Contact | Sitemap | Route | 

Stadsmilieunieuws april 2019


Lot en de windturbines in polder Rijnenburg

Milieuwethouder Lot van Hooijdonk (GL) weer eens in de problemen? Dat is niet de eerste keer. Gisteravond was het weer raak. Zo’n 400 omwonenden van de polder Rijnenburg, ten westen van Nieuwegein en de A2, en ten zuiden van de A12 en het dorp De Meern, lieten zich van hun felste kant horen over het communale plan 11 windturbines te willen plaatsen bij hun woongebied. Tijdens een informatiebijeenkomst richtten ze hun pijlen op de stadsbestuurder met de boodschap: “Keer terug op uw schreden en kies voor zonne-energie”. 
Maar de wethouder had geen boodschap aan de opvatting van de bewoners in en om de polder. Ze weet dat windmolens niet erg populair zijn. “Maar wij denken dat ons voorstel verantwoord is”, liet ze de zaal weten. En: “Windenergie is de meest effectieve manier om energie te produceren”, zei Van Hooijdonk verder, in plaats van gas en steenkool.
Lot werd regelmatig onderbroken en er klonk zelfs enig gejoel uit de zaal. Ook viel het woord ‘schijnproces’ over de ‘mislukte participatie’, en “U dramt door met een kokervisie”. Veel mensen zijn woedend over de windturbines en de gevolgen daarvan.
De ‘Buren van Rijnenburg’, de actiegroep die circa 2250 mensen vertegenwoordigt, nam het de wethouder vooral kwalijk dat ‘ze feiten over geluid zwijgt’. “Bewoners voelen zich door u misleid en bedrogen”, zei Pieter van Veenen van de actiegroep. Volgens hem negeert de wethouder stelselmatig de mening van omwonenden en heeft ze geen oog voor alternatieven als zonnekracht. “Kies liever voor een zonnige toekomst van Rijnenburg”, zo de Buren van Rijnenburg verder.
Veel omwonenden zijn het gepalaver over de overlast veroorzakende windturbines meer dan zat. En het was geen echt gesprek.
Bron: AD/UN, 18-04-2019
 

Bomen geven omgeving landschappelijk karakter

Pontificaal midden op de trap bij het bollendak van het Centraal Station, is een pinus sylvestris geplant. Dat is de Latijnse naam voor grove den. De architect heeft die boom doelbewust deze plaats gegeven en is niet de een of andere ambtelijke dwaling of onkunde. De ontwerpers wilden niet met strakke lijnen werken ( veel gebouwen in het Stationsgebied zijn toch al behoorlijk recht-toe-recht-aan), maar hebben de bomen als het ware rondgestrooid. En zo kwam er ook een boom op de trap. Zo krijgt het gebied rond Utrecht CS een landschappelijk karakter.
Een bezoeker vindt dat dit vaker gedaan moet worden, want bomen zijn alleen maar goed voor de mens. Hoe meer groen, des te beter voor ons.
Bron: AD/UN, 18-04-2019
 

Nieuwe trams in Utrecht worden heel lang

Vanaf eind 2020 rijden in de stadsregio Utrecht de langste (gekoppelde) stadstrams van Europa. De Spaanse rollend materieel bouwer CAF bouwt 22 trams met een lengte van 41 meter, meldt de provincie Utrecht. Worden twee tramstellen gekoppeld, geeft dat een lengte van 82 meter en kunnen 500 passagiers mee. De pas aangeschafte trams van het type Urbos 100, die nu proefritten rijden op de Uithoflijn, hebben een lengte van 33 meter. De nieuwe 22 tramstellen moeten uiteindelijk de oude exemplaren vervangen die sinds de jaren 80 van de 20ste eeuw in Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein rijden. Bron: AD/UN, 18-04-2019
 

Energietuin in provincie Utrecht

Op de voormalige vuilstortplaats Mastwijk in Montfoort moet de eerste Energietuin van de provincie Utrecht aangelegd worden. Met één zonnepanelenveld van 10 tot 12 hectare als basis’ kan het veld 10 megawatt aan energie opleveren. Bron: AD/UN, 18-04-2019

Langste trams komen in Utrecht te rijden

De langste trams van Europa rijden over niet al te lange tijd in de Domstad. De provincie Utrecht heeft 22 nieuwe tramstellen gekocht bij de Spaanse trein/trambouwer CAF in Bilbao. In Zaragossa worden ze momenteel gebouwd. De trams zijn identiek aan de nu proefritten rijdende exemplaren op de Uithoflijn. De in aanbouw zijnde trams zijn een stuk langer. Ze bestaan niet uit 5 modules en in totaal 33 meter lengte, zoals de nu proefrijdende stellen, maar bestaan uit 7 modules en zijn in totaal 41 meter lang. Twee tramstellen gekoppeld maakt 82 meter en dan kunnen liefst 500 passagiers mee. Stad en provincie Utrecht krijgen met de 22 nieuwelingen daarmee de langste stadstram van heel Europa. Bron: DUIC, 17-04-2019
 

