft groeien, ook in Utrecht. Daarom wordt gekeken hoe om te gaan met mobiliteit in de G4. De burgemeesters en hun wethouders van de G4 bespreken met Rutte de mobiliteit en de woningbouw in de Randstad.

In het NRC-artikel is te lezen dat verwacht wordt dat de nieuwe Uithoflijn de bevolkingsgroei en passagiersstroom niet aan zal kunnen. De stad onderzoekt de mogelijkheid of de Uithoflijn eventueel, op de duur, ondergronds rijdt.

De PVV Utrecht wil onder andere weten of het college de raad gaat informeren over de wens van een ondergrondse metrolijn in de Domstad en of daarover gesproken wordt met het kabinet in Den Haag. Ook is een van de PVV-vragen of het college een ondergrondse metrolijn in Utrecht realistisch acht en welk probleem daarmee opgelost wordt.

Bron: DUIC, 10-01-2019

 

Topoverleg grote steden over vervoer

Utrecht en de drie andere grote randstadsteden (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag) voeren komende week op hoog politiek niveau overleg hoe sterk de almaar groeiende steden bereikbaar en betaalbaar blijven. Bij dat overleg in de Domstad schuift ook premier Mark Rutte (VVD) aan. De vier grote steden in Nederland, de G4, maken zich al jaren zorgen over de bereik- en betaalbaarheid van de Randstad. De steden groeien als kool en dat geldt vooral voor Utrecht. Sinds september 2018 telt de Domstad 350.000 inwoners en de verwachting is dat in 2025, over maar zeven jaar, dat er 400.000 mensen in Utrecht zullen wonen. Het openbaar vervoer moet daar op in spelen en gezien de toestroom van inwoners en de daarbij behorende huizen kosten is het niet eenvoudig met kant en klare oplossingen te komen. Een stad als Utrecht is te klein voor een volwaardig metronetwerk; een netwerk van bussen en trams is voor een stad van die grootte realistischer en daar zal heel wat aan vertimmerd moeten worden om veel passagiers te kunnen vervoeren in vooral het woon- werkverkeer en het recreatieve verkeer. De groei van de G4 vindt vooral binnen de gemeentegrenzen van die steden plaats. 

Bron: AD/UN, 10-01-2019 

 

Hoveniers seilen ab voor onderhoud groen op toren

De bomen en struiken van de Utrechtse woontorens Wonderwoods krijgen straks een bijzondere manier van bijhouden: hoveniers gaan abseilend langs het groen van de Wonderwoodswoontorens. Doel is dat de bijzondere ‘groene’ torens in 2022 opgeleverd worden. De torens komen aan de Croeselaan in het Stationsgebied te staan. De torens krijgen 360 bomen en krap 10.000 struiken, maar die moeten dus ook bijgehouden en gesnoeid worden. Bron: AD/UN, 10-01-2019

 

Meer groen tegen wateroverlast

Gemeente wil waterproof Utrecht. Klimaatverandering heeft grote invloed op de neerslagpatronen in de vorm van hevige en zware regenbuien en daardoor vinden steeds meer overstromingen plaats. Straten en wegen komen blank te staan in urbaan gebied. Dat veroorzaakt de nodige overlast. Daarom wil Utrecht de stad waterproof maken door meer groen en waterdoorlatende bestrating aan te leggen. Met Waterproof030 wil de gemeente bewustwording bij de inwoners te weeg brengen. Harde bestrating als stenen, asfalt en tegels laten geen water door. Bij Bloemen en planten kan het regenwater langs de straat of weg wel op een natuurlijke manier wegvloeien. Bron: Stadsblad, 09-01-2019

 

Groen dak op gemaal en greppels in Leidsche Rijn

Het rioolgemaal aan de Leonard Fuchslaan in de Utrechtse wijk Tuindorp is het eerste gemaal dat van een groen dak voorzien is. Het 90 vierkante meter tellende dak kan per regenbui 4000 liter regenwater opnemen. 

In Leidsche Rijn zijn zogeheten wadi’s (brede greppels) aangelegd. Hier stroomt het regenwater via daken, regenpijpen, straten, wegen en tuinen in die wadi’s. In de ondergrond van de brede greppels wordt het regenwateroverschot tijdelijk opgeslagen en daar wordt dat water gefilterd door een dikke zandlaag en geraakt zo schoon in het grondwater. Bron: Stadsblad, 09-01-2019

 

Bomen op Neude later terug

De eerste bomen op de Neude in de Binnenstad zullen pas in de winter van 2019/2020 geplant worden. Dit om festival Tweetakt niet onverwacht dwars te zitten bij de organisatie van het komend festival in het voorjaar van 2019. Dit schrijft wethouder Diepeveen aan de raad. In het najaar van 2019 komen de eerste vier bomen op de Neude zonder de festivals te hinderen. Het planten van bomen op het plein in de Binnenstad past ook in het beleid van klimaatadaptatie en een gezond stedelijk leven in de Domstad. Bron: Stadsblad, 09-01-2019

 

Landgoederen Amelisweerd en Rhijnauwen op de schop

De twee landgoederen ten oosten van de stad Utrecht, Amelisweerd en Rhijnauwen, gaan de komende maanden op de schop. De werkzaamheden zijn inmiddels gestart en duren tot april aanstaande. In Rhijnauwen komt onder meer een nieuwe droge slotgracht en nieuwe beplanting. In Amelisweerd vervangt de aannemer de bruggen en de trap in het Engelse werk. Beide landgoederen zijn tijdens de werkzaamheden moeilijker bereikbaar voor publiek.