Boom op vreemde plaats bij Stationsplein

Op de trap bij het Stationsplein is een boom geplant, midden op de trap, in de loop van de passanten, lijkt het een sta-in-de-weg. Is dit wel een logische plaats voor een boom? De boom is onlangs geplant en is onderdeel van de vergroening van het Stationsgebied en valt in ieder geval goed op. De bewuste boom betreft een Pinus Sylvestris, anders gezegd een grove den. Deze boom staat op de trap van het plein naar het Smakkelaarsveld. Bronnen: DUIC en RTV Utrecht, 17-04-2019
 

Kasteel De Haar krijgt weer grote moestuin

Bij Kasteel De Haar in Haarzuilens wordt weer een grote moestuin aangelegd. Een stichting gaat daar voor zorgen. Deze week licht men de voornemens toe aan de dorpbewoners. Doel is de tuin in ere te herstellen zoals deze vroeger bij het kasteel lag en voor iedereen toegankelijk wordt gemaakt. De moestuin krijgt een grootte van enkele hectaren. De bedoeling is dat vrijwilligers de moestuin gaan onderhouden en dat iedereen de oogst zelf kan gaan plukken of afhalen. 
In 2017 werd na tien jaar onderhoudswerk een grote renovatie van het kasteel en de 55 hectare aan parken en tuinen afgerond. De terugkeer van de ‘historische’ moestuin completeert de renovatie. 
Bron: AD/UN, 17-04-2019
 

Spaces in groene gebouwen

Spaces is het eerste bedrijf dat ruimte huurt in één van de groene Utrechtse torengebouwen met de naam Wonderwoods. Die torens moeten overigens nog gebouwd worden aan de Croeselaan, maar Spaces heeft zich al verzekerd van 5700 vierkante meter aan vergaderruimte en werkplekken.
Wonderwoods bestaat uit twee duurzame torens voor wonen en werken pal naast Utrecht Centraal Station. De bedoelde torens worden bedekt met bossages en planten, in zogeheten verticale tuinen. 
In Milano existeert al zo’n toren en die heet Bosco Verticale. 
Bron: AD/UN, 17-04-2019
 

Eten in duurzaam tankstation

Restaurant De Pomp, aan de Croeselaan 122 in Utrecht, is duurzaam. Aan het Shell-logo is nog te zien dat hier tot voor kort een benzinestation gevestigd was. Al ruim 10 jaar keken de bewoners van de Croeselaan uit op het vervallen tankstation. Vorige week donderdag was het zover: restaurant De Pomp opende zijn deuren en je kan er alle 7 dagen terecht tussen 09.00 en 23.00 uur voor ontbijt, lunch en diner. De uitbaters hopen ook een eigen groentekas te kunnen exploiteren. Het eten is er duurzaam. Meer info is te vinden op depomputrecht.nl.
Bron: AD/UN, 16-04-2019
 

Provincie geeft half miljoen voor mooier landschap

De provincie Utrecht stelt een half miljoen euro beschikbaar om meer bosjes, houtwallen en paddenpoelen aan te laten leggen. Het landschap moet er aantrekkelijker uitzien dan nu het geval is. Inmiddels zijn er in de kleinste provincie ruim 20 poelen aangelegd en 220 bomen en 330 knotbomen geplant. Vervolgens zijn er heggen, hagen, elzensingels, struwelen, houtsingels, houtwallen en natuurvriendelijke oevers aangelegd. Al deze initiatieven zijn voor het rurale gebied in de provincie bedoeld en niet zozeer voor de urbane zones. 
Bron: AD/UN, 16-04-2019
 

Sinaasappelschil vormt basis alternatief plastic

Natuurkundigen van de UU ontwikkelden een opvallend alternatief voor plastic. Promovendus Douglas Hayden en zijn collega Srivatssan Mohan bedachten het afbreekbare ‘nanopapier’. Dat is vervaardigd van de stof cellulose uit de binnenkant van sinaasappelschillen. Het nanopapier moet een duurzaam alternatief voor plastic zijn en dezelfde functies kunnen vervullen. Er bevinden zich uv-absorberende nanodeeltjes in het papier, waardoor dat voedsel vers houden kan. Net als plastic is nanopapier doorzichtig. Naar de onderzoekers menen, is het productieproces ‘kinderlijk eenvoudig’. Maar het materiaal moet nog wel dikker en waterafstotend gemaakt worden om het commercieel bruikbaar te maken. Goed werk dus. Bron: AD/UN, 16-04-2019
 

Brief van de dag: Klimaatverantwoorde flat ecologischer dan tiny house

Kijk je er goed naar dan zijn tiny houses minder ecologisch verantwoord dan de voorstanders claimen. Zie AD/UN van 08-04-2019.
Hoe kleiner een huis, hoe meer buitenwand, vergeleken met de inhoud. Dus hoe gemakkelijker het zijn warmte verliest via de buitenmuren en het dak. De tiny houses zijn omring door veel groen en het heeft maar één etage. Daarmee legt het kleine huis per inwoner veel meer beslag op het schaarse grondoppervlak dan een flatwoning. Vervolgens worden veel tiny houses verwarmd met houtkachels en dat is veel slechter voor de gezondheid, milieu en klimaat dan nota bene een kolenkachel of een gasgestookte centrale verwarming. Wil je echt een kleinere ecologische voetafdruk, bouw dan een klimaatverantwoorde flatwoning. Is niet hip, cool of chil, maar stukken beter dan een tiny house. Ingezonden stuk van Martin van Raay uit Culemborg. Bron: AD/Meningen, 13-04-2019
 

Croeselaan duurzaamste straat in Nederland

De Croeselaan in Utrecht moet de duurzaamste straat in Nederland worden. Volgens Utrecht is dat aardig gelukt. Projectleider van de herinrichting van de ruim een kilometerlange laan, Ruud Hilhorst, is het meest bijzondere dat de Croeselaan vijf rijen bomen telt en daardoor wat weg heeft van de Maliebaan, de brede allee in het oosten van de stad.
Maar er is meer: de Croeselaan heeft epoxyasfalt dat veel langer meegaat, klinkers die hergebruikt zijn, veel bomen die op de laan een tweede leven krijgen, wateropvang onder het wegdek, hergebruikte fundering, boomgrond die niet afgegraven is, maar verrijkt met humus. Er zijn ook zonnepanelen op de weg.
Waar zijn echter de bewoners van de Croeselaan bij de officiële opening met wie zo goed overlegd is? De knip voor het autoverkeer had niet gehoeven, er moet fiks omgereden worden, als je aan de westkant van Utrecht moet zijn. Bron: AD/UN, 13-04-2019
 

Zo vragen we aandacht voor klimaat

Klimaatactivisten hielden gisteren een zogeheten ‘die-in’ bij Utrecht CS. Onder het inmiddels bekende Bollendak vielen ze één voor één als het ware dood neer. Het is even na 13.00 uur als plots jonge actievoerders door de knieën zakken en zich voor overleden houden om aandacht te vragen voor het klimaatprobleem en de aardopwarming. De diverse actiegroepen die deelnemen aan de klimaatacties zijn van oordeel dat de wereldleiders veel te laks omgaan met het milieu en het klimaat. Met deze die-in laten we zien dat we ons voorbereiden op het ergste, zegt Jamie Grover van Earth Strike. Veel praten en weinig of helemaal niks doen, lijkt het parool bij politici, wereldleiders en de grootindustrie. 
Bron: AD/UN, 13-04-2019
 

Provincie Utrecht blij met blije buspassagiers

Openbaar vervoerder Syntus scoort in de provincie Utrecht een 7,4 voor het busvervoer in de provincie. Dat komt naar voren uit de jaarlijkse OV-Klantenbarometer. De provincie vindt het cijfer een goede opsteker. Gedeputeerde Dennis Straat (nog in Zaandam wonend) vindt dat het steeds drukker wordt in het openbaar vervoer en tegelijkertijd zetten bouwwerkzaamheden en files op de wegen en straten het openbaar vervoer onder druk. Bron: AD/UN, 13-04-2019 
 

Bedreigde bij voelt zich thuis in Utrecht

Sinds kort mag Utrecht een ‘bijvriendelijke gemeente’ noemen en dat komt door de inspanningen die de stad verricht voor de wilde bij. Milieuwethouder onthulde gisterochtend in het Griftpark het bord ‘Utrecht zoemt’. Meer groen, planten en bloemen in de stad is het doel van de gemeente. Ook het plaatsen van bijenhotels – stukken boomstam met gaten – komen her en der in de stad. Afgelopen weekeinde hield Nederland Zoemt voor de tweede keer de nationale bijentelling. Op de website www.nederlandzoemt.nl is een filmpje te zien hoe de diverse bijensoorten te onderscheiden zijn. Ook de resultaten van de telling kunnen op die site ingevoerd worden. Bron: AD/UN, 12-04-2019
 

Blauwe diesel is groen alternatief voor schippers

De 51-jarige Jaap van der Burg uit Bilthoven is lid van de Utrechtse Kleine Boten Club (KBC) en verdiepte zich voor zijn club in blauwe diesel. Over een paar dagen kan deze brandstof getankt worden aan de Ringwade, op de grens van Nieuwegein en Utrecht.
Wat is blauwe diesel? Een alternatieve brandstof vervaardigd uit restproducten uit de voedselindustrie, plantaardige afvalolie. Blauwe diesel is CO2-neutraal, stinkt niet, walmt niet en zorgt voor minder fijn stof. Er is geen probleem als blauwe diesel te water geraakt, want het breekt voor de volle honderd procent af. 
In Nieuwegein, aan de Ringwade komt de eerste blauwe diesel pomp. In Friesland zijn er al enige tientallen. Utrecht wil echter dat de boten elektrisch varen en dat is veel duurder dan blauwe diesel en de gemeente Utrecht wist niet eens dat blauwe diesel bestond, zegt Jaap van der Burg. Bron: AD/UN, 12-04-2019
 