Bronnen: DUIC en RTV Utrecht, 09-01-2019

 

Wedstrijd gevelisolatie

De woningcorporaties BO-Ex, Mitros en Portaal hebben een wedstrijd uitgeschreven en willen daarmee een ‘doorbraak realiseren’ in gevelisolatie. De huidige materialen en technieken zijn namelijk duur en leiden tot overlast voor omwonenden. Met de wedstrijd De Isolatie Uitdaging worden bedrijven, individuen en onderzoeksinstellingen opgeroepen slimme, breed toepasbare oplossingen met een hoge isolatiewaarde te bedenken. Iedereen kan deelnemen aan de wedstrijd. Inzenden kan tot woensdag 3 april aanstaande. De winnaar mag 70.000 euro besteden om het idee te ontwikkelen en eventueel te testen.

Bron: AD/UN, 08-01-2019 

 

UU doet plastic fles in ban

Vanaf februari aanstaande zullen plastic flesjes met water in de frisdrankautomaten van de Universiteit Utrecht (UU) meer verkrijgbaar zijn. De onderwijsinstelling vindt de plastic flesjes overbodig. Hier te lande komt kwalitatief goed drinkwater uit de kraan, vindt de UU. Het bannen van wegwerpflesjes uit de frisdrankautomaten past in bij de ambitie van de universiteit om CO2-neutraliteit na te streven. Minder plastic zorgt voor minder CO2-uitstoot. De plastic waterflesjes zullen niet geheel verdwijnen, ze maken plaats voor herbruikbare flessen die gevuld kunnen worden met kraanwater. Die fles is voor 4,95 euro verkrijgbaar uit de automaat en verder kun je je eigen fles vullen of gebruik maken van de watertappunten met gekoeld water voor nop. Leuk voor al die studentjes en alle andere personen die iets met de UU van doen hebben. Bron: AD/UN, 08-01-2019

 

Utrecht zit er warm bij op afval

De 45.000 huishoudens met stadsverwarming in de Domstad en Nieuwegein kunnen vanaf vandaag, maandag 7 januari, rekenen op de eerste warmte van de splinternieuwe biowarmtecentrale op het bedrijventerrein Lage Weide. Energieleverancier Eneco begint dan met het testen van de installatie. In april moet de biowarmtecentrale volop draaien en een groot deel van de warmte leveren. Over niet al te lange tijd gaat ook de eerste biomassa, hout- en snoeiafval, de ketel in. Het verbranden van hout en snoeiafval is echter omstreden, daar het volgens critici niet echt duurzaam is en de uitstoot van fijn stof niet minder is. Bron: AD/UN, 07-01-2019

 

Goed jaar voor zonnepanelen

De opbrengst van zonnepanelen in 2018 was ruim 10 tot 25 procent hoger dan het langjarige gemiddelde, volgens berekeningen van de UU. De onderzoekers vinden het opvallend dat huiseigenaren in Oost-Nederland het meest profiteerden. Met gemiddeld over heel Nederland 2090 zonuren (tegen 1639 normaal) was 2018 goed voor een tweede plaats van de zonnigste jaren, sinds het begin van de metingen, zo meldde Weeronline eerder. Alleen in 2003 was de  zon vaker zichtbaar.

Bron: AD/Nieuws, 03-01-2019

 

Lucht boven Utrecht vuilst tijdens jaarwisseling

Door het vuurwerk was de luchtkwaliteit tijdens de jaarwisseling 2018/2019 korte tijd uiterst slecht, zo komt naar voren uit metingen van de Nederlandse luchtkwaliteitsindex. In de Domstad werd de hoogste concentratie fijn stof hier te lande gemeten: 1252 microgram per kubieke meter lucht. In de loop van een gewone dag is dat maar 0 tot 30 microgram.

Fijn stof, PM10 in jargon, bestaat uit kleine delen( kleiner dan 0,01 millimeter) die vrijkomen bij verbrandingsprocessen. Onder meer bij door de industrie, rijdende motorvoertuigen met een verbrandingsmotor, brandende open haarden en vuurwerk. Hoe fijner de deeltjes, hoe dieper deze in je longen geraken en hoe schadelijker die deeltjes zijn.

Weg dus met dat stinkende knalvuurwerk! Bron: AD/UN, 03-01-2019

 

Bezwaar club voor bomen telt nu mee

Voortaan houdt de gemeente Utrecht rekening met de eventuele bezwaren van de Utrechtse Bomenstichting (UBS) tegen kap- en omgevingsvergunningen. Een gemeentewoordvoerder laat dit weten op een reactie op een uitspraak van de bestuursrechter in december 2018. Die bestuursrechter gaf de UBS recht in haar bezwaar tegen het vellen van 25 bomen rondom een villa aan de Groenedijk in Leidsche Rijn. Utrecht schoof de UBS-bezwaren terzijde, daar de gemeente de UBS niet als belanghebbend zag. Bron: AD/UN, 03-01-2019