Stop kaalslag Nederlandse bossen

Verschillende natuurorganisaties vinden dat er snel een verbod moet komen op het vellen van hele stukken bos hier te lande. Daarvoor pleiten het Wereld Natuur Fonds (WNF), Natuurmonumenten en zestig andere natuurorganisaties vandaag vrijdag 12 april bij het ministerie voor Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit. 
In de vijf voorbije jaren is per anno zo’n 1000 hectare (= 10 vierkante kilometer) bos geveld, met als doel hout te oogsten, zegt Marjan Minnesma, directeur van Urgenda, namens de natuurorganisaties. “Vroeger werd her en der een boom gekapt. Nu verdwijnen per keer stukken van een half tot twee hectare. Staatsbosbeheer, dat tegenwoordig zijn eigen broek moet ophouden, verdient daar geld mee. Maar intussen helpt het zo wel het ecosysteem aan gort,” zegt Minnesma. Jonge boompjes nemen veel minder CO2 op dan grote volwassen bomen. Ook voor insecten zijn kleine jonge boompjes onaantrekkelijk in plaats van volwassen exemplaren. Ook langs wegen en in de bebouwde kom moeten niet te veel bomen het loodje leggen, vinden burgers en natuurorganisaties. Bron: AD/Nieuws, 12-04-2019 
 

Nieuw park in Zuilen open

Jarenlang werkten veel wijkbewoners en de gemeente Utrecht aan de vernieuwing van het Niftarlakepark in de wijk Zuilen. Het park werd in de voorbije jaren fors onder handen genomen en met iedereen werd rekening gehouden. Zo kwam er meer ruimte om gezellig in het park te kunnen zitten en werd door de Stichting Natuurlijk Spelen Zuilen een speelbos aangelegd voor kinderen uit de buurt. En ook werden diverse nieuwe bomen geplant en zijn er nu moestuinbakken met allerlei groenten en kruiden. Bron: AD/UN, 11-04-2019
 

Bijvriendelijk

Milieuwethouder Lot van Hooijdonk onthult vandaag, donderdag 11 april, in het Griftpark een bord met het opschrift ‘Utrecht zoemt’. De Domstad mag zich namelijk een ‘bijvriendelijke’ gemeente noemen. De wethouder plant, samen met kinderen van de Jenaplanschool in Wittevrouwen, zaadjes voor bijvriendelijke planten. Bron: AD/UN, 11-04-2019
 

Snelfietsroute als alternatief voor auto

De gemeenten Nieuwegein, IJsselstein, Utrecht en de provincie Utrecht doen onderzoek naar diverse varianten voor de aan te leggen snelfietsroute. Deze voert van IJsselstein over Nieuwegein naar de Binnenstad van Utrecht. Over twee tot vier jaar is het de bedoeling dat het 13 kilometer lange fietstraject gereed is. Het gaat om schone lucht en minder autoverkeer met de nodige uitlaatgassen. De fiets aantrekkelijker maken voor de middellange woon/werkverkeer. De fiets kan ook bijdragen aan een betere bereikbaarheid van de stadsregio. Bron: AD/UN, 10-04-2019
 

Pasjesvrije afvalcontainers in Utrecht

Utrecht start een proef met afvalcontainers waar bij de gebruikers geen pasje meer nodig hebben om hun afval te dumpen. Veel mensen zijn de pasjes beu of raken die dingen kwijt door onachtzaamheid. 
Van de 2500 ondergrondse afvalbakken zijn er nu al 1500 vrij toegankelijk. Vooral in de buurt van bedrijven gaat het monitoren van de afvalcontainers gebeuren, om zo het bedrijfsafval te kunnen meten en hoeveel bedrijfsafval daarin gedumpt wordt. Bron: AD/UN, 10-04-2019
 

Arte schetst Utrecht als fietswalhalla

Niet alleen maar hier te lande zien veel mensen Utrecht als de fietsstad van Nederland, ook de Duitse commerciële zender Arte bezocht de Domstad en was zeer onder de indruk waarop Utrecht met de fiets en de fietsers omgaat. Utrecht is onderdeel van de documentaire ‘Wege aus dem Stau’. 
Aan het woord komen in de docu Frans Lueb van de Fietsersbond, de Australische Kylie van Dam die in fietsstad Houten woont en wethouder Lot van Hooidonk in Utrecht. 
De zender Arte valt van de ene in de andere verwondering: de grootste fietsenstalling, met 12500 stalplaatsen, de autovrije toekomst van de stad, de 130 euro die Utrecht per jaar investeert in de fiets, terwijl Berlin maar 4,70 euro per jaar per inwoner in de Drahtesel investeert. En Houten is voor de Berichterstatterin helemaal interessant: de fietssnelweg tussen Houten en Utrecht komt aan bod in de documentaire waar Kylie van Dam overheen fietst. In de Utrechtse voorstad is de auto ‘te gast’, heel bijzonder voor lui van elders. Bron: AD/UN, 10-04-2019
 

Proef met 700 knaloranje deelfietsen in Utrecht

Het straatbeeld in de Domstad wordt wat meer oranje dankzij de 700 deelfietsen met die kleur. De desbetreffende deelfietsen, van aanbieder Donkey Republic, zijn her en der in de stad op te halen. Dat is een andere manier van doen dan gebruikelijk met deelfietsen. ‘Gewone’ huurfietsen zijn meestal op stations opgehaald worden.
Gemeente Utrecht, Universiteit Utrecht en Hogeschool Windesheim onderzoeken hoe deelfietsen kunnen bijdragen aan een gezonde en goed bereikbare stad, in eerste instantie een goed bereikbare Uithof. De deelfietsen zijn via een app te huren op circa 50 plaatsen in de stad. Slaagt de proef, komen er nog 300 plaatsen bij.
Bron: AD/UN, 10-04-2019
 

Gemengde gevoelens over metamorfose Anne Frankplein

De verbouwing is in volle gang en de gebruikers van het Anne Frankplein in de Utrechtse wijk Transwijk moeten flink wennen aan de veranderingen. Het plein zonder verkeerslichten wordt in drie jaar tijd omgebouwd tot een knooppunt waar bussen over niet al te lange tijd ondergronds de kruisingen passeren en fietsers geen voorrang krijgen op het overige verkeer. Veel omwonenden zijn sceptisch over de tunnels voor de bussen. Die zouden een paar minuten sneller op hun plaats van bestemming aankomen, maar daar gelooft vrijwel niemand in, eerst zien dan geloven, is hun credo. Een busbaan bovengronds had beter en goedkoper uitgepakt dan een tunnel. Het verkeer loopt hier een keer muurvast, zegt een buurtbewoner. Bron: AD/UN, 09-04-2019
 

Zorgen over Rijnenburg

Belanghebbenden en omwonenden zijn behoorlijk geschrokken van het Utrechts collegevoorstel in de polder Rijnenburg ruimte te maken voor 11 windturbines en 227 hectare aan zonnepanelen. Volgens hen gaat het college compleet voorbij aan alle inbreng van de polderbewoners tijdens het participatieproces. Onder meer de kritische vereniging Buren van Rijnenburg spreekt van een ‘misleidende voorstelling van zaken’. 
Volgens alle belanghebbenden zouden er ook woningen komen en moet er op gelet worden dat de turbines niet pal naast de huizen komen te staan. Ook grondeigenaars uitten al kritiek op het college vanwege de wens windturbines en zonnepaneelweiden te willen oprichten en aanleggen zonder te kijken naar de consequenties in relatie met geluidsoverlast en slagschaduw van de windturbines. 
Bron: AD/UN, 09-04-2019
 

Snelfietsroutes van Utrecht naar IJsselstein en Woerden

De aanleg van twee nieuwe snelfietsroutes van en naar Utrecht zijn een stap dichterbij. Bedoeling is dat nog in 2019 duidelijkheid volgt over de fietsroutes van Utrecht naar Nieuwegein/IJsselstein en Woerden. In maart werden soortgelijke afspraken gemaakt voor een nieuwe snelfietsroute tussen Utrecht en Amersfoort. In juni aanstaande moet een overeenkomst volgen voor de beoogde snelfietsroute tussen Utrecht en Veenendaal.
Fietsers krijgen op de snelfietsroutes vaker voorrang op autoverkeer en krijgen ze eerder groen bij verkeerslichten. De fietsinfrastructuur ondergaat de nodige verbeteringen: bredere fietsstroken en in asfalt of beton uitgevoerd. Bron: AD/UN, 09-04-2019
 

Negen bomen onder bollendak Utrecht CS

Op het nieuwe Stationsplein bij Utrecht Centraal worden onder het reeds bekende en markante bollendak negen geplant. Met dat planten is de gemeente Utrecht inmiddels begonnen. Ze mogen wortel schieten boven de grootste fietsenstalling op Aarde. De bomen zijn circa 5 meter hoog. Bron: AD/UN, 09-04-2019
 

Tiny Houses in Nieuwegein

Veel mensen uitnodigen bij een verjaardag bij voorbeeld is wat lastig, maar een tiny house heeft zeker ook voordelen. In no time klaar met de schoonmaak. En ze zijn niet duur en overzichtelijk. Zaterdag 6 april was het open dag in een buurtje van acht tiny houses in Nieuwegein. Zo’n minihuis is niet veel groter dan 20 vierkante meter. 
Tiny houses winnen in een razend tempo aan populariteit. Nog maar enkele jaren her sloeg de trend vanuit de USA over naar Europa. Ook hier te lande is er belangstelling voor de minihuisjes. Mensen willen duurzaam en minimalistisch wonen zonder al te veel overbodige luxe en bij voorbaat een zo gering mogelijke ecologische voetafdruk willen achterlaten. In de provincie Utrecht zijn, behalve in Nieuwegein, ook tiny houses in Utrecht. In Zeist komt binnenkort ook een klein dorp met dit soort huisjes. Bron: AD/UN, 08-04-2019
 

Forum buitenspel in provincie Utrecht

Onder leiding van informateur Bram van Ojik (GL) praten de komende week CDA, CU, D66, GL, PvdA en VVD verder over wie de komende vier jaar het provinciaal bestuur gaan vormen. Belangrijke onderwerpen zijn klimaatbeleid, woningbouw en de bestuurscultuur in het provinciehuis. 
Dat Forum voor Democratie, vanuit het niets met zes zetels In Provinciale Staten, niet meer mee praat, is geen verrassing. FvD zette zich al buitenspel bij monde van landelijk voorman en lijsttrekker Thierry Baudet door alle klimaatplannen als onzin te beschouwen. De Utrechtse FvD-kandidaten waren in de verkiezingscampagne amper zichtbaar en maakten niet duidelijk waar zij voor stonden.
In het onderhoud tussen FvD-lijsttrekker Wouter Weyers en informateur Van Ojik kwam naar voren dat FvD de plaatsing van turbines en aanleg van zonnepaneelweiden in de provincie Utrecht voor de volle honderd procent afwijst. Een excentrisch standpunt, dat verder praten met Forum zinloos maakte, zegt Bram van Ojik. Weyers vreest dat Utrecht afstevent op een klimaatcoalitie met GL en VVD in de hoofdrol.
Bron: AD/UN, 06-04-2019
 

Naast turbines ook huizen

Windturbines en zonnepaneelweiden op hun grond in de polder Rijnenburg, het gebied in de hoek van de snelwegen A2 en A12? Over dat voorstel kan gesproken worden, zegt het consortium van grondeigenaren, maar dan wel als er ook woningen komen. Zo tussen 20.000 en 25.000 passen volgens de consortiumwoordvoerders in de polder. Ze zien het al helemaal voor zich: een aantrekkelijke woonwijk met recreatie, op steenworp afstand van de Utrechtse Binnenstad en waar zoveel duurzame energie opgewekt wordt, dat het meer dan alleen zichzelf bedruipen kan. En een woonwijk die op de fiets en goed openbaar vervoer te bereiken is.
Utrecht wil elf windturbines bouwen en 227 hectare aan zonnepanelen in de polder Rijnenburg. Consortiumwoordvoerders Hugo Nijhoff en Harm Janssen vinden de duurzame energie-opwekkers geen probleem, mits er ook huizen gebouwd worden. De afstand tussen de nieuwe woningen en de turbines moet minimaal 800 meter zijn om geluidsoverlast en slagschaduw te voorkomen. Bron: AD/UN, 06-04-2019
 

Raad valt over massieve flat op dak CAB

Over de ‘massieve flat’ op het dak van het CAB- gebouw is in de Utrechtse politiek een patstelling ontstaan. Een groot aantal partijen vindt de dakopbouw veel te hoog, maar volgens wethouder ruimtelijke ordening, Klaas Verschuure (D66) voldoet het ontwerp wel degelijk aan de afgesproken bouwhoogten. Het CAB-gebouw is een voormalige autobuswerkplaats van de NS. Het gebouw bevindt zich in de Cartesiusdriehoek, die 15 hectare meet en nog immer over een reeks opstelsporen beschikt voor tijdelijk buiten dienst zijnd rollend materieel. Eerder deze week lieten bewoners aan de Cartesiusweg al aan het AD weten zich ernstig zorgen te maken over hun buurt, ze vrezen dat de hoogbouw op het CAB- gebouw hun uitzicht volledig aantast en dat de nieuwbouwbewoners een constante stroom auto’s voor hun huizen aantrekt. Maar volgens Verschuure staat in een ‘koersdocument’, dat door ontwikkelaars tot een plan uitgewerkt is, niet alle plannen zomaar gewijzigd kunnen worden, een en ander ligt relatief vast.
Bron: AD/UN, 05-04-2019
 

Woerden krijgt eerste deel snelfietsroute

Over drie maanden kunnen fietsers in Woerden gebruik maken van een nieuw fietspad tussen het station en Snellerpoort. Het pad is de eerste aanzet tot een rijwielpad naar Utrecht. Het is ook de bedoeling het dorp Harmelen op het bewuste pad tussen Utrecht en Woerden aangesloten wordt.  Bron: AD/UN, 05-04-2019

Tweede tunnel NRU nog niet opgegeven

Mobiliteitswethouder Lot van Hooijdonk (GL) heeft de strijdbijl voor minimaal twee ondergrondse kruisingen op de Noordelijke Randweg Utrecht (NRU) nog niet begraven. Nog korte tijd terug liet de wethouder weten dat het plotseling onzeker is of genoeg geld voorhanden is voor een tweede tunnel. Er zou een tekort zijn van 8 miljoen euro, maar Van Hooijdonk probeert het benodigde geld vrij te spelen. De wethouder komt tijdens de voorjaarsnota met een voorstel.
In december 2018 leek het er op, dat er maar twee miljoen euro tekort was voor de tweede tunnel.
Dat dit beeld is veranderd komt door ‘scherpe prijsstijgingen’. Utrecht zou het liefst ook de derde kruising aan het Gandhiplein willen ondertunnelen. Provincie en gemeente Utrecht en de staat hebben nu gezamenlijk circa 212 miljoen euro beschikbaar gesteld voor de drie ongelijkvloerse kruisingen onder de NRU/N230. 
In 2025 is de weg nog niet gereed, dat wordt pas op zijn vroegst in de loop van 2026. Dan is de N230 een echte autosnelweg, wie weet A230. 
Bron: AD/UN, 04-04-2019
 

Snelheid op Zuilense Ring mogelijk geringer

De snelheid van de huidige 100 km/u naar 80 km/u op de Zuilense Ring aan de noordzijde van de Domstad. De provincie Utrecht gaat onderzoeken of dat mogelijk is. En dat op verzoek van de Utrechtse Provinciale Staten. De gemeente Stichtse Vecht, met Maarssen als dichtst bij gelegen woonkern aan de Zuilense Ring (NRU/N230), dringt al langer aan op de reductie van de maximum snelheid. Trajectcontrole komt er sowieso op de NRU. Die geldt nu nog voor 100 km/u. Bewoners in de nabijheid vrezen meer verkeer met meer geluidsoverlast en stank als de gemeente Utrecht de bewuste ringweg op de schop neemt. Vanaf 2026 ondergaat de NRU een metamorfose, zodat de weg nadrukkelijker als deel van de snelwegring rond Utrecht gaat fungeren. Dat zijn dus de A2, A12, A27 en de N230. Bron: AD/UN, 04-04-2019
 

Raad Nieuwegein bepleit fietspad Laagravenseweg

De Nieuwegeinse raad wil een doorlopend fietspad langs de Laagravenseweg. Het huidige rijwielpad in de richting van de Liesbosch, Utrecht en Houten zal doorkruist worden, als er een ontsluitingsweg aangelegd wordt. Nieuwegein is tegen dit idee en benadrukte tijdens een raadsdebat het belang van een doorlopend fietspad. 
Met circa 3000 fietsers per dag is dit een populaire, snelle en veilige route. Dat moet zo blijven, vindt de PvdA. Op initiatief van de sociaaldemocraten hebben ook meer partijen, zoals CDA, D66, GL en SP, het college van Nieuwegein verzocht het belang van de fietsroute onder de aandacht van de provincie Utrecht te brengen. 
Bron: AD/UN, 04-04-2019
 

Ruimte voor bouw boven sporen Utrecht CS

De NS praten met Utrecht en de drie andere grote steden in de Randstad (Amsterdam, Rotterdam en Den Haag). Het kwintet zoekt naar oplossingen om boven stations en sporen te kunnen bouwen. Doel is op die wijze het ruimtegebrek in urbaan gebied te reduceren en bereikbare leefgebieden te creëren. 
Het zijn de best bereikbare plaatsen in de stad die onbebouwd zijn. En bij stations als Utrecht Centraal, Amsterdam Sloterdijk en Den Haag Centraal is boven de sporen veel ruimte om te bouwen, dan gaat het soms wel om 10 hectare. Er zijn verregaande mogelijkheden hier kantoren, woningen en publieke voorzieningen te kunnen realiseren. Dat is een belangrijke bijdrage aan de leefbaarheid van de stad. Al dit past ook bij de wens van ondernemers en werkgevers weer naar de stad te trekken, in plaats van in kantoorparken aan de rand van de stad. 
Het nieuwe hoofdkantoor van Vodafone/Ziggo, pal naast Utrecht CS, is een goed voorbeeld van de nieuwe trend. Er is geen parkeerterrein, de medewerkers beschikken allen over een NS Businesscard. Elders in Europa en de wereld wordt al veel boven sporen gebouwd.
Bron: AD/UN, 04-04-2019
 

FvD buiten provinciebestuur om klimaat

De grote winnaar van de Provinciale Statenverkiezingen, Forum voor Democratie, krijgt waarschijnlijk geen enkele zetel in het dagelijks bestuur van de provincie Utrecht. Volgens informateur Bram van Ojik, (GL), zijn er zes partijen die samen het provinciebestuur kunnen vormen. Het FvD van de landelijke lijsttrekker Thierry Baudet, is daar niet bij. De partijen zijn: GL, CDA, CU, D66, PvdA en VVD. Naar Van Ojik zegt, is er in deze eerste selectie geen plaats voor het FvD, vanwege het standpunt over het klimaat van Baudets partij. Forum voor Democratie is tegen de gewenste plaatsing van windturbines en de aanleg van zonneweiden. 
Op andere items kan met het FvD wel zaken worden gedaan, zegt informateur Bram van Ojik. Bron: AD/UN, 04-04-2019

 

Maximaal elf windturbines en zonnepaneelvelden in polders

In de twee polders Rijnenburg en Reijerscop tussen Utrecht, Nieuwegein en IJsselstein en de autobanen A2 en A12, komen maximaal elf windturbines en 227,5 hectare zonnepaneelvelden. Dat is het scenario en in zekere zin de visie van milieuwethouder Lot van Hooijdonk (GL) dat zij vanmorgen aan de Utrechtse raad presenteerde.

Volgens de wethouder is voor dit plan gekozen vanwege een maximale energieopbrengst en zo min mogelijk overlast voor omwonenden.

Een grotere afstand tot omliggende woonwijken behelst dat de turbines op minimaal 800 meter afstand van de woonwijken staan opgesteld. Ook de meest stille turbines worden door de gemeente Utrecht verplicht gesteld.

In beide polders moet voor 96.000 huishoudens elektriciteit opgewekt worden en dat is tien keer zoveel groene energie als nu geproduceerd wordt in de Domstad. De windturbines en zonnepanelen kunnen, wat het college betreft, minimaal 15 jaar blijven staan, respectievelijk liggen. In die bewuste periode komen er nog geen woningen.

Al sinds jaar en dag wordt gesteggeld over duurzame energie voorzieningen, politiek ligt een en ander uiterst gevoelig bij de diverse betrokkenen. De raad moet nog akkoord gaan met het voorstel.

Pikant detail is de Nedereindse Polder. Die recreatiepolder is een voormalige vuilstort. Dus recreatie (zwemmen, pootjebaden, et cetera), is niet mogelijk. De plas zou, volgens de plannen, vol gelegd worden met zonnepanelen. Bronnen: DUIC en RTV Utrecht, 03-04-2019

 

Dikke bomen broodnodig voor klimaat

De 148.098 communale bomen in Utrecht vertegenwoordigen een bedrag van ruim anderhalf miljoen euro aan groene baten per jaar. Dat bedrag is berekend aan de hand van i-Tree, een methode om te berekenen wat bomen in geld uitgedrukt voor het klimaat opleveren. Hoe dikker een boom, hoe groter de ‘klimaatwaarde’. 

De Domstad kent relatief veel dunne bomen, vooral in Leidsche Rijn en daar staan juist veel bomen. In de Binnenstad echter, staan minder bomen, maar wel relatief veel oude dikke bomen. Nog wel: juist in de Binnenstad, waar de grootste klimaateffecten van de hele stad gevoeld worden, zijn bomen van groot belang. 

I-Tree is van oorsprong een Amerikaans systeem. Hier te lande een samenwerkingsverband van een aantal grote steden (waaronder Utrecht), onderzoeksbureaus, Wageningen University en diverse branchevereniginen heeft i-Tree toepasbaar gemaakt voor Nederland. Bij deze methode wordt een aantal waarden van bomen in beeld gebracht: waarden voor klimaat: wateropname, minder druk op het riool, gezondheid, CO2–opslag door groei van bomen en verkoeling. 

Het rapport van i-Tree dat alles in het werk gesteld moet worden om juist dikke bomen voor de Binnenstad te behouden.

Bron: Binnenstadskrant nr. 2  03-04-2019

 

Galaxy Tower haalt klimaateis niet

De 90 meter hoge Galaxy Tower aan de Croeselaan, waarvan de bouw begonnen is, dreigt niet te voldoen aan de eisen voor isolatie en opwekking van energie. Die worden uitgedrukt in de Energie Prestatie Coëfficient (EPC). De Klimaatpartij kwam daarachter en procedeert tegen de bouwvergunning van de toren, die nog niet onherroepelijk is. De EPC–index is een verplicht onderdeel van de bouwtekeningen. 

Bij de Galaxy Tower blijkt onder meer dat van driedubbel glas uit gegaan wordt, terwijl in de bouwtekeningen gewoon dubbel glas ingetekend is. De Klimaatpartij spande een procedure bij de rechtbank aan en diende een bezwaar in bij de gemeente Utrecht. Ook het Wijk C-Komitee ging op EPC-onderzoek uit. Bron: Binnenstadskrant nr. 2,  03-04-2019 

 

Plan klaar voor Rijnenburg

Milieuwethouder Lot van Hooijdonk (GL) maakt vandaag, woensdag 3 april, een voorstel bekend voor het energielandschap in de polder Rijnenburg, ten zuidwesten van Utrecht. 

Het onderwerp is in politiek opzicht een heet hangijzer, daar een kans bestaat dat er windturbines geplaatst zullen worden in het gebied tussen De Meern en IJsselstein, en mogelijk op termijn gecombineerd moeten worden met woningbouw. Tijdens een rumoerig verlopen participatieproces zijn de afgelopen maanden, in opdracht van de raad 6 scenario’s uitgewerkt voor de toekomst van de bedoelde polder. Rijnenburg is nu nog een open weidelandschap in de hoek van de A2 en de A12. De Domstad wil echter de polder in ieder geval de komende 15 jaar benutten om op grote schaal energie op te wekken door middel van zonnepanelen en of windturbines. De agrariërs in Rijnenburg trappelen niet dadelijk van ongeduld windturbines en zonnepanelen te laten plaatsen. In het noorden van de polder, bij de A12 zou ruimte vrij gemaakt worden voor deze twee vormen van energieopwekking, terwijl de zuidelijke helft mogelijk vanaf 2030 gefaseerd woningbouw krijgt.

Gewis, de komende jaren zal nog het nodige politieke gehakketak in de stad en in de raadszaal te horen zijn over de polder Rijnenburg.

Bron: AD/UN, 03-04-2019

 

Postbezorgers in Zeist bezorgen post op elektrische fiets

Zeist is de eerste Nederlandse gemeente waar alle postbezorgers van Postnl met behulp van een elektrische bakfiets post aan de adressen afleveren. De bakfietsen zijn voorzien van het bedrijfslogo en het bekende oranje. Postnl heeft duurzaamheid al sinds jaar en dag hoog in het vaandel staan en wil bijdragen aan de klimaatdoelstellingen. De grootste milieuwinst boekt het postbedrijf in Zeist door het aantal postdepots te reduceren van 9 naar 1 en dat houdt in 110 kilometer per dag met auto’s minder. Op jaarbasis zijn dat 27.000 kilometer.

Bron: AD/UN, 03-04-2019

 

Verlaging maximum snelheid

Er komt alsnog een onderzoek naar de mogelijke reductie van de maximumsnelheid op de NRU/N230 (Zuilense Ring) van 100 naar 80 km/u. Dit onderzoek is een opdracht van de provincie Utrecht. 

Langer terug zijn er al eens acties gevoerd voor ‘80 is pr8tig’ voor de hele Ring Utrecht. Bron: AD/UN, 03-04-2019